Svullna lymfkörtlar

Wirro12

Trådstartare
Hej. Jag har en bullmastiff tik på 6 år och för fem dagar sedan så upptäckte jag att hennes lymfkörtlar svullnat upp, dom vid käken var stora som valnötter, vid halsen/bringan var den ena stor som en tennisboll nästan och sen var dom i ljumsken och bakbenen även svullna litegrann. Hon blev några timmar innan jag märkte att dom var svullna biten av två broms på huvudet och blev efter betten väldigt slö och gick och la sig men efter ett tag så var hon sig själv igen. På kvällen märkte jag sen att hon hade så extremt förstorade lymfkörtlar och fick såklart panik.

Ringde veterinären dagen efter och som bad mig avvakta då hon i övrigt inte visade några tecken som alls på att vara sjuk. Hon åt, drack, busade, kissa och bajsade men var lite tröttare än normalt (hon är dock i löpen.) Bokade in en tid några dagar senare där dom kände igenom henne och sa att jag inte behövde vara orolig för cancer för hon hade varit påverkade om dom var så stora och det var cancer, men jag bad dom ta de prover det behövde för att vara säkra att det var cancer, dom tog blodprov.

Fick besked direkt on att blodbilden var jättebra så dom var säker på att det inte var malignt lymfom men provsvaren visade dock på höga levervärden. Dom misstänkte att det hade samma orsak om varför lymfkörtlar var svullna.

OCH...
Det jag undrar nu är..
Hur säkert är ett blodprov? Tycker veterinären borde veta att det är säkraste sättet att ta reda på det då malignt lymfom är blodcancer?

Har någon av er varit med om liknande? Att lymfkörtlarna svullnat upp av insektsbett?

Hur länge kan svullnade sitta kvar?

Tacksam för svar! Är så orolig för min lilla tjej :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur stora är lymfkörtlarna på era hundar på ett ungefär? Jag syftar på dom som sitter nedanför underkäken. Noterade på min snart 3 år...
Svar
15
· Visningar
5 326
Senast: Toudi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 291
Hundhälsa Våran valp på 16 veckor märkte vi i förra veckan att han hade som en knöl under hakan till höger, fick tid hos veterinär där dom sa de...
Svar
0
· Visningar
964
Senast: A12345N
·
Hundhälsa Hej Jag har en hund av dvärgras som snart är 7 år. Idag upptäckte jag att han har två svullna knölar på sidorna av halsen som jag aldrig...
Svar
1
· Visningar
609
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp