Svettig häst utan ansträngning

taccotad

Trådstartare
träffade på min häst i hagen, genomsvett. Han har inte sprungit eller något sånt. Äter och bajsar. Verkar inte påverkad annars.
Ska gå ut snart och ta tempen och även ringa till vet och rådfråga. Tänkte bara höra om någon här har nån idé om vad det kan vara.

Visst har det blivit lite mildare väder men inte så att svetten borde rinna av han trots att han har björnpäls.

Sv: Svettig häst utan ansträngning

Han har inte sprungit och busat tidigare under dagen då så han eftersvettas?

Min kille har kraftig vinterpäls (haflinger) och efter ridning (enbart skritt då han sätts igång) så är han lite fuktig men inget som syns utan bara känns. Efter en timme i stallet så syns tydliga märken på svettning och han är blöt.

Sv: Svettig häst utan ansträngning

Jag har han precis vid huset och vad jag vet har han inte sprungit en massa. Han är den lugna typen som helst bara går och äter. Men visst händer det någon gång att han springer lite.
Jag önskar att det är nåt sånt här det beror på men har inte en aning faktiskt.

Just nu står han i boxen. Han hade 37.8 grader i temp. Verkar fortfarande inte påverkad på nåt annat vis.

Första gången jag upptäckte att han var så svettig var vid 14tiden i eftermiddags. Nu för en timme sen var han ännu mer svettig.

Vid ridning i vanliga fall så svettas han bara vi skrittar en runda. Men han inte blivit riden på säkert en vecka nu.

Kände på hovarna och dom var inte svala men ändå inte varma.

Känner mig som ett frågetecken. Vill ju inte ha han ute så svettig om det fryser på...

Men samtidigt känns det lite löjligt, han står där ute i boxen och tittar runt som vanligt, kallar nån gång då och då på de andra. Svettig är han men jag kan inte upptäcka något annat.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 386
Senast: skiesabove
·
Ridning Den här tråden hör väl egentligen hemma halvvägs mellan hästvård och ridning eftersom jag inte är säker på om det är ett fysiskt problem...
Svar
19
· Visningar
2 819
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka