Bukefalos 28 år!

Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

A

allroundhästarna

Har ALDRIG haft en häst med svullna ben tidigare, men när jag kom till stallet på lördagkväll så stod hästarna inne. Vi skulle ut och rida och när jag skulle sätta på benreflexen så såg jag att hon var ORDENTLIGT svullen från nederdelen av skenbenet och över leden och ner över kotbenet och ner mot hoven. Båda bakbenen var lika svullna, inga yttre skador. Jag motionerade henne i 6 km och efteråt så var dom inte så svullna längre. Kollade med stallägaren på söndagen om dom hade varit ute, men han sa att dom hade stått inne hela lördagen pga SKITVÄDER (hällregn, blåst (halv storm), tjockdimma, kallt). Så jag kollade benen igen på söndagskvällen och dom var knappt märkbart svullna längre. Så min fundering är: VAD är det som händer när benen blir svullna pga att dom inte rört sig en dag. Hon skulle ju aldrig klara boxvila.:crazy: Vad kan man göra för att undvika svullna ben? Och vafför blir det? Vad händer?

Tacksam för seriösa svar.
Min gamling blir halt om han står inne en dag, men det beror ju på att han har stelnat till i leder, för om han haltar dagen efter när man släpper ut han i hagen så är han ohalt efter att ha rört på sig i 10 minuter.
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Hästar är ju gjorda för att röra på sig. Hade en gamling på foder som oxå svullnade i bakbenen över natten. Men så fort han rörde sig så blev det bra. Låt pållen vara ute mycket, tänk på att skritta fram och skritta av extra länge när du rider. Jag tror det är bästa lösningen. Hade stallbandage bak på foderhästen på natten, hjälpte oxå lite eftersom benen hölls varma cirkulerade blodet lite bättre. Det är ju likadant med vissa gamla människor. Beror väl på att blodcirkulationen blir sämre tror jag.

Mvh Fina
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Ja vi fick linda bakbenen på en ridskolehäst för att hans ben inte skulle svullna, men det är väldigt noga att man inte lindar för hårt.
Det blir som stödstrumpor som man har på gamla människor för att förhindra att deras ben svullnar vet ja :idea:
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Samma sak med min pålle.. Jag brukar linda benen när hon står inne och det hjälper faktiskt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Bakbenen är långt från hjärtat. Därför fungerar hovarna som "extra hjärtan" så tillvida att de medverkar i blodcirkulationen genom hovens pumpfunktion. Om hästen inte kan belasta hovarna i rörelse på det sätt som det är tänkt så svullnar benen på samma sätt som dina ben och föttern svullnar vid en lång flygresa.
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Tack för alla svar!
Stot är "bara" 15 år så jag tycker att hon är för ung :angel: för svullna ben.
Det är alltså bara vätska? Om man lindar, är inte risken att svullnaden går ner i hoven då? Eller måsten man linda i förbyggande?
Det är kanske 2 gånger/år som hon får stå inne, därför har jag aldrig haft problem förut. Men stallägaren "tycker synd om" dom när det är SKITVÄDER, han säger att dom står och trycker vid stalldörren och vill in när det är dåligt väder.
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

INGEN FARA! Du kan vara lugn. Gallorna hon får är helt normalt. När hästarna står inne så svullnar dom lätt i bakbenen. Du kan göra som du vill om du vill linda eller inte. Det är inte farligt om du låter bli, det blir inte värre av det. Har själv varmblod och vissa dagar dom står inne så svullnar dom också i bakbenen. Men sen när de kommer ut och rör på sig så försvinner "gallorna". Om du lindra går inte svullnaden ner i hoven. Men det verkar inte som att din häst står inne ovanligt mycket, är det skitväder någon dag så är det ju helt förstårligt att dom står inne.

:banana: Hoppas jag lyckades lugna dig lite... :banana:
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Du kan vara lugn, detta är inget onormalt. Som en tidigare skrev, låt hästen vara ute mycket, och prova linda över natten.
Sen kan det också bero på vad hästen äter, om dom äter mycket grovfoder, t.ex ensilage kan dom lättare svullna pga proteinet.
När min häst fick fri tillgång på grovfoder och hade vilat en dag var hon svullen, och jag blev förskräckt och vet kom och tittade.
Hon sa att det bara var att rida, så du kan nog vara heeeelt lugn!
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Tack för svaren!:bow:
Dom får torrt löshö, istort sett fri tillgång ute och i boxen så att det finns lite kvar på morgonen. Jag funderade på varför inte alla får det utan bara vissa ? (i detta fall sto´t, och inte de 3 valackerna som var i samma situatuion)
Kan det bero på kroppsbyggnad också? Stot är satt, (vad man skulle kalla en människa i samma kroppshydda) och ser ut som en klump jämnfört med de andra, hon har lite hingstnacke (aldrig haft fång), kan sådand bero?

Tusen funderingar på vad saker beror på!!:angel:
//Marie
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Hästarnas blodcirkulation fungerar inte på samma sätt som vår. Den bygger på att hästens ben/hovar hjälper till att pumpa runt blodet genom venerna.

Tanken är att när hästen lägger vikt på hoven så fjädrar bärranden ut och hoven blir plattare. Strålen fungerar som en blodfylld svamp (ett extra hjärta) och när hoven plattas ut kan den pressa upp blodet i benet mot hjärtat igen.

Hästen är alltså byggd med fem hjärtan. :love: Precis som gubben här bredvid. ;)

När hästen står inne fungerar bara ett av fem hjärtan och därför blir hästen svullen i benen... den har alltså lite mycket blod i venerna. Problemet kan avhjälpas genom att linda benen om hästen har boxvila, släppa ut hästen så att blodet kommer runt, eller acceptera att benen är svullna.

Det bästa är såklart att släppa ut hästen eller ta ut den på en promenad,men problemet återkommer efter en stunds stillastående.
 
Sv: Svullna bakben, HJÄLP, vad händer!

Dels är hon lite äldre, men också att fikten kan spela in. Hon kanske står mer stilla än de andra hästarna som är lite "oroligare" och trampar runt mer? Hon kanske har mjukare bädd än de andra som får ner hovarna i golvet mer?

Att få svullna ben har inte så mycket med ålder att göra. Även unghästar kan få "stillastående blod" i venerna om de står stilla för länge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 932
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 023
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 225
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 454
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp