Sv: Svindyrt träns på annons
Mitt träns samt kandar har inga märken, inte heller grimman, sadelgjorden till hoppsadeln eller förbygeln. Men måttsydda är de
Täcken har jag ingen orsak till att måttbeställa, hon går i standardstorlek där. Benskydd lika så.
Flugpannband använder jag inte för jag tycker att det är något av det sämsta skräp man kan hänga på en häst som gillar att klia sig, det enda de bidrar till är att grimman åker av lättare och eftersom grimmor är bannlysta i de sommarhagar jag har min häst i så har jag flughuva till henne - som fick sys om för att passa
Har inte mina grejor för att styla, har dem för att de passar hästen, hon slipper alla de skav som hon har fått av de "billiga" saker jag har testat och jag därmed har sparat en smärre förmögenhet på ullskydd av divslag samt krämer mm
Är själv väldigt konservativ när det gäller hästens utrustning och lägger hellre mina pengar på dyra högkvalitativa saker som håller i många år.
Tränset till min häst hade jag till den gamle hästen och nya hästen fick ärva det efter diverse justeringar i sadelmakeriet.
Tränset har nu burits av häst nästan dagligen i fem år och ser nästan ut som nytt - bara de vita stygnen som inte längre är kritvita
En del saker som pållan har var måttsydda til den gamle hästen och kunde justeras och sys om så de passade pållan.
Kandar behövde dock inte gamle hästen, så pållan har fått ett nu.
Till skillnad mot alla "ombytliga" så har inte jag ett sådant behov när det gäller träns och annat remtyg. Jag varierar mig genom att byta färg på benlindor och schabrak istället.
Träns mm av läder vill jag ha i många år och se det åldras.
Hade ett 20 år gammalt träns som var ljust londonfärgat den gången det köptes, hade en helt fantastisk färg 20 år senare - tyvärr stals det
Visst är det mycket pengar jag har lagt ut på utrustning genom åren, men jag tycker att det är värt det.
Jag är snål på andra saker istället
Den enda gången jag omtalar mina träns är här på buke. Är i regel i stallet när ingen annan är där och på träningar, tränar jag så då har jag inte tid att titta på vad andra har på sina hästar/sig själva.
Tillhör nog konstig förening för ingen kommenterar någonsin någon annans utrustning
"modet" och dess tillhörande debatter följer jag här på Buke.
Skillnad på läderkvalié kan jag se, men eftersom jag sällan kollar vet jag inte vad folk använder för märken.