Svidande ögon

Nu har jag fått en remiss till ögonmottagningen. Men lång väntetid. Fortsätter med dropparna, men inte lika ofta. I och med att jag inte tycker det gör någon större skillnad känns det meningslöst att dropp varannan timme. Men bra med remiss!
 
Jag använder Hylo-Gel, det är hittills den bästa jag testat även om den inte funkar 100% Jag kan inte droppa med smink på mig, så i somras färgade jag ögonfransarna för att slippa reaktionen det blev. Jag har stora problem, men inte i närheten av dina, så jag hoppas du hittar nått. För jag vet hur skitjobbigt det är.
 
Jag använder Hylo-Gel, det är hittills den bästa jag testat även om den inte funkar 100% Jag kan inte droppa med smink på mig, så i somras färgade jag ögonfransarna för att slippa reaktionen det blev. Jag har stora problem, men inte i närheten av dina, så jag hoppas du hittar nått. För jag vet hur skitjobbigt det är.

Ska testa Hylo-gel! Optikern rekommenderade det också. Ska bara tömma mina viscotearstuber först.
 
Nu har jag varit hos ögonläkaren. Domen blev infekterade och inflammerade ögonlock. Ska ta en salva med antibiotika och kortison i tio dagar. Ska även använda ett annat märke på ögondroppar.
Får hålla tummarna att det hjälper!
 
Suck. Nu har jag avslutat kortison/antibiotikakuren för ett tag sen och svedan kom tillbaka efter någon dag. Använder Systaine complete och satan i gatan var ont det gör! Pratade med mottagningen i torsdags och de föreslog att jag ska ta dropparna ofta, varannan timme igen, trots att det gör ont. Blir det inte bättre till måndag ska jag ringa igen. Hittills har jag så ont att jag knappt kan hålla ögonen öppna när jag droppat.
Använder en slags servett också och torkar ögonlocken med två gånger om dagen. Blephaclean tror jag den hette. Det hjälper lite grann.
 
Nu har jag varit hos ögonläkaren. Domen blev infekterade och inflammerade ögonlock. Ska ta en salva med antibiotika och kortison i tio dagar. Ska även använda ett annat märke på ögondroppar.
Får hålla tummarna att det hjälper!
Så bra! Då går det ju att lösa! Men sa de inget om att du kan massera ögonlocken försiktigt med (blepha)gel efter att ha värmt upp dem?

Det påskyndar ju läkningen att hjälpa till med att få ut gucket som fastnat i körtlarna på ögonlockskanterna. Men det är kanske skillnad om det är infekterat vs. bara inflammerat så som jag har mellan varven.
 
Så bra! Då går det ju att lösa! Men sa de inget om att du kan massera ögonlocken försiktigt med (blepha)gel efter att ha värmt upp dem?

Det påskyndar ju läkningen att hjälpa till med att få ut gucket som fastnat i körtlarna på ögonlockskanterna. Men det är kanske skillnad om det är infekterat vs. bara inflammerat så som jag har mellan varven.

Nej, bara den där salvan (terracomptril? Nåt sånt), ögondroppar och servetter att torka ögonlocken med. Inget mer, ingen "riktig" diagnos eller långvariga tips. Mer än att använda droppar som snarare förvärrar...
 
Nej, bara den där salvan (terracomptril? Nåt sånt), ögondroppar och servetter att torka ögonlocken med. Inget mer, ingen "riktig" diagnos eller långvariga tips. Mer än att använda droppar som snarare förvärrar...
Ögonlocksinflammation (Blefarit) är ju en riktig diagnos. Jag använder (vita-pos a vitaminsalva) salva när jag ska sova om ögonen är väldigt torra och ögondroppar under dagen vid behov. Men viktigast för mig för att bli kvitt eländet när det kommer är att få ut det som geggar igen körtlarna. Resten behandlar bara symptomen. Jag har beskrivit det tidigare, och du finner antagligen massor av tips och säkert instruktionsvideos om du googlar efter hur man behandlar ögonlocksinflammation eller blefarit.

Våtservetterna med blephaclean torkar också bort sånt som evt kommit ut ur körtlarna. Jag har också haft såna. Blephagel är en rengöringskräm som ger bra glid på ögonlocken när man masserar och så gör de rent på köpet.

Men hör med din läkare om det är klokt att göra detta medan de fortfarande är infekterade, du ska kanske vänta tills infektionen är borta och de ”bara” är inflammerade.
 
Ögonlocksinflammation (Blefarit) är ju en riktig diagnos. Jag använder (vita-pos a vitaminsalva) salva när jag ska sova om ögonen är väldigt torra och ögondroppar under dagen vid behov. Men viktigast för mig för att bli kvitt eländet när det kommer är att få ut det som geggar igen körtlarna. Resten behandlar bara symptomen. Jag har beskrivit det tidigare, och du finner antagligen massor av tips och säkert instruktionsvideos om du googlar efter hur man behandlar ögonlocksinflammation eller blefarit.

Våtservetterna med blephaclean torkar också bort sånt som evt kommit ut ur körtlarna. Jag har också haft såna. Blephagel är en rengöringskräm som ger bra glid på ögonlocken när man masserar och så gör de rent på köpet.

Men hör med din läkare om det är klokt att göra detta medan de fortfarande är infekterade, du ska kanske vänta tills infektionen är borta och de ”bara” är inflammerade.

Läkaren sa inget om blefarit trots att jag frågade.

Jag vågar inte göra något utan att prata med kliniken först. Vill ju inte göra det värre.. Fast å andra sidan gör klinikens råd att det gör mer ont än på länge..

Jag har försökt massera ut klegg men det kommer inget. Har inga problem med att det skulle vara något klet eller grus i ögonen, bara sveda och att det rinner.
 
Läkaren sa inget om blefarit trots att jag frågade.

Jag vågar inte göra något utan att prata med kliniken först. Vill ju inte göra det värre.. Fast å andra sidan gör klinikens råd att det gör mer ont än på länge..

Jag har försökt massera ut klegg men det kommer inget. Har inga problem med att det skulle vara något klet eller grus i ögonen, bara sveda och att det rinner.
Ok, men blefarit är = ögonlocksinflammation såvitt jag förstår.

Här kan du läsa lite mer om det. https://www.rvn.se/contentassets/281fa93ec24242029c894c489b407bcb/blefarit-patinfo.pdf

Har du värmt upp ögonlocken innan du försökt få ut något ur körtlarna? Jag blev rekommenderad att ha varmt på ögonen i ca 10min innan jag masserar. Och att använda rengöringsgelen för bättre glid. Optikern beskrev det som att vätskan/oljan som ska smörja ögonen blir tjock ungefär som vaselin när körtlarna geggar igen och att den skall vara helt klar. När det blir varmt kan man försiktigt kan massera ut det som täpper igen. Ibland har jag lyckats klämma ut lite när jag inte värmt upp ögonlocken och då har det sett ut ungefär som vit vaselin. Annars är det bara genomskinligt men tjockare än tårar.

Meeeen som sagt. Rådgör med läkaren. Jag ser också att det ibland bara rekommenderas att man rengör ögonlockskanterna. Så det är säkert individuellt vad som funkar och bör göras.
 
@ekra Jo, den länken har jag googlat fram innan.
Jag känner inte igen mig i symtomen som beskrivs. Och i och med att läkaren inte verkade tycka att det var det så vet jag inte vad jag ska tro. Hon tyckte ju att det skulle räcka med salvan i tio dagar, servetter i tio dagar och droppar livet ut. Det hjälpte inte alls...
 
Inte konstigt problemen blivit värre på sista tiden. Jag är tydligen allergisk mot konserveringsmedlet i dropparna :cautious: Bytte till en annan sort, använde den första gången i morse och nu är jag helt symtomfri.
Åh så dumt! Jag vet inte om jag skrev det eller bara tänkte men jag har samma problem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp