Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 736
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Hejsvej:)

här kommer jag igen med ett till täcke :) Min lillasysters ponny fick stå modell igen :) det är ett fleecetäcke som går upp till halva halsen. tyvärr gled den lite ner innnan jag fick en bra bild. bry er sedan inte om de långa banden runt magen, jag skulle bara fota och jag orkade inte korta dem :P

Senast ändrad av en moderator:

Sådär, nu är jag klar med sadelöverdraget. Hann inte ta bilder på det när det satt på sadeln, men spelar inte så stor roll, haha blev för litet!!

Så är det någon som vill ha ett sadelöverdrag för en 50 kr och har en sadel som är va 16-16,5 " så är det erat.

Den tunneln ni ser över själva överdraget, meningen är att sadelgjorden skall in där. Jag har alltid det problemet med att den blir smutsig nämligen, och det hamnar på sätet och blir så fult. Därför jag gjorde den. :P

Nästan klar:
Olympus001.jpg

Fääärdig:
Olympus002.jpg

Olympus003.jpg

Olympus004.jpg

P.s. ledsen för att bilderna är sååååå stora.. orkade inte förminska dem..

Hejsvej:)

här kommer jag igen med ett till täcke :) Min lillasysters ponny fick stå modell igen :) det är ett fleecetäcke som går upp till halva halsen. tyvärr gled den lite ner innnan jag fick en bra bild. bry er sedan inte om de långa banden runt magen, jag skulle bara fota och jag orkade inte korta dem :P

Fiiint!!!!! :p :rofl:

*KL*

Nu har jag läst (och..snabbläst) igenom alla 95 sidor..jag är så sugen på att göra ngt!!! :O
Satte fast killernitar (de där spetsiga nitarna :P) på en svart remontnosgrimma som jag använde som sidepull eller nåt på en svart nordsvensk..hehe..tyvärr var det förra året och inga bilder.. Har gjort en del träns och så, men jag är inte tålmodig nog så de ser mest slarviga ut:P och har inte kvar dom heller.. Nu ska man bara hitta en sadel med trasig bom och göra om den..hehe..sen ska man skaffa häst också..XD

Allt jag sett här har varit superfint! :)

om du nu har läst igenom alla sidor, kan du säga vem som har gjort ridbyxor eller var i tråden dom är? :idea:

Jag funderar på att sy ett täcke till shettisen.
Här är min Hmm, seriösa skiss..
8880615.jpg

vad tycker ni att jag ska ha för tyg isådana fall och vad tycker ni att det skulle vara för färg?
förlåt om inte det här har med tråden och göra men det är många här som gjort så många fina saker och det enda jag gjort i hästväg är nosludd för typ 4 år sen..

eh..ridbyxor..dom var svarta med ljust jeanstyg:P inte såååå långt fram.. från mitten och hit ngnstans tror jag..XD

Dubbelt nästan

Senast ändrad av en moderator:

Lyrazel hann skriva före mig, men jag kollade igenom tråden nu!

Ridbyxorna finns på sidan 58 och 85, sidan 85 är Lyrazel's ridbyxor på!

XD! Ja, då var ju både mitten och slutet ganska rätt som jag skrev..*lyckoträff*

Jag behöver lite hjälp nu föresten!

Det är så här att jag har en beg gelpad, som är skit bra till kraken, bara att jag behöver egentligen en vanlig teddypad, för att de tär lite för mycket mellanrum mellan sadeln och hans manke där han itne har några muskler ännu.

Tror ni att jag kan sy ett överdrag, till dem båda, där jag lägger i dem ? så det blir som en lite tjockare gelpad/teddypad typ ?

Vad tror ni ? Gelpaden är ju inte så bred menar jag, ås den tar ju ingen större plats ?

Hade tänkt sy överdraget i något teddyliknande tror jag nog. (har en bra tygbit över)

Några förslag ?

Jag sydde något liknande för drygt 10 år sedan, och nää några bilder finns inte och kan inte tas då både den hästen är i Trapalandia och padden är slängd...

Jag tog en vanlig teddypadd som jag klippte i sär i mitt sömmen.
Sen sydde jag "påsar" på undersidan av ett tunnt nästan utslitet schabrak.
Det behövdes en del "fipplande" med tjockleken på iläggen så det skulle passa.
Men tillslut blev padden precis som jag ville.

Sydde sen en "paddpåse" på ovansidan där jag la in gelpadden.

Klipptre dock inte till schabraket förräns jag såg att allt blev som det behövdes.

Alla ilägg gick att ta bort då dom stängdes med karborreband...

Jag hade dock inte tänkt klippa isär så mycket, för jag tror det blir lagom tjocklek ändå. jag får se, kan ju alltid ändra. Men hur menade du med schabraket ?

jag sydde först två olika påsar, en till var sidan om manken.

Dom sydde jag sen fast på undersidan av schabraket. Schabraket var bara till för att hålla påsarna på rätt plats.

Efter dom undre påsarna blivit som jag velat, sydde jag sen en påse som passade till gelpadden. Och den sydde jag sen på ovansidan av schabraket.

När allt var klart klippte jag helt enkelt schabraket så det blev som en pad.
Fast jag behöll fästen som man fäster i sadelgjordsstropparna.

Attans så synd att den inte längre finns kvar så jag kunnat ta några bilder på den...

Hästen hade en jättemanke därför blev jag tvungen att klippa isär teddypadden så manken skulle få plats.

Aha, då förstår jag varför du klippte isär den!
Min krake har med Meeeega manke utan att ta i.
Dels därför jag skall göra detta, sen såna gropar vid sidorna av manken. Svårt att förklara.. Men den sticker upp iaf!

Jag funderar på att sy ett täcke till shettisen.
Här är min Hmm, seriösa skiss..
8880615.jpg

vad tycker ni att jag ska ha för tyg isådana fall och vad tycker ni att det skulle vara för färg?
förlåt om inte det här har med tråden och göra men det är många här som gjort så många fina saker och det enda jag gjort i hästväg är nosludd för typ 4 år sen..

Oroa dig inte för att den inte har med tråden att göra;) Den har mycket med tråden att göra:D

Funderade på vad du har tänkt dig för ett täcke? Vill du göra ett regntäcke, svettäcke, fleece osv?
Eftersom ponnyn ser ut att vara svart så passar h*n ju i vilken färg som helst;) Men själv skulle jag nog välja rött:) Eller kanske något typ med en häftigt mönster:D

Sen angående vad du ska använda för spännen fram och för kryssgjordar och så vet jag inte direkt så konkret. Du kanske hittar något passande som du tror kommer hålla för påfrestningar och väder. Eller så kan du ju ta spännen och band från ett annat täcke som gjort sitt:p Kolla hur det ser ut på ett köpt täcke vettja:)
Låt fantasin flöda så kommer du nog på nåt:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka