Bukefalos 28 år!

Svullen mellan ganascherna

T

Tölva

Jag har i många år haft en teori om att svullnaden mellan ganascherna på min häst, skulle ev. bero på det sk. "sommareksemet" som i själva verket pågår ca 8 mån om året.
Det blir bättre vintermånaderna, men går inte helt ner.
Nu börjar jag kasta förskräckta blickar mot de små tunna ekar, som finns i hagen, efter alla larmrapporter om hur giftiga de kan vara.
Nu ska de kapas ner.
Är det nån som har liknande erfarenhet och teori om vad svullnaden kan bero på?
 
Sv: Svullen mellan ganascherna

dom har lymfkörtlar där och att din häst är svullen beror på att lymfsystemet är aktiverat, förmodligen pga sommareksemet då...
 
Sv: Svullen mellan ganascherna

Dom har även salivkörtlarna där, som verkar vara mer en regel än undantag att dessa svullnar. Hade detta problem förra sommaren med att urskilja lymfarna när pållen hade erlichea, frågar man veterinär så anser dom att detta inte är något att oroa sig över då det är vanligt på just islandshästar. :crazy: :confused:
 
Sv: Svullen mellan ganascherna

Min gamleman har detta problemet och det har jag fått förklarat som allergi. Men vi har aldrig lyckats ta reda på vilken sorts allergi?! kan vara om de gräver efter rötter o sånt!?
 
Sv: Svullen mellan ganascherna

Det är såpass svullet, att jag måste ha nosgrimman ganska löst spänd, eftersom han reagerar när man spänner den. Jag gör det alltid väldigt försiktigt, men han rycker till ändå, antagligen för han är orolig att jag ska komma åt "bullen".
Jag vet att lymfan sitter där, men undrar om verkligen eksem"förgiftningen" räcker som orsak att få sådant symptom.
Man blir ju orolig att det ska vara nåt annat :confused:
 
Sv: Svullen mellan ganascherna

Min häst(inte islänning) har på senaste två åren varit svullen under/mellan ganascherna,mest sommartid.Antar att et kan vara betet?
Inte fått något annat bättre svar av vetr.
 
Sv: Svullen mellan ganascherna

Min foderhäst har varit svullen bakom ganascherna (ned från örat och till bakom käkbenet). Första gången även på sidorna av nosryggen. Vi hade lite panik och ringde veterinären. Kom fram till att det nog var insektsbett eller nån allergisk reaktion. Detta var för en månad sen.

Så igår var hon svullen bakom ganascherna igen... Blev lite orolig först, men gick en promenad med henne för att lugna mig. När vi kom tillbaka var hon som vanligt igen. Pratade med både morgon-och kvällfodraren och de kollade henne åt mig. Inget i morse!!

Men på dan idag när jag var där så var hon svullen igen!!! :eek: Hade även svullna lymfkörtlar. Ringde veterinären och han kom ut efter tredje gången vi pratat. Då hade svullnaden gått ned lite men när jag beskrev hur det sett ut visste han genast vad det var!!

Han sa att det var som luftfickor som bildas i och med att hästarna inte kan få ut all luft de andas in. Inget farligt alltså och det hjälper att låta dem röra på sig. De ska även äta sin mat så högt uppifrån som möjligt så att luften kan "rinna" ut. Han skulle höra av sig igen när han kollat upp vad man kan göra åt det. Det enda han visste på rak arm var operation.... Ska även be honom kolla tänder,så det inte är nåt sånt som spökar med.

Ska tillägga att hon inte var febrig eller hostade. Bara en liten aning snorig, men det trodde han inte var nån fara. Hon var pigg och betedde sig precis som vanligt. Inga övriga sjukdomstecken alltså. Men som sagt, vi får se vad som händer. Och kolla tänderna ska jag göra med.

Ursäkta om jag snodde din tråd... Behövde bara skriva av mig efter en jobbig dag...

Julle!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Min kille har blivit sparkad på ganaschen och är såklart rejält svullen. Någon gång under eftermiddagen igår blev han...
Svar
3
· Visningar
3 041
Senast: Immakim
·
Hästvård Nu får ni ursäkta om det redan finns en sån här tråd, men jag har sökt och hittar bara flera trådar om hästar som är svullna...
Svar
1
· Visningar
2 457
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 363
Senast: TantEster
·
Hästvård Gick ner i hagen och hälsade på hästarna, satte mej på en sten och gosade med dem...insåg då att Eh hey, Flingan ser inte ut som han ska...
Svar
3
· Visningar
2 026
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp