Svettig häst i hagen?

Sv: Svettig häst i hagen?

Eftersom jag inte rider så långa pass, ca 30-40 min tycker jag att 10 min är lagom avskrittningstid. Skrittar också ca 10 min i början av varje pass. När vi kommer till stallet är hon svettig men inte anfådd. Min häst har tjock vinterpäls som sätts tidigt och sitter kvar (för)länge.

*KL*

Visst är det ju så att hästen torkar längst in mot kroppen först, precis som den inte blir blöt innerst mot kroppen när det regnar/blåser/snöar etc.

Inte rida hästen svettig..? Hm.. betyder det inte rida alls..?

Fleecetäcke och uppstallning tycker jag verkar obehagligt. Det blir skitäcklig luft i stallet (särskilt om det är flera hästar..), bara en sån sak.

Men när det regnar/snöar/blåser och min häst är svettig får hon ta på sig ett täcke. Jag har svårt att se att hon ska torka innifrån och ut när det blöts på från utsidan också. Hönsmorseri? Ja, kanske. Eller kärlek, omtanke och omsorg.

Täcke på hos mig också när det regnar kraftigt och ihållande.

Ja du, i så fall blir det ingen ridning under vinterhalvåret överhuvudtaget. Jag anser faktiskt att det är bättre för hästen att ridas, bli svettig, skrittas av och få ett täcke på sig en stund för att sedan släppas ut med ett utetäcke än att inte ridas mellan september och april?!

För svettig blir han och det tar TID att torka, jag kan faktiskt inte spendera hela dagen i stallet även om jag skulle vilja.

Nu har jag inte islandshäst, men.

Har du inte tid att vänta på att hästen torkar innan den ska ut i hagen. Rid den inte svettig.

IronWill skrev:
10 minuters avskrittning? Här skrittas det minst 30 minuter om hästen har blivit svettig.

Tja jag hade kunnat skritta till hästen faller ihop av utmattning, hon blir svettig av att skritta åtminstone om man inte masar sig fram en slö och oengagerad snigelskritt vilket gör skada på annat vis.

Står hon i boxen torkar hon väl på några timmar, men då ska det vara kallt ute eller möjligen ensam i stallet så hon inte svettas av stallvärmen, fast så gärna är hon inte ensam så då lär hon väl svettas bara av att inte kunna slappna av helt utan längtar efter kompisar. Och ja hon är klippt, men bara på halsen.

Så länge hästen är torr närmst kroppen är det helt okej att släppa ut enligt mig, och det fixar man genom att ge hästen lite att tugga på.

Ska man ta in hästar som blir svettiga av att leka i hagen förresten så att de kan torka?

Fleecetäcke och uppstallning tycker jag verkar obehagligt. Det blir skitäcklig luft i stallet (särskilt om det är flera hästar..), bara en sån sak.
Då så är det något fel på stallet.
I mitt stall så blir luften bra av att ta in hästar som värmer upp.
Även om hästarna är blöta.
God ventilation ordnar det.

Men när det regnar/snöar/blåser och min häst är svettig får hon ta på sig ett täcke. Jag har svårt att se att hon ska torka innifrån och ut när det blöts på från utsidan också. Hönsmorseri? Ja, kanske. Eller kärlek, omtanke och omsorg.
Jag har ligghallar i mina hagar.
Hästar som kan gå in under tak torkar inifrån.

Då så är det något fel på stallet.
I mitt stall så blir luften bra av att ta in hästar som värmer upp.
Även om hästarna är blöta.
God ventilation ordnar det.
.

Absolut. Jag har dock upplevt det i ett flertal stall, där jag inte kunnat påverka pga. anställd/hyresgäst mm.
Mitt eget stall har ur-pissig ventilation och används mycket sporadiskt.

Jag har ligghallar i mina hagar.
Hästar som kan gå in under tak torkar inifrån.

Det har jag också. Men de används endast sommartid av mina hästar. (De har alltid tillgång till ligghallen).
På vintern går de in under träden, om ens det.

Hos mig är det tvärt om, jag har en komfortzon över 20 grader och min häst trivs när det är kallt.

Jag släpper ut min häst utan täcke i hagen efter ett ridpass.

Komfortzonen handlar inte om gradantal utan om inom hur stort intervallet är. Alltså hästens komfortzon på ca 20 gradwer innebär att intervallet är ca 20 ggrader. tex -10 - +20. Människans zon på ca 1,5 grader innebär at vi har ett intervall på 1,5 grader tex +2 0- +21,5

Ja det stämmer ju om man tittar på rätt siffror, vilket jag inte gjorde då. Undrar om jag håller på att bli vindögd?

Är det bara jag som är naiv när jag tänker att det är ISLANDSHÄSTAR från ISLAND som kanske inte behöver täckas?
(förutom om dom är jätteklippta naturligtvis)
Borde inte det vara jättejobbigt för hästen att ha en massa päls+täcke på det?
(nej jag släpper inte ut hästen när han är blöt efter ett ridpass såklart)

De flesta islandshästar jag haft, vare sig de är danska, svenska eller från Island, får lika mycket päls så jag vet inte varför de skulle vara skillnad för en som kommer från Island ?

Hur tänker du då ?

Jag tänker att det knappast är brist på päls som gör att jag vill täcka en häst, snarare tvärtom. En hårigare häst torkar långsamare. Min valack är mamuthårig, extremt tjock och lång päls. Mitt sto har annan typ av päls, tätt men kort som torkar snabbt. Så oavsett om hästen är född på island eller inte behöver islandshästar generellt inte täcke för att hålla värmen, utan det handlar snarare om att hästen skall torka.

Ja, det förstår jag.
Att det är frågan om att torka, inte hålla värmen.

Jag undrade dock varför aapples funderade över om det verkade mindre nödvändigt för hästar som kom just ifrån Island jämförelsevis från något annat land.

de flesta islandshästar har ju mycket päls och tar längre tid på sig att torka.....sprungen från Island eller ej så jag förstod inte varför hon tänkte så ?

Cowgirl73- lite slarvit av mig mitt inlägg var en kommentar på aapples inlägg. :)

Jag fattade det som att hon menade att rasen var från Island = van vid kyla :).

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
373
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 612
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 419
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 982
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur