Svettig häst i hagen?

Lona

Trådstartare
Hur gör ni höst/vinter när ni ridit så att hästarna är svettiga och sedan skall släppas ut i hagen? På med utetäcke? Det känns inte bra att släppa ut en blöt/svettig häst när det är kallt...
Han går vanligtvis utan täcke året runt.
(Klippning är inget alternativ eftersom det inte är min häst.)

Sv: Svettig häst i hagen?

Jag har ett gammalt Weahter Beeta täcke som är fodrat med teddy, perfekt att slänga på en svettig häst, hon torkar på nolltid.

Innan jag hade det tog jag på ett ulltäcke under ett vanligt täcke och bytte sedan när hon hade torkat.

Jag brukar lägga på ett coolertäcke eller fleecetäcke under ett regntäcke eller vintertäcket. Då torkar han samtidigt som det översta täcket håller honom varm :) Är han inte torr när det är dags att komma in på kvällen får han sova i det understa täcket, är det för blött byter jag och då är han torr på morgonen och kan gå ut utan täcke :)

Jag har honom spårklippt (eller vad det heter), halsen, magen och låren :)
Är han inte klippt torkar han jäääättesakta och vill inte att han ska stå blöt hur länge som helst.

Jag slänger inte ut min häst blöt.

Han får stå inne och torka under ett fleecetäcke, sedan borstar jag honom ren från svettresterna innan han går ut.

Har jag möjlighet låter jag honom torka inne med fleecetäcke. Men oftast kan de ju eftersvettas långt efteråt, så det brukar bli att jag slänger på honom ett fodrat täcke som andas så kan han gå ut på en gång.

Borde inte ett ylletäcke vara det perfekta i detta läge? Ylle tar åt sig fuktigheten mycket bättre än fleece, samtidigt som det värmer, trots att det är fuktigt. Ett regntäcke ovanpå vid behov.

Men så är jag ju löjligt förtjust i naturmaterial också ...

Jag hade ju tänkt att avstå från kommentar, MEN. Det lönar sig inte att lägga täcke på täcke, i det här fallet riskerar man dessutom att trycka tillbaka fukten in i hästen genom att fukten inte får ventilera ut som det ska.

Då är det ju bättre att låta hästen stå inne och ventilera ut den värsta fukten, att få en islänning torr kan ge en del problem och är den dessutom oklippt så kan det ta ännu längre tid i anspråk. Sedan kanske använda sig av ett andastäcke, ett annat alternativ är ju om hästen har tillgång till mat för även det är en källa för värme.

Våra hästar har varit svettiga när de har tagits in för att ridas, de har svettats utan att anstränga sig pga pälsen. Nu är de klippta så för ögonblicket är det ju lugnt, och de torkar också snabbare genom att ha blivit lite klippta på bogen.

Så till TS, jag skulle alltså låta hästen få torka ut den värsta svetten i ett ull eller mycket bra fleece täcke, är bara ytterhåren torra så fryser inte hästen vid utsläppet men är den fortfarande fuktig ner till skinnet så kan ju ett bra andas täcke ta över och skydda tills den torkat upp. Det kan vara nog så knepigt att få hästen torr rakt igenom ibland, men samtidigt är det också vikigt eftersom det handlar också om en hygienfråga då kvarvarande fukt kan skapa andra problem istället.

Så till TS, jag skulle alltså låta hästen få torka ut den värsta svetten i ett ull eller mycket bra fleece täcke, är bara ytterhåren torra så fryser inte hästen vid utsläppet men är den fortfarande fuktig ner till skinnet så kan ju ett bra andas täcke ta över och skydda tills den torkat upp.

Menar du inte innerhåren? Att om den är torr intill skinnet så fryser den inte.

*KL*
Tack för svar! Kruxet med att stå inne tills han är helt torr är att det tar tid och eftersom jag inte bor i stallet är det lite svårt att han skall stå inne ett par timmar(?) innan jag kan släppa ut honom. Naturligtvis kan jag täcka honom och låta honom stå inne men det är inte mycket större idé än att släppa ut honom igen eftersom han står i utebox. (Iofs är han mer skyddad i boxen än i hagen.)
Att ge honom käk funkar om han står inne men inte om han skall ut, jag kan ju inte ge bara honom i hagen.
Det får nog bli att han har fleece/svettäcke på sig en stund medan jag pysslar, sedan får han på sig ett vattentätt andastäcke och släpps ut i hagen.

Jag brukar lägga på ett fleecetäcke direkt när jag tagit av utrustningen så det drar ur det värsta, så får hästen stå i boxen medan jag påtar lite i stallet. Sen borstar jag av och tar på ett utetäcke, antingen fodrat regntäcke eller ett vintertäcke som passar temperaturen.

Fleecetäcke med hals + utetäcke. Plockar av täckena dagen efter och har då en torr häst. (Har hästarna på lösdrift.)

Hur gör ni höst/vinter när ni ridit så att hästarna är svettiga och sedan skall släppas ut i hagen?

Jag släpper inte ut en blöt häst.
Den får stå inne med en tunn filt på sig tills att den är torr.
Det brukar ta mellan 3-6 timmar.
Så ibland blir den då inne över natten.

Min häst har väldigt lätt för att svettas, så trots att han är klippt på hals och bogen blir han svettig men det är klart de är ju rustade med päls för -40 grader å så är det 10 + här klart det blir varmt då om man dessutom ska ut å springa!

Först brukar jag iaf ha en handduk och gnugga bort den värsta svetten och sen lägga på ett regntäcke med fleecefoder som andas ordentligt och det fungerar kanon :) Nästa person som kommer till stallet brukar känna på honom och om han då är torr så tar de av täcket, för jag vill inte ha täcket på mer än nödvändigt.

Har du tillgång till box? då kan hästen stå inne över en natt.
Om inte, så skritta av ordentligt, då efter svettas hästen inte lika mycket och den hinner sluta ånga. Sedan kan då låta hästen stå inne en liten stund med fleece täcke, medan du ex. ställer tillbaka sadel och träns osv, du kan även ta dig lite tid och pyssla om hästen lite-. Det viktigaste är att hästen blir torr emot huden.

Ja, alltså han har ju en box där han står på natten men om jag rider på förmiddagen är det ju lite trist om han skall stå inne nästan ett helt dygn tills han släpps ut morgonen därpå...
För övrigt är det en utebox så även om han är lite mer skyddad där är det ju i princip lika kallt.
Men som sagt, det får bli en stund med fleecetäcke medan jag pysslar i stallet och sedan får han gå ut med ett utegångstäcke som andas:).

Borde inte ett ylletäcke vara det perfekta i detta läge? Ylle tar åt sig fuktigheten mycket bättre än fleece, samtidigt som det värmer, trots att det är fuktigt. Ett regntäcke ovanpå vid behov.

Men så är jag ju löjligt förtjust i naturmaterial också ...

ylle eller ull (beroende på hur det har tillverkats för att bli ett täcke) suger upp mer än dubbla mängden av sin egna vikt. Jag la mitt ylletäcke på hästen då han kom in genomblöt av regn och fleece på den andra, fleecetäcket var genomblött efter 30 minuter och hästen fortfarande blöt medan ylletäcket var nästintill torrt och den hästen likaså.

(jag är också löjligt förtjust i naturmaterial!)

Du verkar ju vara lite inne på det här med hästens värme och "pälsfunktion"

Jag har hört att det är bättre att låta hästen gå utan vintertäcke när det är riktig kyla ute (nu menar jag när hästen är torr)

Ytteråren ska tydligen resa sig utåt och stänga ut kylan, när man då lägger på ett täcke så viker man ner dessa hår och då förstör man lite av denna funktion.

Stämmer detta?

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
373
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 612
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 419
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 982
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka