Sy eget körtäcke!

domino

Trådstartare
Någon som gjort det till stor häst som har 145 i täcken? Tänkte göra ett som jag kan ha på pållen när jag tömkör. Kan man ta mått från ett vanligt ridtäcke tro?
Tänkte göra i material som tål lite väta samt ha fleece på insidan..samt bensnören och svansrem..
Vad ska man använda för yttertyg?

Dela med er av era tips nu! :) :bow:

Sv: Sy eget körtäcke!

nylon är rätt billigt och behöver inte impregneras och sånt där tjafs. har för mig att man har nylon som yttertyg till småungars overaller också :smirk: så det måste väl vara regntätt. hum nu blev jag osäker på om det hette nylon men so what :banana: :banana:

har sytt ett täcke till min hund med yttertyg i nylon(?) men det hjälper nog inte dig så mkt då han troligtvis har -145 i storlek :angel:

ja, jag tror det. du får fråga där du ska köpa tyget. nylon brukar annars vara väldigt billigt jämfört med andra tyger. och som sagt vattenresistent. blir säkert jättemysigt med fleece under (blir lite sugen på att sy eget själv) :p . annars finns ju galontyg men det är rätt fult tycker jag och påminner om gummistövlar :devil: .

tror faktiskt jag har ett skrittäcke som har bävernylon överst och sedan fleece under. tror det blir bra om du gör så :)

Bävernylon är bra att ha ja! Har sett på en tygaffär här i stan bävernylon i reflexorange och -gult, jättefint men tyvärr ganska mycket dyrare.

Nora(tror hennes nick var så) har gjort körtäcke men det var till en ponny tyvärr. Men jag tror det borde gå att göra efter vanligt ridtäcke...men det får ju bli lite längre fram det slutar då....men kan du inte pröva ha på ett fleecetäcke under när du har tömgjorden på o så mäter du på den ungefär hur långt körtäcket bör bli???

Lycka till iaf!!! :banana:

Varför i hela friden ska du ha täcke på hästen när du tömkör?????? Är det inte en häst ??????

Bill skrev:
Varför i hela friden ska du ha täcke på hästen när du tömkör?????? Är det inte en häst ??????

Om en häst är klippt och det är kalt ute så brukat jag ha täcke om jag rider barbacka eller så har jag skritt täcke när jag rider. Tänk själv att ta itnte han någon jacka på dig om du går ut i kylan :smirk:

Eftersom min häst är känslig i rygg/länd/kors efter ha ridits i fel sadlar så vill jag ha något över som skyddar dagar som dessa, vid mycket nederbörd och blåst.

Kan du inte ta ett extra large ländtäcke o sy på extra bensnöre på det?

Jag har ländtäcke till mina när jag kör.
Det finns ju körtäcke att köpa oxå, men du är kanske den flinka typen? :)

/det är inte jag

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 376
Senast: Wera
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 493
Senast: Zeeke
·
Utrustning Jag tänker under SHS köpa mig ett Back on Track ryggstycke till pållen. Jag tänker be svärmor sy fast det ordenligt i ett täcke. Men jag...
Svar
13
· Visningar
994
Senast: tinafinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka