Svullen i bakbenet.Lymfangit, senskada?

L

lotty

Hej!
Mitt varmblod har blivit svullen i vänter bak, från kotan och upptill hasen på baksidan.
Benet är svullet så att det är lika tjockt som skenbenet.
Han är inte varm och har ingen temp ömmar endel och är halt.
Tanken är ju då om det är en lymfangit, men då borde han väl ha temp? Eller om det är någon senskada?
Någon som har erfarenhet av detta, eller någon aning.
Kan det vara en stukning? Ska man lägga något bandage?
Ska vänta till nästa vecka och ta ut vet.
Tacksam för tips.

MVH Lotta HC
 
Sv: Svullen i bakbenet.Lymfangit, senskada?

Kontakta en veterinär och kolla upp så att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Svullen i bakbenet.Lymfangit, senskada?

Som Virre sakan det ju vara bra att att kontakta vet.

Om det är senskada är det ju viktigt att stoppa ev blödning och liknande så tidig som möjligt.

Hur halt är hästen?
 
Sv: Svullen i bakbenet.Lymfangit, senskada?

Har pratat med vetrinär i dag och hon trodde väl inte på senskada utan tyckte att jag kunde vänta över helgen om han inte hade feber.
Han är synligt halt, men inte jättehalt, vill dock helst inte trava utan gallopperar hellre.

Lotta HC
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 137
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 779
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp