Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 668
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Har faktiskt varit med och gjort ett sadelöverdrag en gång.

Enklast är nog att utgå från en vojlock. Lägg den ovanpå sadeln och kolla så den stämmer med sadelns kanter någorlunda. Vik den längs med ryggskarven och rita av formen. Dra ett rakt streck från yttersta punkten öven manken till yttersta punkten över rumpan, då slipper du skarva över ryggen och får lite extra plats till stigbyglarna. Lägg till ca 20 cm runt de svängda kanterna, ingenting längs den kanten du ritade rak. Nu har du ditt mönster.

Lägg mönstret på tyget du ska använda. Den raka kanten ska ligga mot en vikt kant, så att tyget blir dubbelt under det hela. Klipp ut. Sy en kanal längs med hela ytterkanten, trä i resår, sträck den lite lagom.

/Ida

tack för tipset :) ska genast börja sy..

har någon här funderat på att sy en boxgardin? det skulle kanske se nice ut ;)

puttar uuupp! vill inte att trååden ska taa sluut ;D

för att mönstret, liksom de flesta sömnadsmönster, bara blir "en halv" av det du ska göra...därför lägger du tyget dubbelt , med vikningen där "mitten" ska vara - så blir det "en hel" när du klippt färdigt :idea:
Eru med? :)

Blev lite inspirerad av en hel del trådar här under "Utrustning" till att äntligen göra något åt en idé jag haft ett bra tag; nämligen ett huvudlag där bettet fäster in i nosdelen så att det blir kombinerad verkan, och samtidigt har jag varit otroligt inspirerad av alla dessa spanska huvudlag som finns numera. Rotade igenom lite "skrot" och kom på att man säkerligen lätt kunde omforma mitt osäljbara westernshowträns till något intressant (har försökt sälja det tidigare och nu har det bara legat och skräpat plus att det saknas en sådan där "silverdetalj", så det har helt enkelt bara legat på vinden oanvänt.)

Idag har jag testat huvudlaget som snabbast på min häst, och passformen är helt klart över förväntan (nog för att min häst inte vill ha bett alls - han var på väg till andra hörnet av boxen så fort han hörde klirret från ett bett; det bettlösa bokstavligt talat KRYPER han in i; så det var inte läge att tjafsa med honom som fotomodell så det får bli en annan dag.)

Och så ska man självklart inte glömma bilden:
trans1.JPG

(jag är inte direkt en "bling bling" människa vanligtvis, så slå mig inte om ni tycker det är fult ;) )

Vad menar du med att det är osäljbart :confused:

Om jag hade sett DET på annons hade jag svarat omedelbums :love:
Det är ju sk***tsnyggt ju :love: :bump:

Det var osäljbart innan jag gjorde om det - eller hade det i alla fall ute på annons ca. 4-5 ggr. med flera månaders mellanrum (med bild och allt) och inte en enda kontakt (inte ens någon som försökte pruta ner det.) Men nu är det ju lite mera speciellt så NU kanske man kan sälja det ;) Får se vad hästen tycker om det, är bara så synd att jag har en häst som rentav hatar bett så jag känner mig som en djurplågare varje gång jag stoppar ett bett i munnen på honom. Och så får vi se hur nackanordningen klarar sig under ett ridpass - eftersom nackremmen är det enda som håller i bettet och allt (inga "sidostycken" på huvudlaget.)

Okej... men fungerar det inte så har jag ett i mitt tycke grannt mörkbrunt Westernträns med silver på som jag har till mitt hackamore... Vi skulle ju kunna byta eller något sådant :angel:

Har du fullstor häst då? Och tyvärr har jag inte några tyglar till huvudlaget då jag dumt nog slaktade ena tygeln (minns inte om det var till nosdelen eller själva delen som går mitt på pannan.) Men vi får se hur det fungerar på min egna pålle först; kan ju hända att jag vill behålla det.

Jag fick en brainwave och sydde mig ett svart dressyrtävlingsschabrak med mitt namn broderat på :) Är inte helt klart, jag måste quilta för hand vid brodyren, annars drar sig tyget när man rider. Har censurerat bort mitt efternamn utom första bokstaven.

4577258.jpg

4577259.jpg

4577260.jpg

4577261.jpg

4577262.jpg

Sen har jag snört ihop massa pärlor till ett pannband.
1599514.jpg

1599515.jpg

Förlåt för stora bilder:o

Jag kan inte sjunga :(

Jag kan inte spela något instrument :(

Och efter att ha sett vad DU har gjort, kan jag definitivt INTE ens sy :cry:

Både schabraket med broderierna och pannbandet gjorde mej stum av beundran :love: :love: :love:

Ponnyn drar cob/full och Lippan drar full :D

Jag tar med mej kameran nästa gång jag ska till stallet :angel:

Tack va snäll du är!:love: Nästa projekt är ett ländtäcke i samma utförande som drakländtäcket nån gjort men med ett lejon på:D

Uppesittaruggla:D Håller på och klottrar på alla mina sy-projekt i min speciella sy-projekts bok:)

superfina schabrak ! men tog det inte länge att sy alla rutor? :confused: :) har du broderat med maskin eller för hand?

vill haa :love: :love: :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023