Svullet och haltande ben

Rosenblad

Trådstartare
Min hamster på 1 år och 8 månader har fått ett uppsvullet bakben, som han kan stödja på men haltar vid rörelse. När jag klämmer om foten, reagerar han inte särkilt mycket mer än att han rycker ifrån den aningen. Vad kan detta vara och vad ska jag göra åt det?

Han har tidigare haft uppsvullna och haltande ben, men gick över efter några dagar. Det kunde bero på en vrickning eller stukning. När vi en gång var hos veterinären med det, så kunde det inget göra så länge han inte smärtar i benet. Så jag ska nog vänta ett litet tag, men vad kan jag göra så länge?

Det verka som att han inte kissat på hela natten, då det bara ligger någon droppe i toaletten. Jag har tagit bort hjulet och flyttat mat, vatten och toalett närmare hans hus.
Har inte tagit ut honom pga att jag vill att han ska vila. Men ska jag låta honom komma ut en stund om det inte går över, så att benet får röra på sig. För är det inte bra att röra benet för att få svullnaden att gå ner?

Tacksam för svar!
 
Är verkligen ingen expert men min hamster haltade också och veterinären sa att om de skulle kunna göra något åt det skulle vi åka dit direkt! Nu va ju hon ganska så gammal så vi lät henne somna in i stället... :cry:
Så mitt råd är att du hör av dej till en veterinär så fort som möjligt!!
 
Tack för svaret! Jag ska ringa så fort jag kan men tyvärr är veterinären endast öppen på vardagarna! Jag är så orolig för honom nu :(! Har ni några bra tips som jag kan göra tills på måndag morgon? Jag känner mig så hjälplös just nu!

Tacksam för svar!
 
Ta ut allt han kan klättra på och vänta.
Det enda som vet skulle kunna göra är att skriva ut antibiotika om det är inflammerat.
Brutna ben läker sig snabbt på en hamster och man kan inte spjälka benen på dom.
Kolla allmäntillstånd på honom så att han inte bara ligger uppburrad i ett hörn utan allmänt inte påverkas mycket av svullnaden.
Det är med andra ord bara att avvakta.
Ser han ut att plågas så ta honom till vet och låt honom somna in.
Hamstrar kissar inte mycket och det är möjligt att han valt ett annat ställe om han har lite svårt att röra sig att kissa på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
905
Senast: sassiball
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp