Svullen runt sena men ingen hälta, hjälp!

Jag har kollat upp hästen hos veterinären och ja det var en senskada. Pisstråkigt men han kommer bli bra även om det tar tid. Inget var av iaf.
Senskador är dryga... min häst trampade i en håla under en uteritt och "vrickade sig", någon dag senare hade senan svullnat, vi åkte till klinik och ultraljudade, det var september 2016, sen först nu i april i år fick jag börja sätta igång, men väldigt lugnt och successivt.
Veterinären sa vid sista besöket att det troligen aldrig kommer försvinna och att det finns risk att det kommer tillbaka, så ingen mer hoppning för oss. :(
Vissa dagar är det inte svullet alls, vissa dagar lite mer, finns inget riktigt samband hur det ter sig, men vi gillar läget och utgår från det. Drygt, japp. Har i alla fall lärt mig något på det, att undvika hålor. Det är nog det som grämer mig mest, speciellt med tanke på att hästen älskar att hoppa...
 
Senskador är dryga... min häst trampade i en håla under en uteritt och "vrickade sig", någon dag senare hade senan svullnat, vi åkte till klinik och ultraljudade, det var september 2016, sen först nu i april i år fick jag börja sätta igång, men väldigt lugnt och successivt.
Veterinären sa vid sista besöket att det troligen aldrig kommer försvinna och att det finns risk att det kommer tillbaka, så ingen mer hoppning för oss. :(
Vissa dagar är det inte svullet alls, vissa dagar lite mer, finns inget riktigt samband hur det ter sig, men vi gillar läget och utgår från det. Drygt, japp. Har i alla fall lärt mig något på det, att undvika hålor. Det är nog det som grämer mig mest, speciellt med tanke på att hästen älskar att hoppa...
Fy vad tråkigt med hållningen men bra att hösten ändå blivit hel.
 
Senskador är dryga... min häst trampade i en håla under en uteritt och "vrickade sig", någon dag senare hade senan svullnat, vi åkte till klinik och ultraljudade, det var september 2016, sen först nu i april i år fick jag börja sätta igång, men väldigt lugnt och successivt.
Veterinären sa vid sista besöket att det troligen aldrig kommer försvinna och att det finns risk att det kommer tillbaka, så ingen mer hoppning för oss. :(
Vissa dagar är det inte svullet alls, vissa dagar lite mer, finns inget riktigt samband hur det ter sig, men vi gillar läget och utgår från det. Drygt, japp. Har i alla fall lärt mig något på det, att undvika hålor. Det är nog det som grämer mig mest, speciellt med tanke på att hästen älskar att hoppa...
Så himla surt är det, en vanlig uteritt utan större äventyr och så är det kaputt liksom.

Jag har också blivit livrädd för hål, diken och andra ojämnheter.

Min pålle skadade sig ju i hagen men jag misstänker att det var när han, som han alltid gör, raglade ner i ett dike. Han hoppar inte över dem och kliver inte ner i dem heller utan liksom bara lufsar på tills marken försvinner och låter första frambenet falla ner i diket.

Att rida ut utan att korsa diken kommer att bli en utmaning.
 
Så himla surt är det, en vanlig uteritt utan större äventyr och så är det kaputt liksom.

Jag har också blivit livrädd för hål, diken och andra ojämnheter.

Min pålle skadade sig ju i hagen men jag misstänker att det var när han, som han alltid gör, raglade ner i ett dike. Han hoppar inte över dem och kliver inte ner i dem heller utan liksom bara lufsar på tills marken försvinner och låter första frambenet falla ner i diket.

Att rida ut utan att korsa diken kommer att bli en utmaning.
Oh ja, det är inte riskfritt att ha häst. Tur att ja åtminstone kan rida i alla fall, annars hade jag nog låtit henne somna in.
 
Men fy vad hemskt jag stavade såg jag nu .
Jag man måste nog tänka positivt hur ska man annars orka.
Du är inte den enda som stavar illa, händer mig också, speciellt när jag är trött, då händer det att jag tappar bokstäver fast jag kan stava, men va fan alla kan vi göra fel. Huvudsaken är att man blir förstådd i alla fall. :D

Precis, måste hålla sig flytande. :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 671
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp