Sveriges nationalblomma?

Fast ska man vara kinkig ;) räknar de flesta av oss ängsklocka som vår blomma, Campanula patula :) Båda arterna har Linné som auktor.
Och det är ju skillnad i utseendet på dessa två blommor.
1357.jpg

Ängsklocka
21046.jpg

Liten blåklocka

Trevligt iallafall, kul med en blomma som inte redan är landskapsblomma :up: Och en som är så välbekant! (Upptäckte dock att jag tänkte på stor blåklocka, oh well.)
 
Senast ändrad:
Fast på blåklockans wiki sida så står det så här:
"Blåklockan är, tillsammans med ängsklocka, Dalarnas landskapsblomma. Debatten vilken av dem som är den "riktiga" har gått fram och tillbaka, men på 1990-talet nåddes en kompromiss om att båda kunde vara landskapsblomma. Blåklockan var dock den som först blev utsedd och dessutom den enda av dessa två som var spridd i hela landskapet i början av 1900-talet.[3]"
Kan ju såklart ha ändrats sedan 90-talet.
 
Fast på blåklockans wiki sida så står det så här:
"Blåklockan är, tillsammans med ängsklocka, Dalarnas landskapsblomma. Debatten vilken av dem som är den "riktiga" har gått fram och tillbaka, men på 1990-talet nåddes en kompromiss om att båda kunde vara landskapsblomma. Blåklockan var dock den som först blev utsedd och dessutom den enda av dessa två som var spridd i hela landskapet i början av 1900-talet.[3]"
Kan ju såklart ha ändrats sedan 90-talet.

Jag är född -73... så jag är som sagt uppvuxen med att det är ängsklocka. Dessutom är det ju mer logiskt att det är den eftersom Dalarna är starkt förknippat med Bergslagen (även om Bergslagen täcker in andra landskap också).
 
Fast ska man vara kinkig ;) räknar de flesta av oss ängsklocka som vår blomma, Campanula patula :) Båda arterna har Linné som auktor.

anledningen till att jag inte röstade på den. men egentligen är det väl ängsklocka eller stor blåklocka (beroende på vem man frågar) som är dalarnas landskapsblomma?

Jag är uppvuxen med att det är ängsklocka (den finns inte över hela landet men förekommer rikligt i bla Bergslagen).

Och det är ju skillnad i utseendet på dessa två blommor.
1357.jpg

Ängsklocka
21046.jpg

Liten blåklocka

Trevligt iallafall, kul med en blomma som inte redan är landskapsblomma :up: Och en som är så välbekant! (Upptäckte dock att jag tänkte på stor blåklocka, oh well.)

Fast på blåklockans wiki sida så står det så här:
"Blåklockan är, tillsammans med ängsklocka, Dalarnas landskapsblomma. Debatten vilken av dem som är den "riktiga" har gått fram och tillbaka, men på 1990-talet nåddes en kompromiss om att båda kunde vara landskapsblomma. Blåklockan var dock den som först blev utsedd och dessutom den enda av dessa två som var spridd i hela landskapet i början av 1900-talet.[3]"
Kan ju såklart ha ändrats sedan 90-talet.

Jag gillar din sida bättre som sagt :D roligare med en blomma som inte är redan landskapsblomma!

Ja, jag vet att det inte är riktigt samma :) och lite olika ser de ju ut.

Kul att vi har en nationalblomma nu iaf 😊👍.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 640
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Helmborn och Therese Hemberg planerar att rida från kust till kust. Genom Sveriges vackra landskap ska de tillsammans med sina...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 580
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp