"Svullen" bakom ganaschen...

H

Happy

\"Svullen\" bakom ganaschen...

För några dagar sen upptäckte jag att ni häst var svullen, alltså tjock, så det buktar ut, bakom ganaschen, upp mot öronen. På båda sidor. Nu är det mindre, men inte helt borta på ena sidan. Han är pigg, ser inte trött och hängig ut, och ingen feber. Som valigt att rida. Även några av hans kompisar i hagen hade samma sak... Vad gör man? Ska jag låta det vara, eller??
 
Re: \"Svullen\" bakom ganaschen...

Min häst var också så härom dagen, och det är nu när gräset börjar ta slut och de får går och "pillar" mer i marken, som de svullnar. Händer även på våren, när gräset börjar komma. Det är inget farligt så länge hästen kan äta och dricka ordentligt.
Det kan sitta i en eller flera dagar.
 
Re: \"Svullen\" bakom ganaschen...

min polle har oxå så.. tror inte det är nån fara med det!
Håöö koll bara så det inte blir värre... :p
 
Re: \"Svullen\" bakom ganaschen...

Det är nog ansträngda spottkörtlar.
De kan bli stora som falukorvar!
Det går över av sig själv.
Nuförtiden är ju inte våra pållar vana att gå och äta dygnet runt, som de egentligen var tänkt, att de skulle göra.

Därför ser man detta mest på sommarhalvåret.
Dels tidigt, då de äter som tokar, och dels sent, då de "får jobba lite mer".

mvh
 
Sv: "Svullen" bakom ganaschen...

Min häst har oxå varit det ett tag. Han var så svullen
så jag kunde inte låta honom gå på tygel för då fick han
ingen luft. Vi funderade länge över vad det kunde vara.
Alla hästarna var rätt så nyinflyttade där vi höll till då.
Vi trodde att det var en förgiftning av något slag. typ att han hade fåttt i sig sorkagift ( den gamla ägaren till gården hade använt det för ett par årsedan) Men de andra hästana reagerade inte.

Nu får man tro detta om man vill.

Min lilla man har haft en väldigt jobbig uppväxt. Hans mamma dog tidigt lunginflammation mm mm . jag tog dit en hästpratare.

Allt som vi hade gjort och klurat på var bara onödigt jobb.

Att han var svullen där berodde på ( sa hästpratare) var minnen som var jobbiga för honom. Allt som han virt med om under sin uppväxt.
2 dagar syntes där ingeting. Svullande var väck.

Som jag skrev innan så får man tro vad man vill.

En annan sak är om han är svullen bakom ganaschen och öm och stel i ryggen då kan det vara en slags förgiftning.

lycka till
 
Sv: "Svullen" bakom ganaschen...

det har troligen löst sig eftersom tråden är från 2003 :angel: . personligen tar jag mina hästar till klinik för utredning om det är problem med dom. att det kan bli reaktioner där hästen svullnar i käkvinklen under betessäsong är inte så ovanligt, men det kan även vara ormbett eller som med min ena, troboflebit.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp