Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 739
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Mät från sadelns bakkant till svansen. Annars kan man ju låna nån annans ländtäcke och rita av.

när jag sydde ett ländtäcke så ritade jag av ett befintligt och gjorde de förbättringarna som jag ville ha. -riktigt enkelt att göra!
sydde mitt i fleece tyg på insidan och reflex tyg på utsidan. använde nylonremmar (typ sådana man har på ryggsäckar..) och kardborre till spänne.

nån som har något tips på vad man kan sy? pyssla? knåpa? NÅTT?? jag har ide torka...... :mad:

Hur syr man ett ländtäcke? :confused:

När jag gör mina ländtäcken så använder jag ett färdigt ländtäcke som mall och ändrar sen så att det passar min sadel och hästen bättre. Gör man i fleece kan man ju bara klippa och sy fast snören som ska fästas i sadeln och under svansen i princip, men man kan ju göra lite mer "finessfullt" genom att sy fast ett lakan under kanske för att minska risken för statisk elektricitet och sy på kantband och så. Kanske brodera dit något på rumpan.. Man kan göra det hur man vill:)

nån som har något tips på vad man kan sy? pyssla? knåpa? NÅTT?? jag har ide torka...... :mad:
Massagehandske???:D
Jag har gjort en sådan nu:p Visar den i ett eget inlägg:bump:

Har btw börjat på benvärmare (det är ju knåpigt;) ) i mossgrönt garn nu också:D Kommer bli en riktig höjdare på vintern:D

Här är min grytvantesmassagehandske:banana:

Redskap:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06890000-06899999/640x480/6893379.jpg?0
Köpte extra stark polyestertråd. (vad som står på rullen iaf)

Tre kulor fastsatta:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06890000-06899999/640x480/6893382.jpg?0

Insidan:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06890000-06899999/640x480/6893381.jpg?0
Här ser man där jag sytt

Färdig..nästan:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06890000-06899999/640x480/6893383.jpg?0

Det fattas en kula för dom tog slut:crazy: Ska köpa fler och göra en till massagehandske och sen sätta dit den kulan som fattas på den här. Man ser kanske ett litet utrymme nere till höger..?

Det negativa med den är att kulorna rullar lite hit och dit eftersom jag har sytt på samma punkt under varje kula. Nästa gång ska jag sy precis under hålen på två ställen under kulorna så att de sitter mer fast. Som det är nu så rullar de runt och gör inte så mycket nytta förutom att tvinna in hårstråna så att det nyper:angel: har testat det på mamma..hehe. Jag ska dessutom ta större kulor och sätta dom lite glesare.

kostade lika mycket som en köpt massagevante om inte mer:o kulorna 20:- och vanten 29 :-. Sytråden ca 9:-

*knapplån*

Ni händiga symänniskor kanske redan har sett den här sidan, men jag lägger in en länk iaf. Här kan man köpa vattentätt tyg och tyg som andas och annat om man skulle vilja sy ett mer "tekniskt" täcke eller kanske en jacka till sig själv:
http://www.shelby.fi/catalog/default.php

Ni som vet.. Vart på nätet kan man köpa såntdär långhårigt, riktigt fluffigt 'teddy'tyg, jag vill göra nosludd :D
Dom som finns att köpa i roliga färger är ju så "korthåriga" och sladdriga.. Vill ha FLUFF.

Vad smart:) Jag visste inte om sidan men det är ju jättesmart ifall man ska skicka efter vattentätt tyg någongång:idea:

Ni vill jag dela med mig av det jag har sytt :bump:
Eftersom det verkade vara omöjligt att få tag på ett orange fleecetäcke. (Hittade två men båda hade utgått ur sortimentet när jag beställde). Så jag tänkte att nu får jag göra något åt det hela så jag spatserade iväg och köpte orange & svart fleecetyg, spännen och lite remmar. Sen använde jag mitt gamla täcke lite som "måttmall" och sudde sen täcket så som jag ville ha det, dvs med raka hörn, svarta kanter och kilar baktill. Här är resultatet:
orangetackepa.jpg

Täcket utan häst

Visst blev det fint?

Tack :D
Nu kan ju min lilla raggsocka äntligen känna sig riktigt matchad, som de där stora, bruna, dressyr och hopp hästarna :banana:
Orange täcke, orange grimma, orange grimskaft, orange schabrak, orange mathink osv...

Vad fina grejer ni gör! Jag är imponerad, själv har man lyckas komponera ihop ett ridtäcke i fleece med brodyr, kan fixa bild om ni vill?

Eftersom det verkade vara omöjligt att få tag på ett orange fleecetäcke. (Hittade två men båda hade utgått ur sortimentet när jag beställde). Så jag tänkte att nu får jag göra något åt det hela så jag spatserade iväg och köpte orange & svart fleecetyg, spännen och lite remmar. Sen använde jag mitt gamla täcke lite som "måttmall" och sudde sen täcket så som jag ville ha det, dvs med raka hörn, svarta kanter och kilar baktill. Här är resultatet:
orangetackepa.jpg

Täcket utan häst

Visst blev det fint?

Det där blev ju urtjusigt! Själv skulle jag aldrig ens kunna sy ett nosludd själv :rofl:

orangetackepa.jpg

Täcket utan häst

Visst blev det fint?
Snyggt :love: :love: Blev sugen på att göra ett jag med, fast i ljusblått :p Riktigt snyggt blev dit :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V