Bukefalos 28 år!

svullen häst - nu måste ni hjälpa mig!

lovehorses

Trådstartare
Har ett arabsto på 9 år som har en längre tid, en månad varit svullen på kroppen, halsen, bogen, framför manken och låret. Hon är ett nätt sto så man ser det tydligt.
Min veterinär har inte sett något likanande, pratade med en hästveterinär och hon visste inte heller vad det var.

JAg har bytt strö, kraftfoder, har motionerat henne, inte motionerat henne. Ingen skillnad.
Nu har jag provat byta till hö istället för hösilage. Men hon har ätit hösilage i flera år och ingen reaktion före det.
Hon är inte öm, allmäntillståndet bra, ingen feber, äter och dricker, vid ridning går hon på framåt. Benen är torra och fina.

Snälla finns det någon som kan fundera med mig vad det är?
 
Hur är saltkonsumtionen?
Har veterinären lyssnat på hjärtat? Har prover för fästingburna sjukdomar tagits?
 
Har ett arabsto på 9 år som har en längre tid, en månad varit svullen på kroppen, halsen, bogen, framför manken och låret. Hon är ett nätt sto så man ser det tydligt.
Min veterinär har inte sett något likanande, pratade med en hästveterinär och hon visste inte heller vad det var.

JAg har bytt strö, kraftfoder, har motionerat henne, inte motionerat henne. Ingen skillnad.
Nu har jag provat byta till hö istället för hösilage. Men hon har ätit hösilage i flera år och ingen reaktion före det.
Hon är inte öm, allmäntillståndet bra, ingen feber, äter och dricker, vid ridning går hon på framåt. Benen är torra och fina.

Snälla finns det någon som kan fundera med mig vad det är?
Har veterinären tagit några prover? Kan ju vara vad som helst, och jag hade i alla fall inte varit trygg med att bara försöka ändra foder och träning. Utan tagit kontakt med en klinik och satt hästen på grundlig utredning.
 
Har ett arabsto på 9 år som har en längre tid, en månad varit svullen på kroppen, halsen, bogen, framför manken och låret. Hon är ett nätt sto så man ser det tydligt.
Min veterinär har inte sett något likanande, pratade med en hästveterinär och hon visste inte heller vad det var.

JAg har bytt strö, kraftfoder, har motionerat henne, inte motionerat henne. Ingen skillnad.
Nu har jag provat byta till hö istället för hösilage. Men hon har ätit hösilage i flera år och ingen reaktion före det.
Hon är inte öm, allmäntillståndet bra, ingen feber, äter och dricker, vid ridning går hon på framåt. Benen är torra och fina.

Snälla finns det någon som kan fundera med mig vad det är?

För mig låter det som någon allergi - måste utredas ordentligt. Naturligtvis börjar man med att se över foder men som sagt kolla också hagen. I annat fall är det utredning som gäller.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst är otroligt irriterad vid bogarna/manken och de området, samt lite svullen och varm vid bogarna. Ingen feber. Hon är...
Svar
18
· Visningar
1 605
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: ameo
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 864
Senast: Luff
·
Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp