Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer, 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

kl

Jag har sytt sadelöverdrag eftersom jag inte tyckte att jag hittade några som omslöt sadeln bra. Det ena (vändbara) sydde jag redan i mellanstadiet.:p

vändbart (är skrynkligt då det legat i ett skåp innan fototillfälle)
th_PICT0037.jpg


på andra sidan (varför blev den här så stor då:confused:nu ser man ju skrynklorna bättre:p)
PICT0039.jpg


Till dressyrsadel
th_PICT0030.jpg


bakifrån
th_PICT0031.jpg


Syrran sytt schabrak, mha av både mamma och mig innan det blev klart
th_PICT0041.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Hmm.. vilket av mina andra menar du? kanske skulle kunna våga mig på en småtafflig förklaring på hur man gör..

Vet ej vad schabraket kallas men köpte det på H**ks för ca 3 år sen iaf.. Vet ej vart man kan få tag på sånna idag..
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

*knapp*
Funderar på att piffa upp en del saker i vår. Var in på glitzit och tittade runt lite!:love:

Någon som vet om det är bäst att köpa färdigklimmade kristaller eller limma själv?
Kanske allra bäst att sy? :confused:

*Hjälp*

Puttar vidare min fråga....:angel:
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Jag tycker hotfix kristaller sitter bäst. Behöver dock en sån värmare till, men det är det värt.
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Jag sätter dit mina med strykgärnet.
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Aha.. hmm är inte så svårt.. Man har bara två längsgående band och sedan ett som man virar runt och tar varannan gång inder och varannan gång över..
tycker själv att det var lättare än hajtands flätning..
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Ok. Så hot fix som man fäster med strykjärn då!? :idea:

Jag har bra ångstrykjärn så värmen ska nog gå bra.

Sitter de i tvätten sen då??

Mina har suttit kvar. Visst dom sitter inte i oändlighet men det gör ju inga kristaller.

Hot-fix går att fästa med strykjärn. Då är det lättare om du har mönsterpapper om du ska ha ett specifikt mönster. Annars är det lättare med applikator tycker jag.
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Jag håller på emd ett schabrak i slöjden. vitt med fleese "underlag" under eller hur man ska säga. så ska jag brodera mitt namn på och sätta kantband:D när det är klar kommerjag bildbomba:p
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

haha, jo men....!
omformulerar mig lite...!
har sytt ett ländtäcke, och tänkte sy på reflexer (bl.a. som kantband och någon krumelur på sidorna och "svanslappen".
vart kan jag få tag på reflextyg, som jag kan designa själv?
alt. skapa egna reflexer?
har för mig att det var någon här på buke som gjort det innan?
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Nu har jag varit borta från denna tråden ett tag. Kul o se allt som alla har gjort!! Men har ju hunnit med att sy en del. Ska ju bara ta lite fler kort. Här kommer ett par Boots jag sydde i läder och ullfilt. Kände inte för att lägga 200kr när jag hade all material hemma. Ritade av ett par boots av en kompis och satte igång. Alltså, det tar ju alltid mer tid än man tänkt sig. Funderar på att färja in lädret mörkare... så att det passar sadeln bättre.
boots2.jpg

boots.jpg


Sen kommer här en bild på schabraket jag sydde för ett tag sen, nu sitter det under nya sadeln på nya hästen. Ska nog ändra lite på mönstret till nästa gång och länga det lite över ryggen och minska på "hoppsadelkäslan". Jag trodde det skulle bli för litet, för sadeln är ju monstruöst stor! Men det sitter precis-precis. (Ni som vet... ligger sadeln rätt tycker ni :confused:)
schabrak.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

vilka snygga boots! hur har du gjort dom?
bilder när dom inte sitter på häst önskas :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Tack :D

Jag ska försöka komma ihåg att fota dom idag i stallet, sen om du vill har jag även mönstret kvar. En ganska lång process att beskriva hur jag gjort... kanske får fundera på detta ett tag och skicka in beskrivning senare...
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Schabraket ser väl helt okej ut. Bakom sadeln är den helt okej, framför sadeln skulle jag vilja ha lite mer av schabraket. Men annars ser det snyggt ut. Om du ska just för den där sadeln kanske minska ner på rundningen vid knät men inte mycket. Kanske mer forma efter dressyrschabrak? Just nu ser det lika snyggt ut som ett schabrak ifrån en butik. :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

*kl*

förra tisdagen när jag red lektion så tyckte jag lite synd om hästen jag red, han blir lätt stel i korset och jag slängde på en filt när vi skrittade av, och i måndags fick jag en liten knäpp och slängde igång projekt gräsgrönt ländtäcke!

klippte till fleecen efter ett reflexländtäcke strl cob som jag hade hemma.. ca 80 cm i ryggdel (bakvalv-svans) och sydde bort den de vid svansen som ska vara "skålad", gjorde sen samma sak på "fotbollströjtyget" så dom "skålar" i varandra..
19861928.jpg


nålade fast "fotbollströjtyget" (speciellt viktigt i ryggen) och klippte det snyggt..
19861929.jpg


sydde hela kanten och klippte bort överflödigt tyg, nålarna i ryggen sitter fortfarande kvar..
19861930.jpg


la kantband över ryggen och längst hela kanten.. ska sy på en rem frampå med kardborre så att man kan lägga den över manken och få ett helt skritttäcke..
19861931.jpg


Fotomodellen Emil! man kan ha ländtäcket som jag har det på bilden eller lägga det utanpå låren och kläma fast mellan låren och sadeln om man fryser, därför gjorde jag dom bitarna längre.. och visst matchar vi snyggt! skulle ha vart svart sadel, gräsgrönt Bling på tränset, gråa senskydd och helgrått schabrak bara (och jag skulle kanske ha gjort rent mina svarta skor :angel: )
19861932.jpg


och eftersom att jag är så händig och syr typ allt utan mallar så gjorde jag mallen efteråt :o
19862181.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
2 373
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 194
Senast: bollen__
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
4 327
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 383
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp