Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säger man att det är en anomali med gruppvåldtäkter i svensk kultur påstår man samtidigt att det inte är något som avviker från det normala i andra kulturer och det tycker jag är en grav överdrift.

Nej. Det är vad du tycker att jag säger men det är inte alls vad jag gör. Det är du som gör överdriften. Jag säger inget om någon annan kultur än den svenska, här är det något vi inte sett tidigare i den omfattning och förfarande vi ser idag. Det säger inget om något annats lands vare sig kultur, statistik eller utförande.

Det verkar helt klart vara mycket vanligare med personer som inte är etniska svenskar som gärningsmän i våldtäkter med mer än en förövare men det motsatta förekommer absolut. Om man dessutom räknar med de som blir frikända(vilket många invandrarkritiker av någon anledning verkar göra) blir de ännu fler.
Säger man att det är en anomali med gruppvåldtäkter i svensk kultur påstår man samtidigt att det inte är något som avviker från det normala i andra kulturer och det tycker jag är en grav överdrift.
Gruppvåldtäkter är och har alltid varit vanliga i konfliktsituationer (krig, ockupation,inbördeskrig)
Det har många gånger varit och är en del i att skada motståndaren/hämnas så mycket som möjligt.
Ex Balkan konflikten nu senast eller de ryska soldaternas våldtäkts orgier nu närmast (geografiskt , i östra Tyskland)
Att nyligen hitkomna eller barn till nyligen hitkomna så ofta förekommer i dessa händelser i Sverige har nog sin grund i att man kommit från regioner som passar in i ovanstående beskrivning..inte med vilken etnisk tillhörighet man har. För själva begreppet våldtäkt är en avskyvärd handling i de flesta kulturer jag känner till (om inte alla)

Det är mer än en fördubbling och den högsta siffran någonsin. På så kort tid. Men nä, en liten ökning bara....?
Två procent är en liten ökning i min värld, ja. Den kan bero på en massa saker - ändrad lagstiftning, ändrade attityder till sexbrott som gör att fler anmäler, fler sexbrott - det är omöjligt att veta utan närmare analys.

En annan toppkommun som fått nog. Men nä, inte togs det emot för många?

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hultsfred-stanger-sitt-flyktingmottagande
Men det var väl att det var fullt just då, alltså att asylmottagningen var överbelastad? Det är ju en flaskhals, det innebär inte att vi inte kan ha fler invandrare i samhället.

Sen behöver vi förstås hantera sociala problem, fattigdom, psykisk sjukdom etc, men det gäller ju oavsett vart folk kommer ifrån. De problemen slipper man inte bara för att man stänger dörren för invandring.

Det verkar helt klart vara mycket vanligare med personer som inte är etniska svenskar som gärningsmän i våldtäkter med mer än en förövare men det motsatta förekommer absolut. Om man dessutom räknar med de som blir frikända(vilket många invandrarkritiker av någon anledning verkar göra) blir de ännu fler.
Fast är det etniciteten eller gängkriminaliteten som är den avgörande punkten? I DN häromdagen hade de intervjuat en sexualbrottsforskare, som pekade på våldskriminalitet, könsroller och gruppdynamik som gemensam nämnare bland de som begår gruppvåldtäkter. Inte etnicitet.

Fast är det etniciteten eller gängkriminaliteten som är den avgörande punkten? I DN häromdagen hade de intervjuat en sexualbrottsforskare, som pekade på våldskriminalitet, könsroller och gruppdynamik som gemensam nämnare bland de som begår gruppvåldtäkter. Inte etnicitet.
Här en intressant men gammal artikel om gängvåldtäkter i UK. Jag skulle nog vilja säga att det som beskrivs är applicerbart på vad som händer här också. Inte heller i UK fördes statistik över gängvåldtäkter då. Om de gör det idag vet jag inte men jag ser dessa gängvåldtäkter som ett "nytt" problem Europa upplever idag.

"One of the few police forces to have begun recording the figures of reported gang rape is the Metropolitan Police. In 2008 alone, they received reports of 85 gang rapes. Using the Met's definition of gang rape – those involving three or more perpetrators – we began to look at the number of convictions. We tracked down 29 cases, from January 2006 to March 2009, in which a total of 92 young people were convicted of involvement in gang rape.

One fact stood out. Of those convicted, 66 were black or mixed race, 13 were white and the remainder were from other countries including Afghanistan, Iraq and Libya."

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/gang-rape-is-it-a-race-issue-1711381.html

Å ena sidan så hänvisas det till FAKTA, å andra sidan skulle ett rent antagande som det inte finns siffror eller fakta om, vara ett bevis på att den första siffran som är faktiskt statistik - inte stämmer? Lite luddigt är det måste jag säga. Lever vi i tvrtomistan? Vad är det för fakta du hänvisar till egentligen?
https://www.google.se/url?sa=t&sour...cDe4QFggpMAE&usg=AOvVaw2wth99d9K1GHE8fQCcK8sJ

Oki, Wikipedia är ingen bra källa, men det är nyår och jag har bättre saker för mig än att läsa om kurslitteraturen.

https://www.google.se/url?sa=t&sour...cDe4QFggpMAE&usg=AOvVaw2wth99d9K1GHE8fQCcK8sJ

Oki, Wikipedia är ingen bra källa, men det är nyår och jag har bättre saker för mig än att läsa om kurslitteraturen.
Fortfarande är inte ett mörkertal validativ som skriver över faktiska siffror. Fortfarande får en även bara sån statistik en frågar efter, så även om där finns siffror av det så högt älskade BRÅ i detta falet - så handlar all fakta om siffror enbart på saker en specifikt frågar efter. När du hänvisar till att du läst mer FAKTA än de du debatterar emot, har du ett mörkertal av erfarenhet, kunskap, kännedom som du diskvalificerar, medan du hänvisar till - wikipedia vilket jag vet att du inte hade godtagit som källreferens för FAKTA om du hade frågat efter det. Alla dagar i vecka, även en nyårsafton.

Jobbar man inom vården till exempelvis är det väldigt viktigt att känna till att mörkertalet för våld i nära relationer (inkl sexbrott) är väldigt stor. Betydligt större än när det gäller våld från utomstående.
Det är väl ett känt faktum att de sk. överfalls övergreppen utgör en bråkdel av alla övergrepp.
Övergrepp inom förhållande, av släktingar o vänner utgör merparten.
Och det är som du påpekar viktigt att sjukvårdspersonal känner till och agerar när de specifika tecknen o symtomen dyker upp.
Det är tyvärr så att offren oftast känner förövarna väl, mycket väl.

Det är väl ett känt faktum att de sk. överfalls övergreppen utgör en bråkdel av alla övergrepp.
Övergrepp inom förhållande, av släktingar o vänner utgör merparten.
Och det är som du påpekar viktigt att sjukvårdspersonal känner till och agerar när de specifika tecknen o symtomen dyker upp.
Det är tyvärr så att offren oftast känner förövarna väl, mycket väl.
Detta är dock inte sant när man diskuterar överfallsvåldtäkter i grupp.

Detta är dock inte sant när man diskuterar överfallsvåldtäkter i grupp.
De flesta gruppvåldtäkterna jag hört talas om har skett i färjehytter, lägenheter eller andra lokaler dit kvinnan frivilligt kommit, alltså på ngt vis känt eller haft kontakt med förövarna innan. Det andra som de flesta händelserna av detta slaget har gemensamt är väl konsumtion av berusningsmedel..
Den senaste så kritiserade, där (nu är jag inte 100%) skulle väl kvinnan köpa hasch av ngn ur den gruppen...alltså hade hon ngn form av kontakt med dem innan eller?

Återigen, som jag skrev redan på sidan 4, får vi inte glömma att det här har mycket att göra med att folk anmäler sexualbrott i större utsträckning nu än de gjort förr.

Lite märkligt när det inte för så länge sedan i någon tråd här på buke (kan det varit i me too tråden?) skrevs att kvinnor numera väljer att inte anmäla eftersom det ändå inte blir något straff för gärningsmannen och att en ev. rättegång eller att fallet läggs ned innan rättegång i sig är en ny kränkning för kvinnan (vilket jag håller med om).

Nej. Det är vad du tycker att jag säger men det är inte alls vad jag gör. Det är du som gör överdriften. Jag säger inget om någon annan kultur än den svenska, här är det något vi inte sett tidigare i den omfattning och förfarande vi ser idag. Det säger inget om något annats lands vare sig kultur, statistik eller utförande.

Om något beskrivs som en anomali i svensk kultur, är det då märkligt att dra slutsatsen att textförfattaren menar att det INTE är en anomali i andra kulturer? Varför annars poängtera just den svenska?

Det är absolut något som man ska ha med sig för att en diskussion om orsakerna till gruppvåldtäkter ska bli ärlig - något som man gärna struntar i i alternativ nyhetsrapportering. Däremot tror jag bara att man förlorar på att förneka hur fördelningen mellan etnicitet hos gärningsmän ser ut just vad gäller gruppvåldtäkter. Det viktiga är att vara noga med förklaringsmodellen till brottsligheten inte är i närheten så lätt!

Om något beskrivs som en anomali i svensk kultur, är det då märkligt att dra slutsatsen att textförfattaren menar att det INTE är en anomali i andra kulturer? Varför annars poängtera just den svenska?
Därför att jag inte pekar ut var anomalin kommer från, jag säger bara att det är något vi inte sett så frekvent och i sånt utförande här tidigare att vi kan säga att det skulle vara normalt förekommande här. Men jag vet inte varför du vill att jag ska peka ut exakt var detta är förekommande, som flera sagt tidigare är denna typ av våldtäkter inte ovanliga i krigs och oroshärdar och om dessa gärningsmän som utfört iaf de senaste 3-4 omskrivna gängvåldtäkterna har blandat ursprung eller inte har varken du eller jag en aning om - därför kan vi heller inte peka ut exakt lands kultur - det är kanske en ren gruppmentalitet som är utvecklad av gärningsmännens uppväxt och erfarenheter - vilka torde utesluta sverige eller europa i fredstid för den delen. Vad är din poäng, vad är det du vill att vi ska säga? Rycka på axlarna och säga att det är MÄN som utför våldtäkterna men orsaken till att de gör detta extrema är ovidkommande? BS säger jag om det.

Det är absolut något som man ska ha med sig för att en diskussion om orsakerna till gruppvåldtäkter ska bli ärlig - något som man gärna struntar i i alternativ nyhetsrapportering. Däremot tror jag bara att man förlorar på att förneka hur fördelningen mellan etnicitet hos gärningsmän ser ut just vad gäller gruppvåldtäkter. Det viktiga är att vara noga med förklaringsmodellen till brottsligheten inte är i närheten så lätt!
Jag tänker att relevanta förklaringar är viktiga att ta med. Medan sånt som saknar förklaringsvärde inte är så intressant. Så jag vet inte om det är viktigare att rapportera etnicitet än om de är höger- eller vänsterhänta, t ex.

Jag tänker att relevanta förklaringar är viktiga att ta med. Medan sånt som saknar förklaringsvärde inte är så intressant. Så jag vet inte om det är viktigare att rapportera etnicitet än om de är höger- eller vänsterhänta, t ex.

Jag vet inte om jag sagt att det är viktigt att rapportera etnicitet? Däremot kan den ju vara en del i förklaringsmodellen, t ex att personer av en viss etnicitet är överrepresenterade bland personer som lever i socialt utanförskap. Om personer med en viss egenskap, oavsett om det är en särskilt etnicitet eller vänsterhänthet är överrepresenterade inom en viss typ av brottslighet behöver man ju utgå från det för att hitta förklaringen till VARFÖR. Annars kommer det finnas en mängd personer som helt enkelt gör det enkelt för sig och säger "vänsterhänta är omoraliska och brottsliga för det är såna de är".

Därför att jag inte pekar ut var anomalin kommer från, jag säger bara att det är något vi inte sett så frekvent och i sånt utförande här tidigare att vi kan säga att det skulle vara normalt förekommande här. Men jag vet inte varför du vill att jag ska peka ut exakt var detta är förekommande, som flera sagt tidigare är denna typ av våldtäkter inte ovanliga i krigs och oroshärdar och om dessa gärningsmän som utfört iaf de senaste 3-4 omskrivna gängvåldtäkterna har blandat ursprung eller inte har varken du eller jag en aning om - därför kan vi heller inte peka ut exakt lands kultur - det är kanske en ren gruppmentalitet som är utvecklad av gärningsmännens uppväxt och erfarenheter - vilka torde utesluta sverige eller europa i fredstid för den delen. Vad är din poäng, vad är det du vill att vi ska säga? Rycka på axlarna och säga att det är MÄN som utför våldtäkterna men orsaken till att de gör detta extrema är ovidkommande? BS säger jag om det.

Lägg inte ord i min mun, tack. Orsakerna till varför en gärningsman begår våldtäkter är extremt viktigt och just därför är det så poänglöst att försöka använda svepande förklaringar.
Krig och konflikter är så vitt jag vet inte kulturer, så varför dra in just kultur i det hela? Det är det jag ifrågasätter. Det senaste kriget i Europa där gruppvåldtäkter var en del av krigföringen slutade för övrigt för mindre än 20 år sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 473
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka