svullen på halva benet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare murvel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 753
M

murvel

Har ett fullblod med väldigt rena ben i vanliga fall. Kom in i går med ett bakben som kanske kanske i efterhand var lite svullet. Idag på eftermiddagen kommer han in med ett ben som från kotan hela vägen upp på hasen är jämntjockt. Det konstiga är att insidan på benet är fullt normalt. Han har knappt ngn värmeökning och markerar aningen i trav om man riktigt letar hälta. Vad ska jag göra och vad sjutton kan det vara. Han tempar inte och jag hittar inge sår. :confused:

Det där låter som en typisk lymfangit. Lymfangiten orsakas av en sårinfektion, ofta från ett mindre sticksår som aldrig går att upptäcka.Förenklat så fås en inflammation i den regionala lymfknutan och denna stasar benets vener så att vätskeutträde sker. Om hästen har feber ger man ibland antibiotika, men i de flesta fall går svullnaden ner inom ett par dagar på egen hand. Rörelse (ej motion, men hagvistelse och ev en kvällspromenad) är bra! Du kan nog hitta mer om lymfangit genom att använda Bukes sökmotor.

Lägg ett våtvärmande omslag (bomull, gasbinda - dränk in med jodopax, benlinda utanpå). Detta brukar dra ut svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband