Svullnad intill juvret - FARLIGT?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 034
C

Cairo

När jag tog in Wilma ikväll såg jag att hon hade en svullnad, som en bula strax intill juvret. Bulan var ungefär stor som en knytnäve, mjuk och det var precis som om det var vätska i, men jag vet inte. Hon ömmade i alla fall inte, men vad kan det vara? Det är ingenting farligt? Jag behöver inte ringa veterinäreb imorgon bittit?

Hon har en fettknöl på andra sidan utav juvret. Den fick hon för ungefär 1,5 år sedan. Veterinären trodde först det var en tumör, men när provresultaten kom var det en fettknöl. Detta är INTE en fettknöl!

Jag såg inga bitmärken heller, så hon kan inte ha blivit biten?

Sv: Svullnad intill juvret - FARLIGT?

Ingen som vet utav 42 visningar? :eek:

Tusen tack! :bow:

Tror du/ni att det kan vara ett ödem? Det är liksom inga avlånga bollar, som hon beskrev sitt sto ha, utan det är mer som en vätskefylld blåsa, eller vad man ska säga.

Ödem sitter framför och ser mer ut som limpor under huden.

Trikkalamaj-0514.jpg

Så ödem är det nog inte, har ingen aning om vad det kan vara.

Aha, nej då är det ju inte ödem för detta sitter liksom precis vid sidan av juvret.

svulna mjölkkörtlar ??

Vad innebär det? Stämmer det överrens med min beskrivning?

Då skulle jag ringa vetrinären och beskriva besvären. Jag har ingen personlig erfarenhet av juverinflammation men det är väl bättre att ringa en gång för mycket än för lite.

Juverinflammation är det inte, för det har hon haft i somras pga alla jävla mygg och insekter. Uhh! :( Nej, det är inte inflammation denna gången.

Navelbråck eller bråck på bukhinnan?
I så fall veterinärdags!

:confused:

Men svullnader på bukhinnebråck sitter högre upp. D.v.s. börjar strax nedanför virveln i ljumsken och går framåt. Det brukar se ut som ett rejält ödem men med skarpare kant. (två magar)

Och navelbråck är heller inte i anslutning till juvret.

AM

Det är väl det man får göra på måndag. :(

hej

Mitt sto hade liknande när hon var dräktig, dock lite mindre. Veterinären sa att det kunde bli så då ljuvret förbereder sig för "mjölkproduktion" ;) Körtlarna svullnar lite, med det försvinner efter ett tag.

Nu har min lånemage också svullnat lite bakom juvret (mer på en sida). Tror också att det är någon sorts föreberedelse. När hade du beräknat földatum? Vi har 23:e maj.

22 april är min beräknad till. :)

Liknande trådar

C
Hästvård När jag tog i mitt sto ikväll såg jag att hon hade som en bula precis intill juvret. Den var ungefär lika sto som en knytnäve. Den var...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är nybliven hästägare sen igår! Ett shetlandssto på åtta år. Hon har, och har haft så länge jag har känt henne en svullnad strax...
Svar
11
· Visningar
4 691
Senast: Maris_
·
M
Hästvård Min gamla valack har fått en knöl strax bakom frambenet. Den kom för ett par veckor sedan och såg ut som ett insektsbett ungefär; hård...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: Egonson
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur