Apropå att tvätta kläderna i 60 grader, jag tror inte att någon av mina kläder klarar det. Inte enligt tvättråden iaf. Jag tycker att alla kläder jag tittar på har 30 grader, max 40. :crazy:
 
Jag har den senaste tiden besvärats av att jag börjar lukta svett snabbare än vanligt efter en dusch. Jag känner att jag egentligen skulle behöva duscha två gånger om dagen för att hålla mig fräsch, men det känns opraktiskt.

Det är lite besvärligt rent praktiskt också då lukten sätter sig i tröjan på nolltid. Jag har inte så många tröjor att jag kan byta en gång om dagen (men t-shirts har jag många av). Tröjan är ju dessutom egentligen inte smutsig. Det är bara lukten som motiverar tvätt.

Jag har inte bytt deo och den jag har, har ju funkat tidigare. Jag misstänker att det är mina nuvarande matvanor som skapar någon slags reaktion i kroppen så att svettlukten uppstår. Kanske jag behöver någon detox.

Finns det fler teorier/ förklaringar till detta?
Det finns typ ingen forskning på att någon form av detox fungerar, om det inte är exempelvis för att bli av med ett drogberoende eller liknande.
 
Inte tillräckligt regelbundna matvanor med sockerfall som följd, upplever jag kan lukta illa en bra stund innan huvudet blir dumt och segt.
 
Apropå att tvätta kläderna i 60 grader, jag tror inte att någon av mina kläder klarar det. Inte enligt tvättråden iaf. Jag tycker att alla kläder jag tittar på har 30 grader, max 40. :crazy:

Många är undermärkta. Titta på material. 100% bomull tål mer än 40 grader men ofta fegas det och skrivs Max 40 grader ändå.

Men man kan prova lägre temp och rikligt med ren ättika på de som inte klarar hög temp.
 
Funktionskläder luktar illa väldigt lätt tycker jag.
Såg något program om detta och visst, funktionkläder luktar värre men du svettas mindre i dom.
Bomull luktar inte lika skarpt men du svettas större mängder.

Så egentligen gick det på ett ut :D

Det här var testat på gymmet på olika människor så räknas ju inte för typ stresssvettning, men tyckte det var itnressant.
 
Nummer ett är att köra ett 90-graders program på tvättmaskinen med tvättmedel och ättika. Körs maskinen bara på låga temperaturer kan det komma bakterier. Ta sedan för vana att tvätta i 60-grader. Fortsätter lukten kan det vara biverkning av medicin, mat, hormonförändring, att du behöver byta deomärke etc.
Däremot ska inte tvättmedel och ättika blandas - blir liksom skit med båda då. Den ena bas och den andra syra. Ättika som sköljmedel borde funka.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ja har funktionskläder när jag rider och använder dem endast en gång sedan åker de i tvätten. En bomulls T-shirt kan jag ha 2-3 dagar innan den börjar lukta och då luktar den ändå lika illa.
 
Ja
Däremot ska inte tvättmedel och ättika blandas - blir liksom skit med båda då. Den ena bas och den andra syra. Ättika som sköljmedel borde funka.
Jag har provat båda och inte märkt skillnad men det stämmer säkert som du säger!
 
Vill bara inflika att om man inte fått problem med att svettlukt satt sig i kläderna så behöver och ska man inte tvätta vanliga kläder i 60 grader. Det är miljöovänligt både pga energin och pga att det sliter mycket mer på kläderna. Rekommendationen är 30 eller 40 grader för de flesta plagg. Om man får problem med dålig lukt efter tvätt är det bättre att börja med att köra tvättmaskinen tom i 90 grader en gång och ta för vana att låta den stå med öppna luckor mellan tvättar.
 
Apropå att tvätta kläderna i 60 grader, jag tror inte att någon av mina kläder klarar det. Inte enligt tvättråden iaf. Jag tycker att alla kläder jag tittar på har 30 grader, max 40. :crazy:
Kläder klarar mer än man tror. Jag har något plagg jag inte vågat tvättat högre men annars tvättar jag konsekvent på 60 oavsett märkning och vita sängkläder och trosor tvättas i 90. Där vet jag att det sägs att det ska kunna ta kål på resåren men det har jag inte märkt av på mitt trosmärke i alla fall. Fungerar utmärkt! Och jag är medveten att miljöaspekten är sämre...
Angående bakterier så tror jag att sjukhus tvättar i högre grader än 70, många hemmamaskiner går heller inte riktigt upp i de temperaturerna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 059
Hemmet Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 820
Senast: 95johsv
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 116
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp