Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

jahapp då har jag sytt stigläder. de är gjorda utav bilbälte så de är 47mm breda. jag förstärkte de på insidan med bälte i från en bilbarnstol (det gråa på bilden) där jag har hål och ner där stigbygeln kommer sitta. så nu ska de på min bomlösa :banana:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05780000-05789999/640x480/5780444.jpg

och allt som allt så har jag betalat 125,- för dessa.
( bra ycket billigare och bekämare än nya fendrar.. :banana: )

Nej vad smidigt! Är ju mycket smartare än stela stigläder/fendrar! Vad har du sytt med för tråd för att få det att hålla?

Senast ändrad av en moderator:

Mina ridbyxor blir nog klara på freda då ska ja lägga in bild :banana:

går det att sy ut en tävlingskavaj som stramar vit armfästet??:(...swå att man blir mer rörlig

Ilion2

det var jag som hade sytt fleecetäcket m hals, Hade det som projekt när jag gick i gymnasiet. Eftersom det är ett helt egendesignat täcke så har jag sytt det så det passar min ponny prerfekt :idea:
Det jag gjorde var att jag tog ett annat täckes om satt bra på henne å använde som mönster, man får justera lite. Sen med halstäcket så får man pröva sig fram, hästen ska kunna äta med det så det måste vara tillräckligt långt å sen så ska de sitta någorlunda tajt.
Har använt mig av tryckknappar länsgående under halsen samt trycknappar längs bog/manke/bog partiet på täcket

Vet inte om du fattar vad jag menar svårt å förklara :D

Sen finns ju alla spännen tyg mm på vanlig syaffär.

loggan som sitter på täcket är de som sponsrade hela mitt projet samt skolans logga som sitter på andra sidan sponsrade oxå.
så jag la inte ut en krona på detta täcket :banana: :) men de var svårt att hitta sponsorer.

Tack tack, för svaret :D
Men visst var det fleece du använde till det?
Det var ju jättefint, verkligen och så var det ju bra att du inte behövde betala :)

Jag ska försöka göra nått liknande, men tack för iden !:idea:

går det att sy ut en tävlingskavaj som stramar vit armfästet??:(...swå att man blir mer rörlig

Det borde väl gå, men det kan bli krångligt. det beror ju på hur mycket tyg som finns kvar av sömsmånen. Annars får man i värsta fall öppna sömmen och sy dit en extra tygbit och få det att se så diskret ut som möjligt.

Finns säkert bättre förslag än mina:p

Lycka till

Mina ridbyxor blir nog klara på freda då ska ja lägga in bild :banana:

Beskrivning är välkommet också;)

Påtal om ridbyxor... jag har ett par jeans som är för låpnga i benen och väldigt strechiga. Skulle mycket väl passa bra som extraridbyxor. MEN.. dom är så låga i midjan (och för stora dessutom) så jag har inte någon aning hur jag ska lyckas ha dom kvar över arslet när jag sitter i sadeln. Några tips?

Jag håller på och syr ett ridtäcke :) Ett vändbart i fleece och tanken är att det ska bli hål för stigbyglarna. Inspirerat av Hööks ridtäcke. Jag hittade nämligen billiga fleecefiltar på Öb :D Det syns inte jättetydligt, men den andra sidan är ljust blå. Just nu har jag bara tråcklat ihop det llite provisoriskt för att kolla passformen. Nästa steg är att sy ihop det och kapa längst ner och runt kanterna, det är ju på tok för långt och stort! Ber om ursäkt till hästen för att han fick stå modell i ett rosa täcke:angel:

5826133.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_8/05820000-05829999/640x480/5826132.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_8/05820000-05829999/640x480/5826129.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_8/05820000-05829999/640x480/5826130.jpg

Vad smart...de ser jättefina ut!
Hur gjorde du med hålen till spännena, för att de inte ska fransa sig?

jag har bränt med tändare. bilbälte blir lite Plastigt när man eldar på det så det smälter i hop fint. sedan så har jag sytt en stödsöm precis vid hålet så det får extra stöd.

Nej vad smidigt! Är ju mycket smartare än stela stigläder/fendrar! Vad har du sytt med för tråd för att få det att hålla?

jag har använt björntråd och sytt med läder nål på maskinen.

jag go´jorde en "prototyp" av dess som sitter på sadeln nu. då hade jag bara korta bilbälten så så fick jag sy ett fast mått. alltså utan hål och fastsydda på min bomlösa. de syde jag med vanlig polyester tråd och de har hållit jätte bra, men jag var inte nöjd med längden och sen vill jag kunna länga/ korta stiglädrena om jag känner för det!
har inte hunnit provrida i dessa ännu, (jobbar, jobbar, jobbar....)
men på tisdag då ni! =) återkommer med rapport!! =)
nu ska jag gå och sussa. kram på er alla bukare

Trevligt trevligt;) Men du kan ha vanliga stigbyglar på dessa? Eller passar bredden på bilbältet bara westernstigbyglar? *hm*

Trevligt trevligt;) Men du kan ha vanliga stigbyglar på dessa? Eller passar bredden på bilbältet bara westernstigbyglar? *hm*

hmm. ja eftersom jag har en långfärdssadel och en bomlös så använder jag bara western stigbyglar, har aldrig tänkt på om det går. men jag kan kika när jag går ner till stallet. jag äger faktiskt en syntetsadel och en uppsjö med vanliga stigbyglar i olika form oxå :crazy:
återkommer om detta. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka