Sveriges nationalblomma?

Fast är det en blomma? Jag tycker inte riktigt det?
Ja det är väl blommor på samma sätt som andra blommor sedan råkar de även lämna en utsökt frukt som vi kan äta.
Om de inte är blommor så försvinner ju 30% av startfältet iom att även smultron då måste vara diskvalificerade
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag lagt min röst på styvmorsviolen, eller Natt och Dag, som någon skrev.
Visste väl att vi inte sa styvmorsviol när jag var liten!

Spännande i övermorgon att se vilken det blir!
 
Nu har jag lagt min röst på styvmorsviolen, eller Natt och Dag, som någon skrev.
Visste väl att vi inte sa styvmorsviol när jag var liten!

Spännande i övermorgon att se vilken det blir!
Fast Natt och Dag är en helt annan växt än Styvmorsviol så det måste röra sig om något lokalt namn
Natt_och_dag_stor.jpg
 
Tror faktiskt de flesta blommor som fanns med finns i mer eller mindre hela landet. Möjligen med undantag av tussilago? En del har små hål i utbredningsområdet i delar av Skåne, men fortsätter sedan ner på kontinenten, tex lingon och blåbär, och vissa finns kanske inte i norraste norr. Men i stort, alltså.
 
Lustigt nog så känner jag att blåbär och lingon inte riktigt borde räknas med bland blommor samtidigt som jag tvekade mellan smultron och Linnea, smultron har ju en så tydlig blomma :angel::laugh:

Linnea är egentligen inte någon favorit hos mig, den är lite för oansenlig för mig, liten och små blommor. Men rösten föll ändå på den pga namnet, den känns bara så svensk. Tussilagon är lite för lik maskrosen :angel::rofl:
Men jag tycker att vitsippan, snödroppe och liljekonvaljen hade platsat mycket bra på listan också, de ger mig såna nostalgiska känslor :love: hade nog röstat på liljekonvaljen om den fanns med.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 264
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 478
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 271
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Helmborn och Therese Hemberg planerar att rida från kust till kust. Genom Sveriges vackra landskap ska de tillsammans med sina...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp