Svullnader under magen?

S

snus

Jag hoppade igår och det gick kanonbra. Men så till min fasa efter lektionen när jag borsta av honom så kände jag två svullnader precis framför sadeljorden alltså där jorden hade varit (hade redan tagit av den.)
Kan jag ha spänt det för hårt? Han har aldrig haft detta tidigare.
Är det det som kallas Udem?
Tacksam för svar. :bow:
 
Han kanske har sparkat på sig själv med framhovarna? Men det brukar ju vara bakom... jaja inte vet jag :D
 
Förmodligen har han sparkat sig själv och fått ett ödem. Du måste ha en magplatta när du hoppar, den täcker även lite fram. Jag råkade ut för samma sak, blev alldeles förskräckt när jag upptäckte det. Det har aldrig hänt igen efter att jag skaffade plattan. Det tar ett tag innan svullnaden lägger sig men det är inte farligt. :banana:
 
Du kan ha spänt jorden för hårt. Har du elastisk gjord?
Min ponny fick så en gång då jag varit och klättrat med henne minns jag. Jag är än idag osäker vad det var för något, men jag kan tänka mig att det kan vara en för hårt spänd sadelgjord kombinerat med hårt arbete. Jag misstänker att jag spände gjorden lite extra då jag skulle klättra där det lutade rejält..Dessutom är de elastiska gjordarna ganska farliga eftersom man gärna spänner för hårt utan att riktigt vara medveten om det..
Eftersom du hoppat så kan du ju vara att häten slagit i med hovarna, men det är ju inte säkert..

Nirak
 
Som sagt tidigare kan ju hästen ha slagit sig med hovarna...

Men precis där man spänner sadelgjorden passerar slutet på två muskler (de fäster precis bakom sadelgjorden) och om man råkar spänna gjorden för hårt kan det väl tänkas att dessa två muskler svullnar upp om cirkulationen minskar? Det borde väl inte vara farligt, men knappast skönt :smirk:

Försvann svullnaden ganska snabbt när du tagit av sadeln?
 
Dom var borta redan dagen efter. Men jag fick ju ändå dåligt samvete.. :crazy:
 
Nära nog omöjligt att gjorden kan ha orsakat svullnaderna.
Det hade ju i så fall varit sår!

Hästen har säkerligen slagit i framfötterna i sin egen mage!
Gratulerar till en häst med bra och rapp frambensteknik då! :)

Händer det igen kan du ju överväga om du ska skaffa en sådan där hopplatta som sitter i sadelgjorden och använda när du hoppar din häst.
För den är ju just till för att hästar som slår upp framfötterna i sin egen mage ska slippa få obehag av det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp