Sverige och samers rättigheter

Om så ändå vore, men det är ju inte första skandalen i Norrbotten när det gäller tjuvjakt och djurplågeri där de inblandade håller varandra om ryggen och förgreningarna går högt och långt upp.

Det är fan illa uppe där. Jag har nära kontakt med både jägare och samer i Jämtland och det är ingen sådan där skit där. Samma hos särbon i Västerbotten, aldrig att de skulle plåga några djur!
 
Nu är jag så förbannad att jag kokar! Dra in vapenlicensen och jakträtten för varenda jävla jägare i Norrbotten! INGEN verkar ha tillräckligt med hjärnceller i behåll för att öht få ha vapen eller jaga. :rage:

Satans jävla djurplågare och hatare, sätt en kula i era egna huvuden och gör världen en tjänst. Låt bli samerna och deras renar. https://www.expressen.se/nyheter/renar-skjutna-och-plagade-efter-hot-mot-girjas-sameby/ 🤬

Helt jävla fruktansvärt.
 
Det är fan illa uppe där. Jag har nära kontakt med både jägare och samer i Jämtland och det är ingen sådan där skit där. Samma hos särbon i Västerbotten, aldrig att de skulle plåga några djur!

Nu är ju dock Norrbotten större än byn Äijävaara... Som är ett återkommande område där renskötselhatare tar ut sina problem på renarna.
 
Är det inte rätt redundant att påpeka att det inte gäller alla jägare?
Typ "inte alla män" så fort det kommer till våldtäkt och kvinnomisshandel. :meh:
Då tycker jag det är dumt att skriva ett sådant inlägg som du gjorde.
Anmäl det då.
Naturligtvis men jag har aldrig hört om liknande problem vare sig i Västerbotten eller Jämtland som jag har personlig erfarenhet av.
Nej, jag känner inte heller till det från Västerbotten även om det finns gott om idioter med gevär i hela Sverige. Jag hoppas verkligen att ingen av de jägare jag känner, är kollega med, är släkt med eller haft som partner skulle sänka sig till att mordhota andra eller skadeskjuta djur för att de ska plågas till döds.
 
Jag tror att den här domen, som är vägledande och som säkert kommer att åberopas av andra samebyar, kommer att leda till att konflikten mellan renskötseln och lokala jägare/fiskare kommer att förstärkas. Att släppa jakten och fisket ovan odlingsgränsen fritt för alla borde inte skett och om hur det gick till finns det mycket att säga. När den fria jakten och fisket som efter ett antal år nu ses som en självklar rättighet tas bort och helt ges till samebyarna att bestämma över är det som gjort för en eskalering av konflikten. Staten borde tagit sitt ansvar och varit den part som långt tidigare självmant drog tillbaka den fria jakten och fisket och inte som nu när Girjas först efter en långvarig juridisk strid till slut vann.
 
Jag tror att den här domen, som är vägledande och som säkert kommer att åberopas av andra samebyar, kommer att leda till att konflikten mellan renskötseln och lokala jägare/fiskare kommer att förstärkas. Att släppa jakten och fisket ovan odlingsgränsen fritt för alla borde inte skett och om hur det gick till finns det mycket att säga. När den fria jakten och fisket som efter ett antal år nu ses som en självklar rättighet tas bort och helt ges till samebyarna att bestämma över är det som gjort för en eskalering av konflikten. Staten borde tagit sitt ansvar och varit den part som långt tidigare självmant drog tillbaka den fria jakten och fisket och inte som nu när Girjas först efter en långvarig juridisk strid till slut vann.
De har ju egentligen inte velat stänga ute de andra lokala jägarna, utan mest alla "turistjägare" som inte kan miljön och renarna tillräckligt. Men jag såg påståenden om att de skulle få EU-rätten på sig om de inte sålde jaktkort till alla på lika villkor, så förmodligen krävs det utredande och eftertanke innan de bestämmer sig för hur de ska hantera det. Synd om den lokala konflikten ska gödas mer pga det.

Angående de andra samebyarna så anser jag det enda rätta är att staten tillsätter någon sorts utredning hur de ska göra med det. Ligger på deras ansvar när det har kommit en sådan dom att titta på i vilken mån den är tillämpbar på andra. Oavsett om de i varje enskilt fall har underlag nog för att styrka sina anspråk så har ju staten fått underkänt på hur de härleder sina egna anspråk.
 
Jag kan för lite om samernas situation för att uttrycka en ståndpunkt, men vill gärna lära mig mer och läser det ni skrivet. Läser och tar in kunskap från andra ställen också såklart.
 
Drar man in jakten för samtliga så ska du se att det snabbt kommer fram vilka det är. :meh:
Borde inte polisen veta vilka det är efter flera år av samma brott på samma plats? Det är tydligen ett litet ställe. Det var samma by där kalla fakta granskade plågeri och tjuvjakt på renar för fem år sedan och där polisen inte förhörde den som var misstänkt och som de haft husrannsakan hos med förklaringen att det var polistaktik och också skänkte bort slaktresterna till en tjänstledig polis som la ut det för olaglig åteljakt på räv.
https://www.expressen.se/nyheter/deras-renar-slaktades--polisen-vagrar-hjalpa/

Hela Kalla faktas granskning 2015

 
Borde inte polisen veta vilka det är efter flera år av samma brott på samma plats? Det är tydligen ett litet ställe. Det var samma by där kalla fakta granskade plågeri och tjuvjakt på renar för fem år sedan och där polisen inte förhörde den som var misstänkt och som de haft husrannsakan hos med förklaringen att det var polistaktik och också skänkte bort slaktresterna till en tjänstledig polis som la ut det för olaglig åteljakt på räv.
https://www.expressen.se/nyheter/deras-renar-slaktades--polisen-vagrar-hjalpa/

Hela Kalla faktas granskning 2015

Bara för att man vet så betyder det inte att det går att binda någon vid brottet, det krävs bevis.
 
Bara för att man vet så betyder det inte att det går att binda någon vid brottet, det krävs bevis.
Jag läste det för bokstavligt verkar det som. Ja det behövs bevis och det är vad de sa saknades tidigare med. Det räcker inte med blodspår till exempel men görs det inga förhör alls är det förstås också svårt att få reda på mer. Det kan nog finnas de som skyddar de som gjort det eller inte säger något av rädsla för att råka illa ut. Förhoppningsvis går det bättre med utredningen den här gången och de får fast de skyldiga.
 
Jag läste det för bokstavligt verkar det som. Ja det behövs bevis och det är vad de sa saknades tidigare med. Det räcker inte med blodspår till exempel men görs det inga förhör alls är det förstås också svårt att få reda på mer. Det kan nog finnas de som skyddar de som gjort det eller inte säger något av rädsla för att råka illa ut. Förhoppningsvis går det bättre med utredningen den här gången och de får fast de skyldiga.
Jag tycker absolut att det borde tas mer på allvar för det rör sig trots allt var om mordhot och jag misstänker samma sak, att folk är rädda eller skyddar de skyldiga. Jag skämtade med en kompis för väldigt många år sedan att filmen Jägarna var en dokumentär, det börjar kännas som det nog ändå är rätt nära sanningen.
 
Jag tycker absolut att det borde tas mer på allvar för det rör sig trots allt var om mordhot och jag misstänker samma sak, att folk är rädda eller skyddar de skyldiga. Jag skämtade med en kompis för väldigt många år sedan att filmen Jägarna var en dokumentär, det börjar kännas som det nog ändå är rätt nära sanningen.

Det är väll dessutom inte heller ensidigt utan kommer rätt mycket "hat och hot" från båda parter vad jag förstått. Även om den mediala uppmärksamheten dras åt ett håll.

Att det är speciellt infekterat här uppe har ju med att problemen (fejden) går långt tillbaka i tiden mellan grupperna (ffa mellan de olika minoritetsfolken), folkgrupper som inte finns i samma grad i sydligare renbetesland. Problemen var liksom stora redan då min farfarsfar föddes. (@athena_arabians mfl.)

Hursom så är det fördjävligt sätt att hantera sin ilska/hat/besvikelse på.
 
De har ju egentligen inte velat stänga ute de andra lokala jägarna, utan mest alla "turistjägare" som inte kan miljön och renarna tillräckligt. Men jag såg påståenden om att de skulle få EU-rätten på sig om de inte sålde jaktkort till alla på lika villkor, så förmodligen krävs det utredande och eftertanke innan de bestämmer sig för hur de ska hantera det. Synd om den lokala konflikten ska gödas mer pga det.

Angående de andra samebyarna så anser jag det enda rätta är att staten tillsätter någon sorts utredning hur de ska göra med det. Ligger på deras ansvar när det har kommit en sådan dom att titta på i vilken mån den är tillämpbar på andra. Oavsett om de i varje enskilt fall har underlag nog för att styrka sina anspråk så har ju staten fått underkänt på hur de härleder sina egna anspråk.
Jag har fått uppfattningen att det inom samebyn finns både de som helt vill stoppa jakten och fisket för andra och de som vill försöka få så stort ekonomiskt utbyte som möjligt. Läste också artikeln där en person från kammarkollegiet uttalade sig om att det skulle kunna vara mot EU-rätten att inte ge alla EU-medborgare samma rättigheter. Jag tror inte man skall dra för stora växlar på det uttalandet, samebyn har om de vill. rätt att ställa krav på att för att få jaga eller fiska skall man känna området, det skulle vara helt legitimt utifrån att minimera störningen av renskötseln, vilket i praktiken innebär att endast personer som bor i närheten blir aktuella.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp