Svullen fångnacke-panik!

Min är också hård i mankammen nu, jag oroar mig inte så mycket för har ändå känt honom i många år och han har aldrig varit det minsta fångbenägen. Men nu när jag lär mig mer och mer om detta ska det bli så intressant att följa! Jag kan ju mest se att han blir helt svullen av att gå på mer gräs eller när det regnat och tillväxten tar fart igen. Ska bli intressant att se vad som gör att den går ner.
 
Hur länge tar det innan det hårda i mankammen försvinner? Vid viktnedgång först? Vid lymfmassage?Kan det försvinna hux flux eller gradvis? Inbillar mig att det blivit mjukare neråt manken men vet inte säkert....
Jag kunde se skillnad på min märr jag berättade om över några få timmar.
 
Ger nu av vinterns hö, halv storbal kvar.Fanns ej analys. Borde jag ladda på med lite lucern för säkerhets skull? Hela våren här har det varit svårt att hitta hö öht att köpa, dessvärre säljer även de flesta oanalyserat hö här.Kanske för att jag bor i ett samhälle där bara små/ hobbybönder finns med många små-åkrar?Men det är en annan diskussion.🤔
Vad tror ni om lucern? Orolig för proteinbrist nu när gräsätning inte är ett alternativ...Och ja jag VET att det eg förutsätter analyserat hö för att veta "på riktigt" men som jag förklarat tidigare har jag inte tillgång till det...😐Tack för att ni orkar med alla frågor.
 
Fungerade han bra med det höt i vintras så blir det nog bra nu med. Om du ersätter en del av hö med halm hade jag kompenserat med lucern pellets uppblötta. Lucernhack har jag inga bra erfarenheter av.. Blir han bukig ser ut att tappa muskler efter ett tag så behöver han mer protein.
 
Vad tror ni om lucern? Orolig för proteinbrist nu när gräsätning inte är ett alternativ...Och ja jag VET att det eg förutsätter analyserat hö för att veta "på riktigt" men som jag förklarat tidigare har jag inte tillgång till det...😐Tack för att ni orkar med alla frågor.
Du kan ju titta på hästen och hur den ser ut. Det kan vara svårt att bedöma men du har erfarna hästmänniskor i din närhet som hovslagaren och equiterapeuten du skrev om i början. Du har säkert fler erfarna hästmänniskori din omgivning.

Agera på vad du ser inte vad du oroar dig för.
 
Vad tror ni om lucern? Orolig för proteinbrist nu när gräsätning inte är ett alternativ...Och ja jag VET att det eg förutsätter analyserat hö för att veta "på riktigt" men som jag förklarat tidigare har jag inte tillgång till det...😐Tack för att ni orkar med alla frågor.

Räckte proteinet i höet i vintras? Eller ni har annat hö nu?

Får fångrädslans del så lakar man ur höet för att bli av med socker och ger "minimi"giva hö och halm upptill om det behövs. Med "minimi" menar jag att ju mer fångkänning (i brist på bättre ord, det är en skala och långt innan hästen tydligt har fång HAR den redan problem). I en initialt läge är det inte relevant att få i hästen rätt mängd protein utan häva inflammationen som redan pågår genom att verkligen försöka ta bort allt socker (och stärkelse såklart, dvs alla typ av foder med stärkelse i som spannmål osv).

Mer långsiktigt är det ju en annan femma och du behöver ju veta vilket läge du befinner dig.
 
Räckte proteinet i höet i vintras? Eller ni har annat hö nu?

Får fångrädslans del så lakar man ur höet för att bli av med socker och ger "minimi"giva hö och halm upptill om det behövs. Med "minimi" menar jag att ju mer fångkänning (i brist på bättre ord, det är en skala och långt innan hästen tydligt har fång HAR den redan problem). I en initialt läge är det inte relevant att få i hästen rätt mängd protein utan häva inflammationen som redan pågår genom att verkligen försöka ta bort allt socker (och stärkelse såklart, dvs alla typ av foder med stärkelse i som spannmål osv).

Mer långsiktigt är det ju en annan femma och du behöver ju veta vilket läge du befinner dig.

Vi kanske kan kalla det "symtom på insulindysregulering" :).

Folk går ju i taket över ordet fångkänning och det går nån sorts prestige i att käfta om det.
 
Vi kanske kan kalla det "symtom på insulindysregulering" :).

Folk går ju i taket över ordet fångkänning och det går nån sorts prestige i att käfta om det.

Jamen bra!

Relaterad fråga. Hur mycket alcar gav du per 100 kg kroppsvikt vid dessa symptomen? Jag har gett tidigare av annan orsak och gav då 10 g till 500 kg häst men hade på den tiden en smalare häst i träning och inte alls lika bra koll på insulidysregulering (😁) och symptom (i min hästs fall då mest nacken nu).
 
Jamen bra!

Relaterad fråga. Hur mycket alcar gav du per 100 kg kroppsvikt vid dessa symptomen? Jag har gett tidigare av annan orsak och gav då 10 g till 500 kg häst men hade på den tiden en smalare häst i träning och inte alls lika bra koll på insulidysregulering (😁) och symptom (i min hästs fall då mest nacken nu).
Oofff jag undrar om jag skrivit upp det i B's gamla loggbok... Men jag körde nog på dosen som står i ECIRs forum, testa sök på typ ALCAR+ECIR så borde du hitta.
 
Jag igen....Det händer ingenting med svullna mankammen här eller med hästens vikt enligt viktbandet. Det är nu 10 dgr sen jag tog bort hästen helt från gräs, 6 dgr sen lymfmassagen.Allt står liksom stilla. Motionerar minst 75 min per dag och försöker rida på med tempo. Har dragit ner på hö-ransonen, ersatt en liten del med med halm.Vad göra nu? Mvh Orolig
 
Jag igen....Det händer ingenting med svullna mankammen här eller med hästens vikt enligt viktbandet. Det är nu 10 dgr sen jag tog bort hästen helt från gräs, 6 dgr sen lymfmassagen.Allt står liksom stilla. Motionerar minst 75 min per dag och försöker rida på med tempo. Har dragit ner på hö-ransonen, ersatt en liten del med med halm.Vad göra nu? Mvh Orolig

10 dagar är inte så länge, men jag tycker nog nåt borde ha hänt med den rutinen. Hur många kg hö och hur många kg häst?
 
10 dagar är inte så länge, men jag tycker nog nåt borde ha hänt med den rutinen. Hur många kg hö och hur många kg häst?
478 kg ( övervikten är ca 30 kg) Äter nu 7 kg hö,1 kg halm fördelat på 4 mål.Har börjat blötlägga höet igår för att dra ut socker.
 
478 kg ( övervikten är ca 30 kg) Äter nu 7 kg hö,1 kg halm fördelat på 4 mål.Har börjat blötlägga höet igår för att dra ut socker.

Jag räknade lite snabbt på målvikt 450kg, torrhö med 9MJ/kg ts och 50srp.

Du kan dra ner mer och ge större giva halm.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230702-211909.jpg
    Screenshot_20230702-211909.jpg
    129,8 KB · Visningar: 47
Om jag inte snurrade till det i räkningen pga "hjärnbakis" från gårdagens utflykt, undrar nu om jag inte la in 9kg 😂?

Men använd programmet, det är gratis på hästsverige.
 
Jo folk är precis så dumma, den heliga havren kan man inte skippa fast ponnyn får tre fånganfall om året (exempel som jag själv sett i verkligheten).

Eller "den här sa dom i butiken var bra för lättfödda" och så är det 30% stärkelse+socker.

Eller "men jag kan inte rehabba hästens hovar, dottern ska ju tävla i helgen, vi behöver få på nån typ av skor nu och hovslagaren sa att han inte kunde få på järnskor längre".

Vi på buke är i en filterbubbla... Vad ska man säga, häst-intellektuella.
Ja, det finns SÅ mycket okunskap där ute. Man blir verkligen mörkrädd och så ledsen för hästarnas skull.
 
Verkar nu som om mankammen börjar mjukna lite! Sjunker risken gradvis för fång när den svullnar av? Förutsatt att hästen motioneras ordentligt, får rätt mängd mat, börjar gå ner i vikt osv. Och inte äter gräs....Har en häst som haft svullen mankam högre benägenhet att få det igen, även om den hålls i normalvikt? Första ggn min häst drabbades av detta i sitt 17-åriga liv. Har å andra sidan ej heller, enligt vad jag vet, varit såhär tjock. Vill lära mig så mkt jag kan för att försöka undvika detta igen!
 
Svårt att svara på men jag skulle vara noga med vikten och inte låta honom bli överviktig. Nästa år Inget bete förrän i slutet av juni och då magert bete ett par timmar om dagen. Har en granne vars häst fich en " lättare" fångkänning. Box 6 veckor och banta 60 kg. Den går nu på magert bete ett par timmar per dag. Har haft häst med fång och det är förfärligt för häst och ägare.
 
Verkar nu som om mankammen börjar mjukna lite! Sjunker risken gradvis för fång när den svullnar av? Förutsatt att hästen motioneras ordentligt, får rätt mängd mat, börjar gå ner i vikt osv. Och inte äter gräs....Har en häst som haft svullen mankam högre benägenhet att få det igen, även om den hålls i normalvikt? Första ggn min häst drabbades av detta i sitt 17-åriga liv. Har å andra sidan ej heller, enligt vad jag vet, varit såhär tjock. Vill lära mig så mkt jag kan för att försöka undvika detta igen!

Det du vet nu är att din pålle är lite sockerkänslig.

Får man bort övervikten tål dom mer, men det behöver inte betyda att dom blir "som alla andra". En del klarar fullt bete nästa säsong, för andra går det bra med stripbete, en del måste ha skogshage eller "torrhage".

Precis som hos människor så varierar hästar i hur mycket socker och stärkelse dom klarar av. Och det varierar genom livet, och beroende på många andra hälsofaktorer.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 660
Senast: Lindon
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 921
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp