Bukefalos 28 år!

Svullna ben på åring, förgiftning?

J

JBL

Hej!

Jag har en åring som går på bete med en kompis. Han har haft ett fult sår på ett framben som nu börjat läka fint, men idag är han svullen och öm i båda bakbenen (strax ovanför kotan och neråt). Eftersom han även är lite varm i frambenen så har jag en fundering på om det kan vara någon form av förgiftning för det är ganska dåligt med mat i hagen (de ska få ny hage i morgon).

Är det någon som varit med om liknadande? Tänkte avvakta till i morgon innan jag kontaktar vet eftersom det började idag.
 
Sv: Svullna ben på åring, förgiftning?

Vet har varit här och tagit blodprover. Idag är han svullen i tre ben och rör sig stelt. Febern är 39,9 så han har fått penicillin och metacam tills vi vet vad det är. Det testas både för fästingsjukdom och bakteriell infektion.
 
Sv: Svullna ben på åring, förgiftning?

Låter som en klockren anaplasmos (erlichia), synd att inte vet gav honom en dos tetracyklin, här påbörjas behandlingen direkt vid så klockrena symtom på anaplasmos (iofs mkt smittdrabbat område pga mkt vilt) samtidigt som akutproverna går iväg för anaplasmos pcr eller vad de nu heter (alltså där de letar direkt efter bakterien i blodet inte de vanliga antikropp proven för på dessa syns ingenting i akutstadiet).

Anaplasmos behandlas mest framgångsrikt ju snabbar man börjar behandla i det akuta stadiet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 513
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 858
Senast: Hedwig
·
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
3 960
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp