Sveriges nationalblomma?

Röstade inte på blåklockan, men den var en av mina favoriter:
  • Liten vacker blomma som växer i "ingenting", hårt grus och en så fin blomma tittar upp :)
  • Finns i hela landet
  • Är vanlig, alla har sett den
  • Blommar länge på hösten
  • Fin att plocka och sätta i vas
  • Tar inte skada av att plockas
Tycker att den är en fin representant för Sverige
 
Heter alla som är äkta bär "bär" i sina namn (som blåbär) medan andra "bär" är egentligen annat (som smultron eller jordgubbe..), eller är namnen bara slumpen? :idea:

Det är nog mycket slump. Många frukter har eller har haft slutar på -on. Lingon, odon, hjortron, krikon, plommon, päron, nejkon, tistron, smultron.
 
Jag röstade på styvmorsviolen men är helt klart nöjd med blåklockan! Den är underbar. En sommarblomma, en barndomsblomma och väldigt svensk (heter inte ens bluebell på engelska - det är en helt annan blomma där - utan harebell, så fint!) .
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 358
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 949
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Helmborn och Therese Hemberg planerar att rida från kust till kust. Genom Sveriges vackra landskap ska de tillsammans med sina...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp