Sverige och samers rättigheter

Jag tycker jämförelsen leder fel, samerna har inte levt som bofasta utan som nomader över mycket stora områden, att ge samerna äganderätt till dessa blir orimligt anser jag. Utan det handlar om en rättighet att bedriva renskötsel och en, i huvudsak, exklusiv rätt till jakten och fisket ovan odlingsgränsen. Jag anser också att dessa rättigheter bör gå före andras enskilda intressen till marken och ges en mycket stark ställning när de står i motsats till allmänna intressen.
Fast att samer har och har haft äganderätt till mark är fakta, något som även staten har erkänt i olika grad genom åren. Om jag återigen tar malmfälten som exempel ville Sverige ursprungligen ha hela vägen till ishavet eftersom handelsvägen var viktig men det enda man kunde bevisa med säkerhet var att samerna som ägde marken runt malmfälten skattade för den marken i Sverige. Vad de hade var en slags jordrätt, rätta mig om jag minns fel, en form av äganderätt i alla fall. Så drog man gränsen. Du kan inte 300 år senare säga att samerna inte har någon markrätt alls att tala om, de hade och har markrättigheter, annars hade ju svenska kartan inte ens sett ut som den gör idag. Det finns århundraden av betalda skatter, juridiska dokument och kungabrev som styrker deras markrättigheter. Självklart har man haft en äganderätt och ibland över stora områden då renskötsel kräver areal.

Den äganderätten som samerna har tar sig sedan kanske inte exakt samma uttryck som äganderätten för en bonde eller för en skogsägare, i stället för att bruka jorden eller hugga träd bedrivs renskötsel, jakt, fiske och så vidare, men det är fortfarande en form av äganderätt och ska föreställa en lika stark sådan. Inget man kan bestämma bort för att man personligen tycker "det blir orimligt", det är äganderätten vi talar om och såvitt jag vet är den grundlagsskyddad. Om du tycker att ett ägande blir orimligt får du rent krasst ta det med grundlagen. Vill man överföra äganderätten för marken till staten ska det ske korrekt och inte genom de lagbrott mycket talar för att man gjort sig skyldig till i de här fallen i och med kolonialiseringen.

Dessutom har många samer levt som bofasta, när man började målmedvetet kolonisera området var bland annat många av nybyggarna som slog sig ner permanent samer.
 
Jag skrev faktiskt tvärtom, att samerna har markrättigheter när det gäller renskötsel, jakt och fiske.
Markrättigheterna är en grund för äganderätt men det har också under lång tid funnits en klart uttalad äganderätt både i text och praxis. Genom sitt traditionella bruk har man rätt till marken, det har inneburit ett ägande, och också då logiskt fortsatt rätt att äga marken för sina näringar men också en rätt att påverka hur naturresurserna på den marken nyttjas. Det betyder att man har starkare rätt vid intressekonflikter men också rätt till kompensation för exploatering av resurser i Sapmi, för allt nyttjande kommer förstås inte stoppas även om det skulle bli högre krav på att göra det ansvarsfullt och ekologiskt hållbart. I takt med att klimatförändringarna försvårar för bland annat rennäringen kommer rätten till marken men också ersättning för exploatering på samisk mark antagligen bara bli viktigare och viktigare.
 
Där håller inte jag med dig, jag kan inte se att samerna har en formell äganderätt, möjligen kanske att äganderättsfrågan i vissa fall är oklar.
Varför tycker du inte det? Anser du att de aldrig någonsin ägt marken till att börja med, för det är felaktigt, eller anser du att staten på lagligt vis tagit över marken? Också felaktigt i många fall fast på ett annat sätt.
 
Varför tycker du inte det? Anser du att de aldrig någonsin ägt marken till att börja med, för det är felaktigt, eller anser du att staten på lagligt vis tagit över marken? Också felaktigt i många fall fast på ett annat sätt.
Jag anser nog att samerna aldrig, i modern betydelse, ägt marken. Däremot har de en sedvanerätt, som går långt tillbaka, att bruka den till renskötsel, jakt och fiske.
 
Senast ändrad:
Jag anser nog att samerna aldrig, i modern betydelse, ägt marken.
Stora ord, men de går inte riktigt ihop.

Sverige bekräftade länge samernas äganderätt bland annat genom att skatta samernas mark som "skatte" det betydde att deras mark inte ägdes av kronan utan av dem själva, den äganderätten kunde inte ändras utom rättsligt vilket inte verkar ha skett. Det var inte expropriation, det kallades också konfiskation i tråden men det var strikt inte någon konfiskation heller. Hur som.

Gräns Sverige Norge på 1700-tal drogs som sagt via statligt erkännande av samiskt ägande av mark, också andra områden blev svenska på liknande sätt. Om 1700-talet inte verkar modernt kom ihåg att det pratats om både 1700-tal och tidigare århundraden än så, rättsligt på 2010-talet. Mycket tyder ju på att samer haft både tidig och kontinuerlig äganderätt till marken, men staten började särskilt under 1800-talet alltmer agera som om man ägde den. Kritiken mot det brukar vara att staten saknar handlingar som ger dem den rätten.

Finns mycket mer att skriva om det men jag ser väl inte vitsen riktigt, vill man sätta sig in i det mer måste man läsa böcker och forskning, jag är mer nyfiken på frågan varför Sverige fortsätter göra som man gör idag trots all kritik man får. Jag hoppas på sanningskommissionen. Det skulle vara mycket bra om Sverige kunde erkänna sina fel på djupet, och då menar jag inte bara markfrågan utan allt annat också, tvångsarbetet, rasismen och allt i sin helhet, ta itu med det på riktigt.
 
Stora ord, men de går inte riktigt ihop.

Sverige bekräftade länge samernas äganderätt bland annat genom att skatta samernas mark som "skatte" det betydde att deras mark inte ägdes av kronan utan av dem själva, den äganderätten kunde inte ändras utom rättsligt vilket inte verkar ha skett. Det var inte expropriation, det kallades också konfiskation i tråden men det var strikt inte någon konfiskation heller. Hur som.

Gräns Sverige Norge på 1700-tal drogs som sagt via statligt erkännande av samiskt ägande av mark, också andra områden blev svenska på liknande sätt. Om 1700-talet inte verkar modernt kom ihåg att det pratats om både 1700-tal och tidigare århundraden än så, rättsligt på 2010-talet. Mycket tyder ju på att samer haft både tidig och kontinuerlig äganderätt till marken, men staten började särskilt under 1800-talet alltmer agera som om man ägde den. Kritiken mot det brukar vara att staten saknar handlingar som ger dem den rätten.

Finns mycket mer att skriva om det men jag ser väl inte vitsen riktigt, vill man sätta sig in i det mer måste man läsa böcker och forskning, jag är mer nyfiken på frågan varför Sverige fortsätter göra som man gör idag trots all kritik man får. Jag hoppas på sanningskommissionen. Det skulle vara mycket bra om Sverige kunde erkänna sina fel på djupet, och då menar jag inte bara markfrågan utan allt annat också, tvångsarbetet, rasismen och allt i sin helhet, ta itu med det på riktigt.
Synen på äganderätt till mark har ändrats över tid, det som gällde längre tillbaka i tiden skiljer sig mot vad som gäller idag, det var det jag menade med äganderätt i modern betydelse.

Jag kan inte allt om bevisningen som åberopas när det gäller samers äganderätt till området ovan odlingsgränsen men har läst en del av den i varje fall och jag gör inte riktigt samma tolkning som du gör.
 
Jag tycker jämförelsen leder fel, samerna har inte levt som bofasta utan som nomader över mycket stora områden, att ge samerna äganderätt till dessa blir orimligt anser jag. Utan det handlar om en rättighet att bedriva renskötsel och en, i huvudsak, exklusiv rätt till jakten och fisket ovan odlingsgränsen. Jag anser också att dessa rättigheter bör gå före andras enskilda intressen till marken och ges en mycket stark ställning när de står i motsats till allmänna intressen.
Så de icke nomadiska släkten som bott och brukat markerna i över 300 år ovan odlingsgränsen har inga som helst rättigheter?
 
Svenska och samiska icke renägande släkten. Odlingsgränsen är en skrivbordsprodukt från 1800-talet, det fanns mångabofasta ovan odlingsgränsen långt innan den skapades.
Jag tycker frågan om vem som har rätt att bedriva renskötsel och rätt att jaga och fiska inom de grupper som historiskt haft den rätten är svår och jag har nog ingen direkt åsikt, jag kan också för lite för det.

Det jag vänder mig mot är den utveckling som varit under senare år, med den fria fjälljakten och fisket, privata exploateringar med vindkraftsparker, mineralbrytning och annat där enskilda getts omfattande rättigheter de aldrig någonsin haft i området, rättigheter som skadar områdets helt unika värden.
 
Synen på äganderätt till mark har ändrats över tid, det som gällde längre tillbaka i tiden skiljer sig mot vad som gäller idag, det var det jag menade med äganderätt i modern betydelse.

Jag kan inte allt om bevisningen som åberopas när det gäller samers äganderätt till området ovan odlingsgränsen men har läst en del av den i varje fall och jag gör inte riktigt samma tolkning som du gör.
Ja synen på äganderätt till mark har ändrats och fortsätter ändras, av det lilla du skrivit om det verkar din syn på äganderätten redan gränsa till omodern.

De var ägare av marken långt innan gränsen drogs och långt innan staten subjektivt och fortsatt obevisat ansåg sig ha den rätten, med en bred och internationell helhetssyn på frågan verkar ju åsikten att samerna aldrig någonsin ens ägt marken, för att de rört på sig, som ganska omodern. De ägde självklart marken innan den blev svensk och sannolikt även efter att den blev svensk, av bland andra de anledningar jag nämnt. Men internationellt är ju trenden snarare att man bör erkänna urfolks rätt att äga mark, medbestämmande över naturresursanvändning och så vidare oavsett om det finns skriftlig juridisk bevisning eller inte, och oavsett hur de traditionella näringarna sett ut. Att samerna aldrig någonsin ägt marken "i modern betydelse" rimmar inte så bra med vad man säger om urfolks rättigheter, eller mänskliga rättigheter i allmänhet. Jag har väl bara väldigt svårt att föreställa mig att någon trovärdigt skulle kunna använda det argumentet på andra platser i världen som kolonialiserats, "De rörde på sig över ett stort område, alltså ägde de inte marken, alltså kunde vi ta den som vår". Modernt? Nja, jag tycker inte det låter så modernt. I den meningen är det också Sveriges hållning mot samerna som är omodern, men det gäller förstås bara när det kommer till den egna ursprungsbefolkningen, när andra länders ursprungsbefolkning beskrivs äga mark utan att ha "formella" bevis hejar Sverige däremot på. Hyckleri som sagt.

Oavsett hur man ser på ägande ska ingen diskrimineras och särskilt inte av staten, det som hände i stor skala i Sápmi har inte hänt någon annanstans i Sverige, det drabbade inte bönderna som helhet, det drabbade inte adeln, det var det samiska folket och några av nybyggarna som också ibland kan ha varit samer, som drabbades av ett helt annat förfarande än det som då var det vanliga. Något som egentligen bör utredas och gås till botten med, för det finns en överhängande risk att mycket av det staten gjorde mot samerna i och med kolonialiseringen var olagligt.
 
Senast ändrad:
Nu har HD avgjort målet och Girjas fick rätt, de äger jakt- och fiskerätten inom samebyns område ovan odlingsgränsen och kan också fritt upplåta den till andra.

Jag har inte läst domen men den är från vad jag läst i media vägledande och det är i så fall rimligt att anta att även övriga samebyar kommer följa efter.
 
Nu är jag så förbannad att jag kokar! Dra in vapenlicensen och jakträtten för varenda jävla jägare i Norrbotten! INGEN verkar ha tillräckligt med hjärnceller i behåll för att öht få ha vapen eller jaga. :rage:

Satans jävla djurplågare och hatare, sätt en kula i era egna huvuden och gör världen en tjänst. Låt bli samerna och deras renar. https://www.expressen.se/nyheter/renar-skjutna-och-plagade-efter-hot-mot-girjas-sameby/ 🤬
 
Nu är jag så förbannad att jag kokar! Dra in vapenlicensen och jakträtten för varenda jävla jägare i Norrbotten! INGEN verkar ha tillräckligt med hjärnceller i behåll för att öht få ha vapen eller jaga. :rage:

Satans jävla djurplågare och hatare, sätt en kula i era egna huvuden och gör världen en tjänst. Låt bli samerna och deras renar. https://www.expressen.se/nyheter/renar-skjutna-och-plagade-efter-hot-mot-girjas-sameby/ 🤬
Att det finns en grupp jägare som kanske inte är av det trevligare slaget är väl känt och de finns i hela landet men det bör sägas att de utgör inte hela jägarkåren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp