brutet ben, calcaneus benet, Valp, hund

amandaahman

Trådstartare
för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade.

Hon blev akut halt kunde inte stödja alls på benet o det visade sig att det var hälbenet, calcaneus benet som styr hela tassen som var skadat, så vänster bakben opererades med ”2 stift och tension wire band” o genom nätet har ja fått reda på att man då borrar i benet för att dra igenom en metal tråd som man sen sätter fast med ”spikar”

o allt har gått bra hittills. 2v och 1 dag in. Hon vilar hela dagarna o rastas i kort koppel på gräsmattan dit jag bär henne. Är sedan ute ett tag typ 10min för att göra henne lite stimulerad så hon inte springer inne, genom att bära henne då såklart obs 12kg! kollar på fåglar o så i den kalla mars solen!
kommer få snygga biceps efter det här

! någon som använt sig av barnvagn till hund? för tungt blir det

Hon blev ej gipsad pga sin låga ålder är det inte bra när de växer och vetrinär tog bort bandaget igår och för 2 dagar sedan sluta hon sin kur med smärtstillande.



Och idag upplevs hon lite mer gnällig över benet, jag själv har aldrig haft bandage men antar att det skyddar lite mot snabba rörelser vilket såklart lindrar smärta.

Hon halka till lite i köket i förmiddags o skrek! jag blev livrädd, men hon kan fortfarande stöda på benet, är glad o vill gå osv, så vetrinären menade att det inte var någon fara men att ja över helgen kunde ge mer smärtstillande om det behövdes.

Har googlat o känner mig helt desperat på information, oroar mig så,

undrar nu efter min långa text vad ni har för erfarenhet av brutna ben på era djur? rehabilitering? ålder? hur vet man att fixeringen i benet håller? frågar vetrinär men får såklart inga tydliga svar eftersom ingen riktigt vet hur stabilt det är.

Min vovve fyller 16v nu på måndag. och vetrinär sa att det här händer ofta på vinthundar eftersom de har så känsliga ben, men hittar knappt någon information från någon som har drabbats?
jätte tacksam för alla svar ja kan få
 
Det händer tyvärr en del på vinthund. Jag har flera bekanta med hundar som haft benbrott både som valp och vuxen.

Det brukar bli riktigt bra. Se nu bara till att ha mattor så att hunden inte halkar!

Se också till att få en bra rehabplan av en duktig hundfysioterapeut. Jag hade också velat se till så att hunden får regelbunden massage, eftersom det blir tokig belastning vid sådan skada.
 
Det händer tyvärr en del på vinthund. Jag har flera bekanta med hundar som haft benbrott både som valp och vuxen.

Det brukar bli riktigt bra. Se nu bara till att ha mattor så att hunden inte halkar!

Se också till att få en bra rehabplan av en duktig hundfysioterapeut. Jag hade också velat se till så att hunden får regelbunden massage, eftersom det blir tokig belastning vid sådan skada.
Tacksam för svar!
 
När min katt bröt benet skulle jag begränsa hans utrymme så han inte kunde röra sig så mycket, utan ha honom i en liten hage, med mattor under så han inte halkade på golvet.
Min katts fraktur läkte bra och han levde ett normalt liv tills han fick tas bort pga cancer.

Det är inte gruppen vinthundar som har mer problem med frakturer som valpar än andra raser, det är anatomin på vinterhundar, hundar med smala ben, som vinthundar, chihuahua, pinscher, osv. Dessa raser med smala ben bryter lättare benen som valpar, än tex en amstaff valp eller rottis valp.
 
Min äldsta saluki splittrade knäskålen på LC-tävling (m.a.o. klart vuxen). 2 veckor i gips, ytterligare 2 veckor med hårt bandage och mycket noggran rehab efter det. Totalt tog det ett halvår innan hon fick springa lös igen, men helt återställd blev hon.

Det var dock helt tack vare den fantastiska fysioterapeut vi var till. Hade vi gjort som fysion på djursjukhuset rekommenderade hade hon nog inte blivit bra. Veterinären blev så rädd att han skrek rakt ut när jag vid ett återbesök visade hur bra rörlighet hon hade, och då hade jag knappt börjat flytta benet. Han var van vid att de inte återhämtar sig så bra...

När det gäller vinthundar är det mycket vanligt med benbrott på italienska vinthundar. Greyhounds kan ibland bryta tår, annars är de normalt sett robusta.

Ang barnvagn hade jag det till min ena saluki när hon var valp. Det fungerade utmärkt, fick dock hålla lite extra koll så att hon inte fick för sig att hoppa ut :p
 
När min katt bröt benet skulle jag begränsa hans utrymme så han inte kunde röra sig så mycket, utan ha honom i en liten hage, med mattor under så han inte halkade på golvet.
Min katts fraktur läkte bra och han levde ett normalt liv tills han fick tas bort pga cancer.

Det är inte gruppen vinthundar som har mer problem med frakturer som valpar än andra raser, det är anatomin på vinterhundar, hundar med smala ben, som vinthundar, chihuahua, pinscher, osv. Dessa raser med smala ben bryter lättare benen som valpar, än tex en amstaff valp eller rottis valp.
Jag vågar påstå att aktivitetsnivån och självbevarelsedriften hos chihuahua vs vinthund är rätt annorlunda, vilket definitivt skapar problem hos vinthunden.
 
Jag vågar påstå att aktivitetsnivån och självbevarelsedriften hos chihuahua vs vinthund är rätt annorlunda, vilket definitivt skapar problem hos vinthunden.
Pomeranians, toy- och dvärgpudlar, italienska vinthundar, prazsky och russkiy toys är de vanligaste benbrottsvalparna hos oss.
Chihuahuor inte lika mycket faktiskt.
 
Min äldsta saluki splittrade knäskålen på LC-tävling (m.a.o. klart vuxen). 2 veckor i gips, ytterligare 2 veckor med hårt bandage och mycket noggran rehab efter det. Totalt tog det ett halvår innan hon fick springa lös igen, men helt återställd blev hon.

Det var dock helt tack vare den fantastiska fysioterapeut vi var till. Hade vi gjort som fysion på djursjukhuset rekommenderade hade hon nog inte blivit bra. Veterinären blev så rädd att han skrek rakt ut när jag vid ett återbesök visade hur bra rörlighet hon hade, och då hade jag knappt börjat flytta benet. Han var van vid att de inte återhämtar sig så bra...

När det gäller vinthundar är det mycket vanligt med benbrott på italienska vinthundar. Greyhounds kan ibland bryta tår, annars är de normalt sett robusta.

Ang barnvagn hade jag det till min ena saluki när hon var valp. Det fungerade utmärkt, fick dock hålla lite extra koll så att hon inte fick för sig att hoppa ut :p
Va kul o höra att det blev bra!!!

ja precis rehab kommer ju vara super viktigt sen när vi får träna mer än bara korta kiss promenader, längtar tills vi kan göra mer än o bara sitta hemma tycker så synd om henne speciellt nu när vädret börjar bli så härligt

vad var det för rehab ni körde? simma ni? massage? och hur ofta minns du?
 
När min katt bröt benet skulle jag begränsa hans utrymme så han inte kunde röra sig så mycket, utan ha honom i en liten hage, med mattor under så han inte halkade på golvet.
Min katts fraktur läkte bra och han levde ett normalt liv tills han fick tas bort pga cancer.

Det är inte gruppen vinthundar som har mer problem med frakturer som valpar än andra raser, det är anatomin på vinterhundar, hundar med smala ben, som vinthundar, chihuahua, pinscher, osv. Dessa raser med smala ben bryter lättare benen som valpar, än tex en amstaff valp eller rottis valp.
Jo precis hon är i en hage här med men eftersom hon hoppar o ställer sig på bakbenen när man går iväg är det lite problematiskt, lite svårt med valp de har så mycket energi, sen är ju valpar lite klumpiga med de har ju ingen koordination på kroppen iaf inte min lille vovve.

okej va skönt att det läkte, men va tråkigt men cancern.
 
Min äldsta saluki splittrade knäskålen på LC-tävling (m.a.o. klart vuxen). 2 veckor i gips, ytterligare 2 veckor med hårt bandage och mycket noggran rehab efter det. Totalt tog det ett halvår innan hon fick springa lös igen, men helt återställd blev hon.

Det var dock helt tack vare den fantastiska fysioterapeut vi var till. Hade vi gjort som fysion på djursjukhuset rekommenderade hade hon nog inte blivit bra. Veterinären blev så rädd att han skrek rakt ut när jag vid ett återbesök visade hur bra rörlighet hon hade, och då hade jag knappt börjat flytta benet. Han var van vid att de inte återhämtar sig så bra...

När det gäller vinthundar är det mycket vanligt med benbrott på italienska vinthundar. Greyhounds kan ibland bryta tår, annars är de normalt sett robusta.

Ang barnvagn hade jag det till min ena saluki när hon var valp. Det fungerade utmärkt, fick dock hålla lite extra koll så att hon inte fick för sig att hoppa ut :p
Glöm inte hur veterinären först sa att det var lika bra att avliva henne för att hon aldrig skulle bli bra, det satte sig väldigt hårt i mitt minne.
 
Glöm inte hur veterinären först sa att det var lika bra att avliva henne för att hon aldrig skulle bli bra, det satte sig väldigt hårt i mitt minne.
Jo, det med... Är väldigt glad att jag smsade fysion redan i bilen på väg till veterinären för att be om hjälp och hon svarade blixtsnabbt att det inte var några som helst problem. Jag hade ju under mina tidigare besök pratat med henne om just benbrott (för vi pratade så mycket om allt möjligt och jag hade innan inställningen att benbrott var katastrofalt, hon hade motsatt åsikt). Hade jag inte vetat vilken hjälp som fanns att få så hade Aysu troligen fått somna in där och då. Det är flera år sedan och nu skrattar folk åt att den äldsta hunden här oftast är den som håller högst tempo ute :heart
 
Jo, det med... Är väldigt glad att jag smsade fysion redan i bilen på väg till veterinären för att be om hjälp och hon svarade blixtsnabbt att det inte var några som helst problem. Jag hade ju under mina tidigare besök pratat med henne om just benbrott (för vi pratade så mycket om allt möjligt och jag hade innan inställningen att benbrott var katastrofalt, hon hade motsatt åsikt). Hade jag inte vetat vilken hjälp som fanns att få så hade Aysu troligen fått somna in där och då. Det är flera år sedan och nu skrattar folk åt att den äldsta hunden här oftast är den som håller högst tempo ute :heart
va härligt att det blev bra ❤️😍
hur fann du din fysioterapeut?

vi bor i linköping men opererades i Jönköping så får väl se vad veterinären kan rekommendera med 🐾🤞🤗
 
Vi hade en schäfervalp. En tillväxtzon slöt sig för tidigt så benet växte inte som det skulle. Så på henne fick veterinärerna göra en tillväxtzon på genom att "skapa ett benbrott" (extremt förenklat förklarat). Kom inte ihåg hur gammal hon va men 3-4 månader kanske.
Nu var ju hennes skada "kontrollerad" så kanske inte lika svår som din hunds men kan säga att det låter som att du är betydligt mer försiktig och noga.

Klart vi vi begränsade hundens rörlighet men min mamma som ägde hunden resonerade som så att det finns en gräns för hur stilla man kan hålla en schäfervalp och ändå anse det vara humant. Så valpen va rätt aktiv ganska tidigt efter oprationen även om hon hoppade på 3 ben.
Absolut inte att jämföra med hur aktiv en frisk schäfervalp i samma ålder är men endock bra mycket mer än burvila vill jag minnas. Men hon va ju också hallt ganska länge eftersom benet va kortare än de övriga så själva grejen va ju att benet va tvungen att växa ikapp.

Hunden fick en mindre pålagring i armbågen i motsatt ben, antagligen pga överbelastning under denna period men blev i övrigt helt bra. Användes som aktiv brukshund i elit spår och elit sök, sprang MÅNGA mil i skidspåret och blev 10 år.
Min erfarenhet är att skador på små valpar ofta läker bra även om det är väldigt jobbigt just under själva läkningsprocessen.

Lycka till nu
 
Vi hade en schäfervalp. En tillväxtzon slöt sig för tidigt så benet växte inte som det skulle. Så på henne fick veterinärerna göra en tillväxtzon på genom att "skapa ett benbrott" (extremt förenklat förklarat). Kom inte ihåg hur gammal hon va men 3-4 månader kanske.
Nu var ju hennes skada "kontrollerad" så kanske inte lika svår som din hunds men kan säga att det låter som att du är betydligt mer försiktig och noga.

Klart vi vi begränsade hundens rörlighet men min mamma som ägde hunden resonerade som så att det finns en gräns för hur stilla man kan hålla en schäfervalp och ändå anse det vara humant. Så valpen va rätt aktiv ganska tidigt efter oprationen även om hon hoppade på 3 ben.
Absolut inte att jämföra med hur aktiv en frisk schäfervalp i samma ålder är men endock bra mycket mer än burvila vill jag minnas. Men hon va ju också hallt ganska länge eftersom benet va kortare än de övriga så själva grejen va ju att benet va tvungen att växa ikapp.

Hunden fick en mindre pålagring i armbågen i motsatt ben, antagligen pga överbelastning under denna period men blev i övrigt helt bra. Användes som aktiv brukshund i elit spår och elit sök, sprang MÅNGA mil i skidspåret och blev 10 år.
Min erfarenhet är att skador på små valpar ofta läker bra även om det är väldigt jobbigt just under själva läkningsprocessen.

Lycka till nu
va härligt o höra, tack för att du skrev ❤️
 
  • Hjärta
Reactions: Is
va härligt att det blev bra ❤️😍
hur fann du din fysioterapeut?

vi bor i linköping men opererades i Jönköping så får väl se vad veterinären kan rekommendera med 🐾🤞🤗
Hittade henne via en vän. En vän till mig tog hem en hund som var solklart vanvårdsfall, den kunde knappt röra sig när den kom till henne... Iaf, jag såg hur den hunden direkt började leva upp och hur den (efter att vännen börjat gå till fysioterapeut) verkligen började bli fin. Den blev till sist en fantastiskt fin hund som tävlade i olika grenar och t.o.m. vann då och då. När min förra hund fick problem och ingen av de fysioterapeuter eller veterinärer jag varit till hittade något alls så kontaktade jag vännen och sa att jag skiter i vart den där fysion finns, vi vill till samma. Det har jag inte ångrat en millisekund.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 884
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 427
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 026
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 886
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp