Svullen mellan kors & länd. Har ni erfarenhet!?

sarawis

Trådstartare
Hejsan.
Tänkte berätta om min situation med min häst, och se om någon kanske varit med om liknande problem.
(kontakta veterinär är redan i rullning men jag skulle uppskatta era tankar med!)

Min häst har fått en svullnad på höger sida på högsta punkten precis mellan kors och länd. (3veckor sen vi märke en aning svullnad)
Hon ömmar inte när man trycker på svullnaden, hon haltar inte, hon spänner sig inte.
När vi märkte att svullnaden påverkade henne trodde vi bara det var sträckning eller något så vi körde lättare longering och där syntes inget. Flertalet gånger vi longerade gick hon i alla gångarter utan problem. x antal personer har tittat och ser inget att hon haltar/inte tar ut steget osv.

När man börjar rida går hon som vanligt. Frustar och har bra framåtbjudning. ca 15 min senare när man börjat kräva och rider henne i form så märker man att hon blir irriterad. Sparkar med höger, går på snedden och är allmänt irriterad och vill helst ej gå framåt.
Vi tyckte det såg ut som att hon helt plötsligt är kort på vänster bak. Men det kanske är för att låta höger få mer stöd?

När man ridit i ca 15 min så har området där hon är "högre" svullnat mer, och blivit en "svampig" svullnad med en storlek som 2 händer i yta. Då har vi hoppat av och lett henne hem. när man är hemma (10 min senare) har svullnaden redan gått ner. och kvar är bara den lilla förhöjningen.

Hon är hård där hon är högre, alltså blir bara svullnaden runt om mjuk.
Finns bilder i mitt galleri så fort dom är godkända. men dem är svåra att se på då det inte är superbra bilder.

Läste lite om felmuskulatur osvosv. Men Kan det vara det??
Ska man låta det "läka" ut stillastående eller ska man hålla henne i rörelse (longering)
Har ni själva varit med om detta? Vet mycket väl att ni inte kan ge diagnos och en veterinär ska kolla på henne. men skulle vara kul att höra era erfarenheter.
 
Jag skulle hålla hästen i rörelse utan att sitta på den fram till ni kommer iväg till veterinär. Promenader är alltid bra, tänk på att inte longera för ofta med tanke på slitaget. Lycka till!
 
Hejsan.
Tänkte berätta om min situation med min häst, och se om någon kanske varit med om liknande problem.
(kontakta veterinär är redan i rullning men jag skulle uppskatta era tankar med!)

Min häst har fått en svullnad på höger sida på högsta punkten precis mellan kors och länd. (3veckor sen vi märke en aning svullnad)
Hon ömmar inte när man trycker på svullnaden, hon haltar inte, hon spänner sig inte.
När vi märkte att svullnaden påverkade henne trodde vi bara det var sträckning eller något så vi körde lättare longering och där syntes inget. Flertalet gånger vi longerade gick hon i alla gångarter utan problem. x antal personer har tittat och ser inget att hon haltar/inte tar ut steget osv.

När man börjar rida går hon som vanligt. Frustar och har bra framåtbjudning. ca 15 min senare när man börjat kräva och rider henne i form så märker man att hon blir irriterad. Sparkar med höger, går på snedden och är allmänt irriterad och vill helst ej gå framåt.
Vi tyckte det såg ut som att hon helt plötsligt är kort på vänster bak. Men det kanske är för att låta höger få mer stöd?

När man ridit i ca 15 min så har området där hon är "högre" svullnat mer, och blivit en "svampig" svullnad med en storlek som 2 händer i yta. Då har vi hoppat av och lett henne hem. när man är hemma (10 min senare) har svullnaden redan gått ner. och kvar är bara den lilla förhöjningen.

Hon är hård där hon är högre, alltså blir bara svullnaden runt om mjuk.
Finns bilder i mitt galleri så fort dom är godkända. men dem är svåra att se på då det inte är superbra bilder.

Läste lite om felmuskulatur osvosv. Men Kan det vara det??
Ska man låta det "läka" ut stillastående eller ska man hålla henne i rörelse (longering)
Har ni själva varit med om detta? Vet mycket väl att ni inte kan ge diagnos och en veterinär ska kolla på henne. men skulle vara kul att höra era erfarenheter.

Hästen belastar sig olika, den svullna sidan tyder på en överbelastning och varför är jättebra att få kollat. Dels kan det handla om ett problem i ben/leder, men det kan lika gärna sitta enbart i ryggen. Jättebra att få det kollat av veterinär först, framkommer inget där och ni får klartecken av vet så sök efter en bra alternativbehandlar för rygg och få hjälp.
 
Hästen belastar sig olika, den svullna sidan tyder på en överbelastning och varför är jättebra att få kollat. Dels kan det handla om ett problem i ben/leder, men det kan lika gärna sitta enbart i ryggen. Jättebra att få det kollat av veterinär först, framkommer inget där och ni får klartecken av vet så sök efter en bra alternativbehandlar för rygg och få hjälp.

Men känns de inte konstigt att hästen ej ömmar i varken steg eller beröring?
 
Men känns de inte konstigt att hästen ej ömmar i varken steg eller beröring?
Nej det är inte alls konstigt, ömheten kommer att dyka upp om inget görs men kan dröja ett litet tag till. Det du ser är en kompensation för något annat problem, så det är inte i svullnaden du ser som orsaken finns. Det visar bara på att din häst har belastat sig på ett felaktigt sätt, av någon annan ännu inte känd orsak.
 
ser det ut så här?

http://www.kohnkesown.com/C7sacroiliacpain.pdf

bump-jpg.jpg
 
ja den där bilden jag la in är nog ett extrem fall. men jag tycker att den PDFn jag länkade till är väldigt bra. den är skriven av en känd Australiensisk veterinär som är en sån där gammal gubbe som har oändlig kunskap och som man bara vill spela in och lyssna på om och om igen.

det är ju en ganska lång artikel att översätta, var det något speciellt stycke du inte förstod så kan du copy pasta och så kan jag förklara?

har du ringt en veterinär? du kan ju prata med veterinären om att du tror att det kanske är det här, vad det nu heter på svenska vet jag inte.
 
ja den där bilden jag la in är nog ett extrem fall. men jag tycker att den PDFn jag länkade till är väldigt bra. den är skriven av en känd Australiensisk veterinär som är en sån där gammal gubbe som har oändlig kunskap och som man bara vill spela in och lyssna på om och om igen.

det är ju en ganska lång artikel att översätta, var det något speciellt stycke du inte förstod så kan du copy pasta och så kan jag förklara?

har du ringt en veterinär? du kan ju prata med veterinären om att du tror att det kanske är det här, vad det nu heter på svenska vet jag inte.
Jag får förklara för vetrinären vad jag misstänker att de är. Så får vi se vad det ger.
Men de jag inte fattade i texten var om man skulle hålla hästen igång genom att leda till hands och massera eller inte??
Nått mer jag tänker på är att, det stog något om kronisk blablab. Betyder de att de finns hästar som får de men ändå kan ridas som vanligt?
Det stog att hästen vägrar hoppa osv men innan vi fattade att hon hade en besvärande hjöning bak hoppade vi och hon gick på precis som vanligt...
Ännu en tanke är att de ej stog så mycket skäl till att dom får de. Mest att de var att man suttit i sadeln. Borde inte hur många hästar som helst få det isåfall??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 473
Senast: bellala
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 121
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp