Svullna bakben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare koftena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 310
K

koftena

Vår fina tjej som vi har lite bekymmer med har visat sig vara extremt känslig i sina bakben. Såfort det är knöligt i hagen eller kladdigt så svullnar hon upp bak, blir jämntjock från kotan o upp till hasen på båda bak. Aldrig fram.
Hon blir inte varm i hovarna, vi trodde att det berodde på att hon gick barfota bak men nu har hon skor runt om med 4brodd i varje o ändå svullnar hon upp.
Hon blir jättestel o spänner ryggen pga benen.
Hon har nu gått med "Back on Track" bästa skydden i världen:bow: men det hjälper inte direkt på henne...
Hon har inte lymfangit eller nått sånt.

Vad ska vi göra, vi har inte möjlighet att byta till en slät hage då det är deras lösdriftshage som är knölig o ibland väldigt kladdig.(vi slätar till den regelbundet med traktorn o snöbladet så det är inte jätteilla)

Dom andra två reagerar inte i benen.

Hon kan ju inte gå lindad hela tiden då hon är ute dygnet runt...

Sv: Svullna bakben

Vår fina tjej som vi har lite bekymmer med har visat sig vara extremt känslig i sina bakben. Såfort det är knöligt i hagen eller kladdigt så svullnar hon upp bak, blir jämntjock från kotan o upp till hasen på båda bak. Aldrig fram.
Hon blir inte varm i hovarna, vi trodde att det berodde på att hon gick barfota bak men nu har hon skor runt om med 4brodd i varje o ändå svullnar hon upp.
Hon blir jättestel o spänner ryggen pga benen.
Hon har nu gått med "Back on Track" bästa skydden i världen:bow: men det hjälper inte direkt på henne...
Hon har inte lymfangit eller nått sånt.

Vad ska vi göra, vi har inte möjlighet att byta till en slät hage då det är deras lösdriftshage som är knölig o ibland väldigt kladdig.(vi slätar till den regelbundet med traktorn o snöbladet så det är inte jätteilla)

Dom andra två reagerar inte i benen.

Hon kan ju inte gå lindad hela tiden då hon är ute dygnet runt...

Men det är ju min häst ni pratar om exakt. ;) Hon går oxså på lösdrift, fast hon är barfota bak än.
Men min donna verkar mest ha tendensen att svullna upp när det är mera lerigt ute.
Det brukar bli bättre av rörelse och så linimentar jag med arnika eller liknande.Brukar gå över på ett par dar.

Har aldrig sulor på mina hästar. Sömmen sitter sämre o dom tappar lättare skorna.:crazy: Hon är inte varm eller öm i sina hovar utan BARA i benen.
Men jag vet inte vad jag ska göra då BoT knappt hjälper o linda är inte ett alternativ då hon går ute i hagen dygnet runt.

Jag försöker få tag i uppfödarna o den vägen spåra om hon haft såna här problem tidigare. Vi har bara haft henne sen i slutet av oktober såd et är så svårt att veta.

Kan man använda arnika när dom har lindrig mugg?? Det får man inte va?? Dt är absolut inte muggen hon blir svullen av om nån tror det nu för det är så lite så lite.

Jag tycker ni ska prova sätta sulor ändå. Även om inte hovarna är varma är det skadligt för vävnaderna med svullnaden och svullnaden beror med största sannolikhet på att knagglet trycker för mycket.

Sula och skrittmotion på bra underlag och sedan linda för att motverka allt för stor svullnad. Låter man detta gå för långt kan det ta lång tid för hästen att bli bra igen - att drabbas av belastningsfång gör hovarna lika utsatta som foderrelaterad fång. Så skydda hästens hovar!

Visst kan vi testa med sulor men risken är väldigt stor att hon trampar av sig skorna tyvärr. Men testa går ju.
Linda kan jag inte göra då hon går ute hela tiden o bör ju ha stöd i hagen o inte bara vid skritturerna. Däremot går hon med BoT kombinerade paddar/skydd bak flera timmar/dygn, det hjälper men inte så mkt som jag skulle vilja att det gjorde.:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 302
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min ponny har de senaste veckorna fått väldigt svullna bakben, först trodde vi det berodde på att hon stog stilla under natten i boxen...
Svar
4
· Visningar
748
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka