Hjälp mig!! Svullen varm vid bogarna

unoannis

Trådstartare
Min ena häst är otroligt irriterad vid bogarna/manken och de området, samt lite svullen och varm vid bogarna. Ingen feber. Hon är riktigt irriterad där, hon skakar på huvudet och huden rycker när man tar där, jag har klämt igenom rygg och manke och hon har inte ont. Vi började med B vitamin för några dagar sedan som hon aldrig ätit innan, kan de vara en allergisk reaktion? Hon har även stått med back on track under nätterna när hon ätit b vitamin? Går inte att ha täcke på henne eller dylikt.. Någon som vet va de kan vara? Veterinären på tävlingen kollade på henne och sa att de kan vara en allergisk reaktion på b vitaminerna..
 
om det skulle handla om ngn hudkänslighet i samband med pälssättning så känns det konstigt att det isåfall skulle bara vara enligt bog/manke osv som det verkar du hoppas på att det är som jag tolkar det ang. det du säger om att du tillsatt b-vitamin. värme får de ju inte utan isåfall om de är känsliga vid pälssättning/fällning så blir de ju känsliga och lite småkinkiga allmänt i huden och ffa kan man märka det när man rider att de blir lite känsliga för hjälper, utrustning osv en kort period om det verkligen är just det och man känner hästen sen länge och vet att den har tendens att bli påverkad lite i pälssättning/fällnings perioder.

om det skulle vara pälssättnings symptom så hjälper det ju inte att isåfall försöka sätta in vare sig b-vitamin eller protein tillskott vilket sen ganska länge varit ordinationen att det är protein som behövs om hästarna har det jobbigt med sättning/fällning och har de det så behöver insattsen ske LÅNGT tidigare än innan hästen isåfall får problem för det är nyckeln på såna känsligare hästar.

b-vitamin vet jag inte några som helst vetenskapliga belägg för att det hjälper öht det har varit en gammal teori och den har till största del övergetts.

jag tycker det låter konstigt om det skulle vara pälssättning som orsakar problemen utifrån det du skriver att det är så lokalt på lite konstiga ställen och ffa att det är värme och du tycker det är just bogar osv?

Varför satte ni in b-vitamin till att börja med?
Om veterinären som tittat på henne sagt att det kan vara en reaktion på att ngt sånt tillsatts och hästen reagerar på det hade jag lyssnat på det och isåfall frågat vidare.
Blir svårt att svara här på bukefalos då man inte riktigt har en klar bild av hela sammanhanget.
 
Min ena häst är otroligt irriterad vid bogarna/manken och de området, samt lite svullen och varm vid bogarna. Ingen feber. Hon är riktigt irriterad där, hon skakar på huvudet och huden rycker när man tar där, jag har klämt igenom rygg och manke och hon har inte ont. Vi började med B vitamin för några dagar sedan som hon aldrig ätit innan, kan de vara en allergisk reaktion? Hon har även stått med back on track under nätterna när hon ätit b vitamin? Går inte att ha täcke på henne eller dylikt.. Någon som vet va de kan vara? Veterinären på tävlingen kollade på henne och sa att de kan vara en allergisk reaktion på b vitaminerna..

Back on track täcke? Kan i så fall vara en reaktion av det, har sett sånt förr, och i det fallet var reaktionen betydligt kraftigare. När täcket togs av försvann reaktionen successivt, det blev helt enkelt för mycket.
 
Min ena häst är otroligt irriterad vid bogarna/manken och de området, samt lite svullen och varm vid bogarna. Ingen feber. Hon är riktigt irriterad där, hon skakar på huvudet och huden rycker när man tar där, jag har klämt igenom rygg och manke och hon har inte ont. Vi började med B vitamin för några dagar sedan som hon aldrig ätit innan, kan de vara en allergisk reaktion? Hon har även stått med back on track under nätterna när hon ätit b vitamin? Går inte att ha täcke på henne eller dylikt.. Någon som vet va de kan vara? Veterinären på tävlingen kollade på henne och sa att de kan vara en allergisk reaktion på b vitaminerna..

Har du vant in back on track täcket ordentligt? Det ska inte vara på mer än korta stunder i taget de första dagarna och sen ökar man sakta på tiden. Har du bara lagt på det utan invänjning så är det förmodligen en reaktion på back on track täcket. Ta av det och låt det vara av ett tag och vänj sedan in det väldigt försiktigt.
 
KL
undrar lite allmänt om hästens tidigare allmän status utifrån tråden? back on track och b-vitamin pga tyligen anledningar som skett sista tiden?
 
Har du vant in back on track täcket ordentligt? Det ska inte vara på mer än korta stunder i taget de första dagarna och sen ökar man sakta på tiden. Har du bara lagt på det utan invänjning så är det förmodligen en reaktion på back on track täcket. Ta av det och låt det vara av ett tag och vänj sedan in det väldigt försiktigt.

Ja hon har haft de utan problem förut, dock va de ngn vecka sen sist. Tänkte om de blev för mkt med både b vitamin och bot täcke?
Vad ska jag göra? Avvakta ett tag till? Har bara gått en dag sen de "värsta" kom, men hon står och spänner sig utan täcke osv nu när de är regnigt och kallt.

B vitamin får alla våra hästar, och har alltid fått under pälssättningen nu till vintern. Har också hört de med protein och att b vitamin är överreklamerat så de ska vi inte fortsätta med. Och aldrig mer på denna häst i alla fall.

Om de e ngn som tror sig kunna veta vad de kan vara så kan jag mejla film hur hon gör osv om de finns ngn som skulle kunna hjälpa :)
 
Ja hon har haft de utan problem förut, dock va de ngn vecka sen sist. Tänkte om de blev för mkt med både b vitamin och bot täcke?
Vad ska jag göra? Avvakta ett tag till? Har bara gått en dag sen de "värsta" kom, men hon står och spänner sig utan täcke osv nu när de är regnigt och kallt.

B vitamin får alla våra hästar, och har alltid fått under pälssättningen nu till vintern. Har också hört de med protein och att b vitamin är överreklamerat så de ska vi inte fortsätta med. Och aldrig mer på denna häst i alla fall.

Om de e ngn som tror sig kunna veta vad de kan vara så kan jag mejla film hur hon gör osv om de finns ngn som skulle kunna hjälpa :)

B-vitaminet tror jag inte det beror på för det enda som händer med det b-vitaminet du ger är att hon kissar ut det. Jag tycker snarare att det låter som att ett telefonsamtal till en bra hästveterinär är på sin plats. Har hon så ont så behöver hon bli ordentligt undersökt.

Har du inget annat täcke? För självklart så måste hon ju ha täcke om hon fryser.

Back on track produkterna ökar blodgenomströmningen rejält och är individen inte invand utan man bara tar på/lägger på det så får man mer ont där man har ont just eftersom blodgenomströmningen ökar så mycket. Det är därför man ska vänja in det korta stunder i taget. Jag som är van att alltid använda olika back on track produkter måste ändå vänja in nya produkter för annars får jag mer ont istället. Att hästen hade täcket för en vecka sedan säger inget utan för varje tillfälle man ska börja använda det igen så ska det vänjas in. Kroppen har ju liksom inget minne på det sättet så att man bara kan slänga på det hur som helst och särskilt inte när hon redan har ont.
 
Hon har ju int
B-vitaminet tror jag inte det beror på för det enda som händer med det b-vitaminet du ger är att hon kissar ut det. Jag tycker snarare att det låter som att ett telefonsamtal till en bra hästveterinär är på sin plats. Har hon så ont så behöver hon bli ordentligt undersökt.

Har du inget annat täcke? För självklart så måste hon ju ha täcke om hon fryser.

Back on track produkterna ökar blodgenomströmningen rejält och är individen inte invand utan man bara tar på/lägger på det så får man mer ont där man har ont just eftersom blodgenomströmningen ökar så mycket. Det är därför man ska vänja in det korta stunder i taget. Jag som är van att alltid använda olika back on track produkter måste ändå vänja in nya produkter för annars får jag mer ont istället. Att hästen hade täcket för en vecka sedan säger inget utan för varje tillfälle man ska börja använda det igen så ska det vänjas in. Kroppen har ju liksom inget minne på det sättet så att man bara kan slänga på det hur som helst och särskilt inte när hon redan har ont.
Hon har ju inte ont.. Hon är riktigt irriterad bara. Och du har fel med b vitamin, är hästen allergisk mot något där i så går de ut i huden.
Får ju heller inte på henne något täcke, hon blir riktigt irriterad. Hon är en JÄTTE känslig häst, hon kan tex inte stå utan flugguva i Hagen när de finns flugor ute då hon blir riktigt otroligt irriterad och bara står och skalar huvudet. Hon ÄR jätte känslig. Och veterinären går jag inte till i första hand
 
Och veterinären går jag inte till i första hand, vilket även tävlingsvererinären sa, blir de inte bättre om några dagar så får man kolla upp henne. Men hon är inte lika varm och svullen längre, men fortfarande väldigt irriterad. Det tar ju ett tag till vissa ämnen går ur kroppen. Om de inte är bot täcket som bränt henne eller något. Hon är ju svullen på precis samma ställe på båda bogarna..
 
Hon har ju int

Hon har ju inte ont.. Hon är riktigt irriterad bara. Och du har fel med b vitamin, är hästen allergisk mot något där i så går de ut i huden.
Får ju heller inte på henne något täcke, hon blir riktigt irriterad. Hon är en JÄTTE känslig häst, hon kan tex inte stå utan flugguva i Hagen när de finns flugor ute då hon blir riktigt otroligt irriterad och bara står och skalar huvudet. Hon ÄR jätte känslig. Och veterinären går jag inte till i första hand

Det är något fel på din häst, men du går inte till veterinär...? Menar du allvar?
 
Visst är det väl tom så att en del individer faktiskt inte tål BoT utan får starka reaktioner även om det är försiktigt invant ?
 
Sitter täcket bra på hästen undrar jag? Har man ett täcke som är för litet eller spänner åt någonstans så stasar det ju och blir varmt och svullet.
 
Hon har ju inte ont.. Hon är riktigt irriterad bara.

Och veterinären går jag inte till i första hand
Lite undran bara, hur vet du att hästen inte har ont? Är hästen såpass lätt"irriterad" så är det väl en ännu större anledning att söka veterinär just för att göra livet lite enklare för den extremt känsliga hästen.
 
Det är något fel på din häst, men du går inte till veterinär...? Menar du allvar?
Men sånt här blir jag irriterad på! Läs ordentligt, hon har varit hos veterinären på tävlingen som kollade igenom henne OCH SA ATT JAG SKULLE VÄNTA NÅGRA DAGAR!!!!!!!! Läs!


Ja täcket är lite för litet men hon har haft de förut och de har aldrig varit några problem.. Så de sitter åt rätt mkt i bogarna ja. Och sen hade jag duschat henne innan(men hon va torr innan ja satt på det) kanske de har med det att göra också.?
Och jag har känt igenom och tryckt på bogarna osv, utan de är endast huden honom är irriterad i.
 
Min ena häst är otroligt irriterad vid bogarna/manken och de området, samt lite svullen och varm vid bogarna. Ingen feber. Hon är riktigt irriterad där, hon skakar på huvudet och huden rycker när man tar där, jag har klämt igenom rygg och manke och hon har inte ont. Vi började med B vitamin för några dagar sedan som hon aldrig ätit innan, kan de vara en allergisk reaktion? Hon har även stått med back on track under nätterna när hon ätit b vitamin? Går inte att ha täcke på henne eller dylikt.. Någon som vet va de kan vara? Veterinären på tävlingen kollade på henne och sa att de kan vara en allergisk reaktion på b vitaminerna..

En frisk häst producerar B-vitaminer för egen del om foderstaten är korrekt, att ge oralt brukar sällan hjälpa. Däremot injektioner med B-vitamin kan ha en bättre effekt.
 
Men sånt här blir jag irriterad på! Läs ordentligt, hon har varit hos veterinären på tävlingen som kollade igenom henne OCH SA ATT JAG SKULLE VÄNTA NÅGRA DAGAR!!!!!!!! Läs!


Ja täcket är lite för litet men hon har haft de förut och de har aldrig varit några problem.. Så de sitter åt rätt mkt i bogarna ja. Och sen hade jag duschat henne innan(men hon va torr innan ja satt på det) kanske de har med det att göra också.?
Och jag har känt igenom och tryckt på bogarna osv, utan de är endast huden honom är irriterad i.

Men skärp dig. Seriöst.
Du frågar här på buke vad du ska göra istället för att kolla med ngn veterinär, och du hävdar att nej hästen har inte ont den är bara extremt "irriterad" och du undrar vad du ska göra eller vad det kan vara på bukefalos och vill ha svar?!
Seriöst, lägg ner attityden eller låt bli att fråga alls.
För mig låter det som hästen reagerat på bot täcket eller haft ett illasittande å det grövsta täcke allmänt, oavsett vad det är så behöver du ju självklart få koll på det om hästen beter sig så otroligt avvikande pga att den har fysiska besvär.
 
Men skärp dig. Seriöst.
Du frågar här på buke vad du ska göra istället för att kolla med ngn veterinär, och du hävdar att nej hästen har inte ont den är bara extremt "irriterad" och du undrar vad du ska göra eller vad det kan vara på bukefalos och vill ha svar?!
Seriöst, lägg ner attityden eller låt bli att fråga alls.
För mig låter det som hästen reagerat på bot täcket eller haft ett illasittande å det grövsta täcke allmänt, oavsett vad det är så behöver du ju självklart få koll på det om hästen beter sig så otroligt avvikande pga att den har fysiska besvär.
PRECIS! Jag frågar vad jag kan göra, och du frågarsätter att jag inte går till en veterinär när jag varit hos en och som sagt åt mig att vänta ett par dagar! min fråga va vad det kunde vara, och vad jag kan göra. Nu har är högst troligt bot täcket, och har fått ordination att tvätta med en spec tvål och smörja med olja.
 
PRECIS! Jag frågar vad jag kan göra, och du frågarsätter att jag inte går till en veterinär när jag varit hos en och som sagt åt mig att vänta ett par dagar! min fråga va vad det kunde vara, och vad jag kan göra. Nu har är högst troligt bot täcket, och har fått ordination att tvätta med en spec tvål och smörja med olja.

Nej - du frågade inte vad du kan göra, du blev förbannad och otrevlig när du inte fick svar du tyckte passade. Därav mitt inlägg som du citerade nu och tydligen höll med om ? Jag skrev : skärp dig. Läs gärna vad jag skrev efter den första meningen efter att jag skrev skärp dig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 007
Senast: Sirap
·
Hästvård Har ett arabsto på 9 år som har en längre tid, en månad varit svullen på kroppen, halsen, bogen, framför manken och låret. Hon är ett...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Billy
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 553
Senast: Piranesi
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 287
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp