Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 739
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Tackar! Väldigt enkelt om man har gamla schabrak som man kan använda och fixa till. Kom på just att jag har ett annat gammalt schbrak som är fult, slitet och rutigt, det kan jag ju sy ett överdrag till eller bara klä framsidan på med något kul tyg, då får man ju bra passform och storlek gratis.

Jag gjorde ett ländtäcke på slöjden. Man skulle göra ett lapptäcke, så då gjorde jag ett lapp-ländtäcke :D

7542119.jpg

*knapplån*
nu ska jag få en symaskin i lön av min sambo och tänkte äntligen sy lite hästsaker. tänkte börja med tömkörningspad/"schabrak" och har redan beställt tyg, kardborre osv. Men undrar vilken sorts tråd ni använder till era maskiner samt var ni hittar kantband?

Tackar! Väldigt enkelt om man har gamla schabrak som man kan använda och fixa till. Kom på just att jag har ett annat gammalt schbrak som är fult, slitet och rutigt, det kan jag ju sy ett överdrag till eller bara klä framsidan på med något kul tyg, då får man ju bra passform och storlek gratis.
smart :idea:

Jag har sytt ett tömkörningsschabrak :) Vanlig tråd och vanligt bommulstyg. Till kantband klippte jag remsor av samma tyg som jag sydde resten i. Annars finns det ju olika sorters kantband i sybehörsbutiker, och det brukar vara olika sortiment i olika butiker så utbudet blir jättestort :idea:

4749251.jpg

ok, men har letat efter sytråd i olika internetbutiker och på tradera och då heter det både det ena och det andra...så tänkte om ni vet vad den vanliga tråden heter hehe...tänkte också använda samma tyg till kantband, har hittat en passpoal som jag nog kommer slänga på eller en rand med hästar p å...ngt snitsigt iaf, vi beställer symaskinen på måndag så jag lär ha den på onsdag och sedan ska man bara vänta på tyget osv :love: :d

Spännade:) Jag har inte en aning om vad tråden kan kallas. Jag syr med sånt jag hittar hemma:angel: Om du ska quilta är det smart att använda den där lilla metallbygeln som följer med vissa maskiner eller rent av köpa en om den inte finns med din. Jag var lite skeptisk till min pinne först men den är underbar :love: Raka rutor hela vägen och alla blir lika stora!

ja ok, har ingen aning om det följer med, var kan man annars köpa en sådan?
Jag är jätte taggad inför att få börja med "schabraket" men maskin o tyg måste dimpa ner i brevlådan först;)

Var man kan köpa det :confused: öh.... ingen aning, jag fick min med maskinen :angel: Schabrak är så himla roliga att sy! Så fort jag är klar med ridtäcket ska jag tvinga mig iväg att köpa broderitråd och sy ett till schabrak :D

De vanligaste trådarna är väl de av polyester och bomull som man använder till symaskin. Det är mest en smaksak men de flesta tycker att polyestertråden är bäst. Den är lite starkare än ren bomullstråd och sen när man syr i tex stretch så bör man använda polyester. Tråden kan du köpa i nästan vilken matvaruaffär som helst. :)

haha ok nä förhoppningsvis följer det med, blir en brother s då bör det väl vara en bra....
säljs väldigt mkt broderitråd på tradera, kan man sy med den också? alltså i maskin, inte sådan som man broderar för hand med....

Nej jag ska brodera med broderitråden men måste göra det innan jag kan sy själva schabraket, annars blir baksidan ful. Perfektionist :angel:

vanlig tråd?? Polyester tråd är väl vanligast. bomull håller på att försvinna. Det finns mest blandningar utav polyester och bomulls tyger i butikerna.
Polyester tråd krymper INTE men det gör bomulltråd.
sedan finns det Björntråd/grissly tråd men de kan vara lite grova att använda i maskin. Nål till symaskin använder jag gärna läder eller jeans nål för de är starkare än de vanliga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka