Svindyrt träns på annons

snigelfarmor

Trådstartare
Hej alla. Kollade på en viss annons sida, och såg ett träns för 4700 kr.

Vem och varför, köper ett sånt träns? Jag har en maxgräns ur ett principiellt tänk på 600:- Mer är inte ett träns värt för mig, roligare att byta ut det isåfall efter några år.

Kan förstå om os-ryttarna rider på träns som kostat 1500, men nästan 5000!!!! Det får du ju ett trevligt varmblod för, eller en shettis, eller en rockard, eller två selar från Pfiff.

Amazed!

Sv: Svindyrt träns på annons

Har man pengar så har man och det är ju alltid märket, kvalitén och statusen som lockar.

Det får du vara beredd att ge för att få ett fint träns eller kandar av hög kvalitet. Döberts, HG, Passier... Smakar det så kostar det

Eller som i detta fall: Pariani
Dock är det inget märke jag hört talas om & jag tyckte inte att det var spec. snyggt, speciellt inte när dom blandat mässing & silver:o
Så nä, jag skulle verkligen inte lägga dom pengarna på ett träns.
Men vill man göra det så är det säkert bra kvalitet:idea:

Det är SÅ onödigt! Bara för att priset är högt är dte ingen garanti att det är snyggt och hållbart

Håller med. Om vi blir tillräckligt duktiga :angel: ska Arrow få ett rundsytt brunt kandar från Passier. :love:

Prioriteringsfråga..

mitt ena kostade i nypris ca 6500 spänn ;)
inte speciellt snyggt i min smak. men ja köpte me det till en häst som hade det.
finns snygga hööks träns för billigare peng :-)

har ett Farmland träns för över 3600 kr...älskar det å är jätte nöjd!
hade ett pullar för närmare 2000 kr som gick sönder...:cry:

men köpte ett nytt...
har man pengar å lägga på sånt är det alltid värt det,sen är det mkt bättre märke å kvaliteen som lockar..

tycker också ett träns för 5000.- är lite väl mycket! Man man fåt tillräckligt bra kavitetträns för 2000:-, även om jag inte skulle prioritera att köpa ett sånt dyrt träns ;) då är det roligare att byta lite oftare :p

Hantverk kostar. Jag tycker det är värt mer pengar (dock kanske inte fullt så mycket, halva pengen räcker) för att få ha ett träns i vegetabiliskt garvat läder, välarbetade detaljer och snygg finish!

*kl*
Ni glömmer en viktig sak här.
Det räcker med att hästen trampar på tygeln och rycker upp huvudet, och vips är det fina tränset helt förstört. 5000 spänn rakt ner i avloppet.
Visst, hellre att tränset går sönder än hästen, men även ett billigt träns skulle gå sönder vid en sådan händelse. Sen att man inte ska utsätta sin häst för sådana risker är en annan sak, men visst har det hänt, det händer och det kommer fortsättningsvis att hända, tyvärr.

det hände med mitt älskade pullar för ca 2000kr
1hästen skulle såklart försöka knycka grannhästens kvällsmat som hängde på en krok,som avr ett utstående hästhuvud,hästen fastanade såklart å de va trasigt!

sedan så gick min älskade martingal/förbygel sönder..för ca 1600kr,sista som fanns,hästen skulle såklart klia sig ef ridturen m frambenet,tygeln fastnade å martingalen släppte..visserligen bara ringen,men det tog jag till läderverkstan där dom fixade det!! :rofl:

men visst det är väldigt trist när ens favvo utrustning går sönder och det inte går att fixa...men det är sådant som händer och man kan se det från andra sidan,skulle ha hänt förr el senare blivit slängt...inget hålelr i all eveighet!:devil:

köpte ett skitträns för 199 spänn för 13 års sen, det lever kvar än idag :)

jag skulle aldrig köpa ett så dyrt träns. Tränset är ju inget som spelar lika stor roll som till exempel en sadel. I sadelväg skulle jag aldrig köpa någon billig skit men tränset byter jag hellre ut då och då till ett nytt istället. Dessutom tycker jag att man får träns för rätt fin kvalité för under tusenlappen utan att behöva leta ihjäl sig.

*kl*
Pållans träns kostar om man skulle köpa det från sadelmakeri 3500:-
Hon har stampat på tyglarna ett antal gånger och de har hållit. Men så är lädret också förstasortering från ett av englands absolut bästa garveri.

Albions kandar ligger runt 6000:- och går man till en duktig sadelmakare och får sitt kandar måttbeställt och enligt egna önskemål är 6-8000:- ingen orimlig summa.

Kommer aldrig mer köpa något billigt "från krokarna på väggen" i affären till pållan. Gjorde ett halvhjärtat försök en gång. Tränset var väl hyfsat och kostade 5-600:- men vilket jädra flängande det blev. Storlek Cob var för litet, Full var på tok för stort och tog för övrigt en halv evighet att få tag på. Blev erbjuen att plocka ihop ett träns av olika delar tredje och sista gången jag var i ridsportsbutiken - bad att få pengarna tillbaka.

Alla har vi olika sätt att spendera våra pengar på....

Jag kan ju tycka att 5000 för ett träns är lite väl mkt, men vill man ha det så får man ju punga ut med dom pengarna.
Jag själv skulle nog inte köpa ett träns för mer än 2000:- (och då ska tyglar ingå). Då är det bra kvalitet som duger gott och väl åt mig och min häst. Känns onödigt att köpa dyra träns vars läder håller i en halv evighet, efter ett par år har jag tröttnat och vill ha nytt ändå.

Alla träns över 600 håller väl. Det är väl ingen som sitter och är rädd för att det ska gå sönder om det inte kostar 3000?

apocalypsen, det är väl så för alla människor att hästen är byggd olika. Specialbeställer du täcke, benskydd, skor och flugpannband med? Låter helt galet i mina snåla bondöron att lägga ut mer än vad som är nödvändigt bara för att få skryta över ett litet märke vid pannbandet.

jag ser inte skillnad på jacson och dyon ändå :) Nöjd med jacson iallafall.

Mitt träns samt kandar har inga märken, inte heller grimman, sadelgjorden till hoppsadeln eller förbygeln. Men måttsydda är de:D
Täcken har jag ingen orsak till att måttbeställa, hon går i standardstorlek där. Benskydd lika så.
Flugpannband använder jag inte för jag tycker att det är något av det sämsta skräp man kan hänga på en häst som gillar att klia sig, det enda de bidrar till är att grimman åker av lättare och eftersom grimmor är bannlysta i de sommarhagar jag har min häst i så har jag flughuva till henne - som fick sys om för att passa :p
Har inte mina grejor för att styla, har dem för att de passar hästen, hon slipper alla de skav som hon har fått av de "billiga" saker jag har testat och jag därmed har sparat en smärre förmögenhet på ullskydd av divslag samt krämer mm

Är själv väldigt konservativ när det gäller hästens utrustning och lägger hellre mina pengar på dyra högkvalitativa saker som håller i många år.
Tränset till min häst hade jag till den gamle hästen och nya hästen fick ärva det efter diverse justeringar i sadelmakeriet.
Tränset har nu burits av häst nästan dagligen i fem år och ser nästan ut som nytt - bara de vita stygnen som inte längre är kritvita;)
En del saker som pållan har var måttsydda til den gamle hästen och kunde justeras och sys om så de passade pållan.
Kandar behövde dock inte gamle hästen, så pållan har fått ett nu.
Till skillnad mot alla "ombytliga" så har inte jag ett sådant behov när det gäller träns och annat remtyg. Jag varierar mig genom att byta färg på benlindor och schabrak istället.
Träns mm av läder vill jag ha i många år och se det åldras.
Hade ett 20 år gammalt träns som var ljust londonfärgat den gången det köptes, hade en helt fantastisk färg 20 år senare - tyvärr stals det:cry:

Visst är det mycket pengar jag har lagt ut på utrustning genom åren, men jag tycker att det är värt det.
Jag är snål på andra saker istället

Den enda gången jag omtalar mina träns är här på buke. Är i regel i stallet när ingen annan är där och på träningar, tränar jag så då har jag inte tid att titta på vad andra har på sina hästar/sig själva.
Tillhör nog konstig förening för ingen kommenterar någonsin någon annans utrustning:cool:
"modet" och dess tillhörande debatter följer jag här på Buke.
Skillnad på läderkvalié kan jag se, men eftersom jag sällan kollar vet jag inte vad folk använder för märken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka