Sviter efter dålig skoning

Sv: Sviter efter dålig skoning

Jag borde lära mej att sluta använda smailisar, blir alltid fel, vilket leder till missförstånd då folk tolkar dom på ett annat sätt än jag! Å där var jag igen påväg att sätta en smailjäkel.....

Coari: Tack för dina råd! Jag sköljde ur hoven igår med jodopax lösning, sprutade in med spruta i skårorna så gott det gick, samt penslade strålen med tjära. Det jag funderar på är att det var ju mycket extra hovmaterial i vägen i strålen. Som satt fast halvt. Har ingen "hovkniv" men borde kanske skaffa en och skära bort det överlopps så att man slipper dit och rengöra ordentligt. Ska testa din lösning och återkomma med resultat!

Borde kanske ha använt samma tråd, tänker ju som vanligt inte längre än vad näsan räcker.
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Ingen fara Lindon ,det var ju inte menat så med griinsmilisen som jag tog det :) Men du förklarade ju och jag tog illa vid mig och många gånger är det ju svårt just med texten man skriver .

Just för att man inte har ansiktet framför sig och kan läsa av ansiktsyttrycken .

Nu ska jag inte förstöra din tråd mer och har man något att säga så får man väll PM till mig ;)

Tror nog din pålle blir bra om du får ordning på rötan och ny skoning .

Mia
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Ingen fara, du stör inte! Hoppas jag också att han blir bra, börjar bli trött på alla femtielva fel som dyker upp. Alltså man borde själv vara hovis, veterinär och massör för att kunna hålla reda på att alla sköter sitt jobb. Suck!
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Ingen fara, du stör inte! Hoppas jag också att han blir bra, börjar bli trött på alla femtielva fel som dyker upp. Alltså man borde själv vara hovis, veterinär och massör för att kunna hålla reda på att alla sköter sitt jobb. Suck!

Jag avråder dig starkt för att gå in på ngn av dom linjerna,, är det inte hovisens fel så är det veterinärens, massören, foderleverantören ex ex ....

Fortsätt som hästägare för det är aldrig deras fel när ngt går snett,, däermot bara deras förtjänt när det går bra. :angel:

Tycker din tråd är bra :love:

(hoppas det inte uppfattas som gnälligt) :p
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Nyfiken fråga.... Varför socker?


Hur många ggr ska man behöva upprepa sig,, tror det nu är femtioelfte gången jag nämner detta men enbart för din skull så återupprepar jag mig.

Socker drar åt sig bakterier och för att vidareutveckla,, salt dödar svamp.

Gammal hederlig bondepraktis som tydligen för dagens många hästägare gått förlorat..
;) (glad gubbe som blinkar med ena ögat för att bidra till eftertanke)
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Det om socker hade jag inte heller hört...är väl för ung :angel:

Vi (läs min sambo - han borde bli hovis) tog en kniv och skar bort överlopps"hovdelar", för att få enklare att rengöra. Det vi funderar nu om vi behandlar som du föreslog, hur länge tar det innan sprickan växer fast? eller hur märker man att rötan är borta? allt är ju jättemjukt nu, liksom svampigt. Han har värst på vä fram. Där blev det som ett hål in i hoven och en ordentlig spricka - som du såg på bilderna.

Om vi inte ser ljus i tunneln inom kort ringer jag åt en hovis som får komma och titta på hoven, kanske skära mer. För vi vågade såklart inte ta bort mer än det man såg var överlopps.
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Hur många ggr ska man behöva upprepa sig,, tror det nu är femtioelfte gången jag nämner detta men enbart för din skull så återupprepar jag mig.

Socker drar åt sig bakterier och för att vidareutveckla,, salt dödar svamp.

Gammal hederlig bondepraktis som tydligen för dagens många hästägare gått förlorat..
;) (glad gubbe som blinkar med ena ögat för att bidra till eftertanke)

Tackar. Och här kommer eftertanken: Har bara hört att man håller på att forska på det i helt andra sammanhang: för att få antibiotika att bita på resistenta bakterier och det verkar funka bra. Som så mycket annat är det uppenbarligen något man känt till länge, bondepraktis, som du säger. Men innan man forskat på det finns det inte i den moderna världen...
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

uppdatering:

22.8 fick vi ju diagnos hovledsinflammation. Sprutades med kortison bf. Vila 2 v. Sen skritta. Påller fortf halt. Ringer vet som säger antiinf och vila. Tröttnar och bokar tid till klinik (en av de större i Finland).

Besök nu i torsdags: Fortf halt i vä varv. Har nu reaktioner på båda framknäna. Hovlederna ok. 3 kortisonsprutor i vardera knä + metacam. Vila 1 vecka, sen kolla i skritt + lina om halt. Återbesök för ny sprutning.

MEN vet. tycker att det är onödigt att röntga för så pass unga hästar (8) visar ändå inte förändringar i lederna. Tror inte heller att det kommer från bak eftersom han går så rent med bak. :cool:Hjälp!! vad gör man? kan man "tvinga" veterinären att göra ändå? byter klinik (igen)? tror man på teorin om hovarnas vinklar som spökade - kanske ger med sig iom han gått med "bra vinklar" 1mån??
 
Sv: Sviter efter dålig skoning

Ännu mer uppdatering på den ännu ej friska hästen:cry:

Återbesöket för knäna gick bra. hade svarat bra på sprutningarna, vetten var positivt överraskad. Sprutades iaf en gång till för att säkerställa, iom att han varit länge halt. Longering ua, böj ua. togs röntgen på framknäna; ökad bentäthet bf, extra benbit på radius h.f. Nu förstod jag inte riktigt om hon menar lösbenbit eller kan det vara överben? det var på finska...vetten kunde inte förklara så bra på svenska. Hon sa iaf att jag inte borde oroa mej.

Framtiden löd: skritta 2 veckor, sen trav, sen galopp. Muskla hästen..

Jag tog det lugnt, började med att promenera 15-30 min om dagen, har också tömkört rakt spår. I ung 2,5 veckor gick det bra. Nu är hästen sjuk igen.

Sen slutet av förra veckan är han inte lika pigg, jag får inte hålla upp hans hovar länge (fram), varm över kota,hovarna är varmare på fram, svullen bakom framknä på hf. (där benbiten), han sätter ner tån i marken först, tar väldigt "låga" steg, sanden liksom flyger i hagen då han går..

Han hade enligt hovis ingen röta eller annat vid förra skoningen (ca 4v sen), det exploderade igen förra veckan då han gått i sommarhagen med lera. Nu behandlar jag igen med ett medel varje kväll. Märker även att hans sulor är väldigt ömma, tycker inte om att man knackar med ngt hårt. Han är som sagt skodd "vanligt" nu utan sulor..rötan ser ut som de förra bilderna jag visat, sprickan mellan ballarna nästan återväxt dock.Han ömmar i mittstrålen, samt kommer ur illaluktande skit därifrån.

Ringde kliniken igen, fått tel. tid med vetten som skött honom på to, blir troligen återbesök nästa vecka. jag vet vad hon kommer säga, att det inte finns ngt att göra utan att jag borde fundera på avlivning:cry: Blir så lessen, detta är verkligen en så trevlig häst! tar så ont i mig nu då man ser att han är sjuk. Var verkligen så pigg och glad efter sista sprutningen att det var riktigt roligt..Han hoppade, galopperade igen...busade...

Vad tror ni? några ideer? är det att hoppas för mycket att tro att det kommer endast pga röta? han är plattfotad, relativt ömfotad utan sula, men har ingen på nu just för att lättare kunna rengöra. I våras blev han bättre då vi sulade, men jag funderar om vi bara maskerade problemet då han sen började gå orent från och till....

kan det vara strålbenshälta, sympt stämmer in som att han sätter ner tån först, ovillig att lyfta, går skumt?? Hovledsinfl igen? som kommit av?? han har ju sgs bara vilat. Hans hovar var bra skodda enligt vet. Han har haft för höga trakter, som verkats ner...

HJÄLP!! Jag tror fortf på ngt problem i bakben/rygg men det tror inte vet. Måste väl byta klinik (igen) om hon säger avlivning...:(

har en fundering på att om han blir behandlad igen,ställa honom på vila LÄNGE! vet. tyckte vi skulle skynda skynda för att han ska muskla sig blabla men funderar om inte ordentlig vila skulle vara bättre..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 857
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp