Svullna ben

panzy

Trådstartare
Skulle vilja ha lite hjälp...
Har ett gammalt sto (22år) som har väldigt dåliga framben. På nätterna när hon står inne svullnar hennes framben jättemycket. Hon är nästan jämntjock från knät och nedåt. Hjälper det att linda henne??? Eller har ni någon annan bra idé? Hon har inte så stor box nu men ska få större (3,5*3,5m)
 
Prova att linda henne, det är troligt att det hjälper. Ha tjocka paddar och icke-elastiska lindor bara. Back on Track-paddar sägs ju kunna hjälpa till att ta ned svullnader.

Kolla om det inte finns några tillskott, kanske örter?, som är bra för att hålla nere svullnader.
 
Håller med! Att linda fungerar jättebra på min häst då han lätt svullnar över natten.
 
Måste bara fråga, hon har inte kronisk lymfangit då?? :confused: Eftersom hon svullnar SÅ mkt?

Om det inte är nåt fel i övrigt, så skadu linda med tjocka paddar, magneter är också bra. Massera gärna in arnica på kvällen, men INGET annat liniment, arnica är det ända som inte ger blister skador under lindar.

Du kan ge örter som främjer cirkulationen, bra och billigt är nässla!!
 
Om det finns möjlighet för henne att gå ute / i större box på natten skulle det säkert hjälpa. Det är ju inte naturligt för en häst att stå stilla så länge som vi tvingar dem att göra i boxen...
Jag har hört att om man börjar linda så får man fortsätta med det sen, det kanske tom kan bli värre... Anledningen till att det svullnar nedtill är ju att blod och vätska inte transporteras upp via venerna, och lindar man så skulle man visst kunna försvaga venerna ännu mer, eftersom de inte behöver jobba då...
 
hejsan...
det måste ju finnas en orsak till varför hon svullnar så...
lymfamgit tänkte jag oxå på... men det bhöver ju inte vara nåt farligt.
men att linda benen utan att veta varför hon svullnar tycker inte jag är en bra ide.
om orsaken nu är t.ex. lymfamgit och du lindar benen så tar du ju bara bort symtomen och inte orsaken.
du kanske borde höra med en veterinär som kan ge dig mer råd och kanske vet vad som är felet...
Kram/Jossan
 
gamla hästar som står inne kan ibland ha en tendens att bli svullna i benen... Min pålle va likadan... men konstigt isf om det bara är i frambenen och inte i alla fyra, ger du henne havre el. korn...? kan ibland göra att hästens ben svullnar upp... Min pålle äter pellets nu och jag har inte problem med svullna ben längre... Men håller med de andra... Kanske det kan vara kronisk lymfangit.. Ta dit en vetrinär för säkerhets skull tycker jag... DEt verkar ju vara lite konstigt eftersom hon bara snullnar fram...//Johanna
 
Hon är svullen på alla fyra, men inte alls lika mycket bak. Stämmer det att man försvagar venerna om man lindar så att jag alltid måste linda sen???
Om hon har haft lymfanigt ( eller har kroniskt) borde jag inte sett symptom på det innan då, får de inte feber? Har haft henne i 5½ år. Har många gamla tävlingsskador ( ett ledband har gått av) och för två år sen fick hon en ordentlig senskada. Kan det har med den skadan att göra?
Hon får knappt något kraftfoder alls. Bara mineraler och pellets för att det är gott. Hon ska få mer till vintern och våren för hon blev så mager när hon fällde vinterpälsen
 
Till skillnad från många andra så skulle jag råda dig att INTE linda benen. Min häst (17 år) kan också få lite svullna ben (alla fyra) om han står länge i boxen. Om han går ute dygnet runt är dock hans ben inte svullna. Om du är orolig så kan du ta ut veterinären för säkerhets skull men svullna ben är vanligt på äldre hästar och om du lindar så tar du bara bort symptomen och inte orsaken. Så LINDA INTE!!!!!!!!!
 
Hej!
Kolla först med en vetrinär det skulle jag ha gjort. Sen kan jag ge dig ett tips..
Linda med en padd sen tar du plastfolie virar runt ca 3-4 varv sen ett stallbandage.Detta är grymt bra mot gallor.
Men som sagt hör med en vet först. :d
 
Men du, en 22-åring häst SKA du linda, iaf om hon svullnar SÅ mkt!! Benen försvagas inte, men det är klart att om du slutar linda så svullnar hon igen! Det beror ju helt enkelt på att du har tagit bort det som hjälpte, dvs den värmande lindan!

Kan hålla med om att man kanske inte skall linda unga hästar, men en 22åring? Som dessutom har haft så mkt problem med benen? Det är ju idiotiskt att låta bli! Nej, linda benen på henne, så får hennes gammla kropp lite hjälp på traven!

Har själv en 22-åring, gammal hopphäst, och han är lindad nu när det är kallt - på sommaren svullnar han inte så mkt, då är det ju värmare ute, så då brukar jag endast linda efter hårdare pass.
 
Okej... vissa tycker att jag ska linda vissa inte... Tror jag ska det. Hon har ju ändå inte så många år kvar och då är det väl bättre att jag lindar (och givetvis fortsätter om det behövs) så att hon inte svullnar än låter henne stå och bli jättesvullen. Men vad ska jag linda med??? behöver man ha pad under om man lindar med oelastiska fleeclindor??? Eller ska jag ha pad och elastiska lindor???
 
Här har det sagts mycket...framförallt om detta med lindning...
En annan sak som är värt att kolla är ju HOVARNA du säger att hon svullnar fram, men inte bak,har hon kanske skor fram men inte bak? Även om hon har skor runt om så kan det vara så att hon inte är korrekt verkad och att strålen inte kommer ner i marken när hon går och då i sin tur blir blodcirkulationen dålig i benen och det kan vara en orsak till att hon svullnar.
Kontrollera noga att hovarna inte ser ut som "skålar" underifrån...
Kan ju vara värt att kolla!
Lycka till!
 
Jag vidhåller fortfarande att du INTE skall linda. Den enkla orsaken till detta är att du genom lindning tar bort symptomen men inte själva orsaken och det är väl orsaken som du i första hand vill råda bot på och inte symptomen?

På Agrias hemsida kan man läsa följande:

Fråga:
hej!
jag har ett 15-årigt sto, och hennes bakben blir alltid ganska svullna när hon har stått inne ett tag. Men detta försvinner dock så fort hon har fått skritta en stund. Hon har väldigt mycket ledvätska i bakbenen men hon är inte halt. Hon är inte heller varm när benen svullnar upp. Är detta något jag borde oroa mig över?

Svar:
Det är ganska vanligt att hästar sväller diffust i benen när de står inne. Det beror på att det samlas vätska i hästens ben när den inte rör på sig. Vätskan ska transporteras bort via lymfkärl, men för att det ska fungera, krävs att hästen rör på sig. Diffusa svullnader som är lika i alla ben och försvinner när hästen rör på sig, beror på det här och är inte farliga.
 
Linda INTE. Benen svullnar därför att venerna inte får hjälp av att hon rör sig. Svullnaden i sig är inget som stör henne förutom att hon förmodligen rör sig ngt stelare just på morgonen. Tänk på att vid installning från betet kan även unga hästar svullna upp!
Ställ henne på lösdrift om du vill hjälpa henne. Man lindar inte hästen av åldersskäl.
 
Men hon svullnar ju för att hon är gammal!! och har många gammla skador - det går ju inte att ta bort.... :crazy:

Äldre hästar FÅR sämre cirkulation..... Har redan tipsat om att ge nässlor och rosmarin, som kan hjälpa på cirkulationen.

Hur skönt är det att ha svullna ben? det måste ju trycka på senor och så, och vara allmänt obegahligt.... Tycker absolut du skall linda, med tanke på hennes höga ålder...
 
OM du nu skulle linda... tänk på att benen kan stasa sig eftersom hon svullnar så mycket!
Annars är ett bra alternativ Back-on-track-paddar!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp