Svullnad på/kring ganasch

Bukefalos 30 år!

Corax

Trådstartare
Under våren svällde hästen upp på och kring ganacherna i samband med att gräset började spira. Helt normalt och jag lymfmasserade lite extra.
Men detta har fortsatt och vissa dagar hör jag tom hur hon 'väser' lite lätt när hon har huvudet ner för att det är så tjockt. Sen kan jag tillägga att hon förmodligen är lindrig struppipare så det kan påverka ljudet.
Hon går i större vinterhage/gräshage där de äter det som kommer upp och jag fattar att det i sig kan vara en ansträngning för spottkörtlar osv. Men när det har varit svalare ute eller/och regnat så försvinner det helt. Efter ordentlig motion går det också ner men inte helt. Hon verkar inte alls vara påverkad i ridningen utan är glad och positiv men jag låter henne vila ofta och sträcka ut halsen.
Lymfmassagen verkar inte bita på det 'som vanligt' längre och jag undrar ju vad sjutton det är och varför. Och vad jag kan göra åt det...
Jag har försökt få tag på min veterinär men inte fått svar. Lite svårt i semestertider.

Någon som varit med om liknande?

'Korvarna' på ganaschen är mot det fasta hållet och ibland blir det som vätskepåsar ner mot lan/kind.
20260621_155257.webp

Min första tanke var ormbett men om det inte försvinner så hade jag nog gissat på allergi. Kanske nån ny växt som rotat sig i hagen?

Min första tanke var ormbett men om det inte försvinner så hade jag nog gissat på allergi. Kanske nån ny växt som rotat sig i hagen?
Hästen är ny för mig så absolut kan det vara någon form av överkänslighet. Men lite konstigt att det då går ner helt vid kyla.

Søk på Parotid gland horses, det kan være betennelse pga fortettning ned til munnen. Det kan også være en reaksjon på kløver, spesielt om hesten produserer mer saliva enn normalt. Jeg ville ta temperatur 2 ganger om dagen, og få ut en annen veterinær snarest. Det er spesielt ille om hevelsene blir så store at de påvirker andningen, som det kan høres ut som det gjør. Du vil ikke la dette bli verre.
Hadde dette på ponnien min sommer 2024 og hun var dårlig i 2 1/2 uke og det tok en måned å sette henne i gang.

Har du inte haft den så länge hade jag tagit kontakt med förra ägaren och hört om det hänt förr eller om de känner till nån allergi. Annars ta ut veterinär och/eller tandis.
Läs på lite om det som @MimmiNO ovan skriver om.

Har du inte haft den så länge hade jag tagit kontakt med förra ägaren och hört om det hänt förr eller om de känner till nån allergi. Annars ta ut veterinär och/eller tandis.
Läs på lite om det som @MimmiNO ovan skriver
Säljaren säger att hästen endast varit 'normalt' svullen på vårarna. Men den har heller aldrig gått på 'kort gräs'.
Hästen tempas frekvent och har endast varit lite hög vid samband med avmaskning. Den är dessutom hos speciallist-tandläkare typ varannan månad pga foderinpackningar och denne har inte reagerat på något avvikande.

Den är heller inte det minsta ovillig eller annorlunda i ridningen.

Fick intryck att hon hade ansträngd andning i första inlägget. Jag hade nog inte ridit eller motionerat henne om jag inte visste anledning.

Fick intryck att hon hade ansträngd andning i första inlägget. Jag hade nog inte ridit eller motionerat henne om jag inte visste anledning.
Ja det har hänt två gånger och eftersom svullnaden går ner vid rörelse/motion så har jag valt att röra på henne även då.

Min gamle valack hade så på sommaren. Veterinären tog biopsi men det var Inget alarmerande men jag kommer inte ihåg vad han sa. Jag tror att googla på ”Grass mumps” eller ”Grass glands” så kommer en ai-text upp. Jag återkommer om jag får minnet tillbaka :-)

Hur mycket hjälper jag dig nu, beklagar men om jag tror att det hjälper så fortsatte vi rida honom, inte hårdträna men någon timme eller två alla gångarter minst varannan dag.

Vår ena ponny som går på kort gräs får ofta så då hon går o gnager konstant. Men det ser annorlunda ut på din häst tycker jag.
När vår är för svullen tar jag in henne på box och ger hö så att hon får äta och tugga ordentligt. Då försvinner det. Går inte att bara lägga in hö i hagen åt henne för då väljer hon det korta gräset.
Hjälper det om hon står inne och äter hö? Att det påverkar andningen är kanske inte jättekonstigt egentligen om hon är så svullen.

Vår ena ponny som går på kort gräs får ofta så då hon går o gnager konstant. Men det ser annorlunda ut på din häst tycker jag.
När vår är för svullen tar jag in henne på box och ger hö så att hon får äta och tugga ordentligt. Då försvinner det. Går inte att bara lägga in hö i hagen åt henne för då väljer hon det korta gräset.
Hjälper det om hon står inne och äter hö? Att det påverkar andningen är kanske inte jättekonstigt egentligen om hon är så svullen.
Ja det går ner över nätterna när hon står inne och äter hö.

Under våren svällde hästen upp på och kring ganacherna i samband med att gräset började spira. Helt normalt och jag lymfmasserade lite extra.
Men detta har fortsatt och vissa dagar hör jag tom hur hon 'väser' lite lätt när hon har huvudet ner för att det är så tjockt. Sen kan jag tillägga att hon förmodligen är lindrig struppipare så det kan påverka ljudet.
Hon går i större vinterhage/gräshage där de äter det som kommer upp och jag fattar att det i sig kan vara en ansträngning för spottkörtlar osv. Men när det har varit svalare ute eller/och regnat så försvinner det helt. Efter ordentlig motion går det också ner men inte helt. Hon verkar inte alls vara påverkad i ridningen utan är glad och positiv men jag låter henne vila ofta och sträcka ut halsen.
Lymfmassagen verkar inte bita på det 'som vanligt' längre och jag undrar ju vad sjutton det är och varför. Och vad jag kan göra åt det...
Jag har försökt få tag på min veterinär men inte fått svar. Lite svårt i semestertider.

Någon som varit med om liknande?

'Korvarna' på ganaschen är mot det fasta hållet och ibland blir det som vätskepåsar ner mot lan/kind.
Visa bifogad fil 187150
Har ni smörblommor i hagen?

Ja men inte så mycket. Vi har även ängssyra men jag har grävt bort all johannesört och stånds.
Har varit med om liknande, misstanke om smörblomma då. Höll inte i sig så länge och gick inte upp och ned men jag minns inte om vi bytte hage eller började stödfodra eller så.
De brukar ju inte äta smörblomma men matvraket käkade tydligen det med det året upptäckte vi.

Min valack äter åkerfräken som kan ge liknande symptom (samt magproblem).
+ @Cattis_E

Ja jag kan ju absolut inte utesluta att hon äter nått mindre bra i hagen.
Men vi har åtminstone eliminerat de mest giftiga växterna.
Åkerfräken har jag inte sett i hagen men äter hon den notoriskt är det ju å andra sidan svårt att se den. Men hon är väldigt bra i magen och har inte haft ont.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar