Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 735
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

jag får sån lust att sy massor med saker när man kollar i den här tråden men jag orkar aldrig :smirk: .. vad kan man sy av en filt ? fleecefilt alltså :angel:

typ allt:p det är ju så jädrans enkelt eftersom man inte behöver sy sicksack för att motverka fransar.

Lindor, ländtäcken, fleecetäcken, schabrak, transportskydd, boots om man nu vill det.... jaa, i stort sett allt.

:D

haha, det är precis det jag går och väntar på... Orken alltså ;)

Nu har jag hunnit tvätta, stryka och sy på en bit av den blå kanten... fortfarande för hand... och det är tungt att få igenom nålen nu... mina fingrar värker... :eek:

PICT4984.jpg

Och sedan måste den blåa sys på i innerkant med... så att den inte viker sig utåt eller skrynklar sig... mycket jobb... jag skulle köpt ett RG istället! :D

Shit vad snyggt :eek: :love:
Jag vill också kunna göra ett sånt, då skulle jag slippa springa runt och leta efter ett billigt schabrak som inte finns i min stil.
Är det mycket svårt??

Shit vad snyggt :eek: :love:
Jag vill också kunna göra ett sånt, då skulle jag slippa springa runt och leta efter ett billigt schabrak som inte finns i min stil.
Är det mycket svårt??

Nej, det var inte speciellt svårt alls... Först måste du köpa ett schabrak. Jag valde Börjes billigaste eftersom den har bra kanter att sy emot och eftersom jag inte vill lägga ner massor med pengar innan jag vet om det funkar och hur man skall sy... även om det är hemblingat så vill jag att ju inte att det skall se hemgjort ut. Det viktigaste är att vara noggrann och att sy fast det ordentligt i schabraket.

Jag syr för hand (har ingen maskin), så det tar ju lite tid. Den innersta kanten tror jag inte ens att man kan sy med maskin, men till nästa schabrak tänker jag banne mig försöka! Den innersta är bara att sy så nära du kan, den blå lägger du under den guldiga och så syr du ner den guldiga och med samma söm fäster du den blå... Glöm inte att stryka ofta så att det ligger slätt...

Åååh, det låter som om jag aldrig skulle ha tålamodet till detta ;)
Men alltså är det inte lättare att sy den blåa kanten först? Så slipper man allt knöl?
Kommer aldrig orka stryka hela tiden, jag har så lite tålamod :angel:

de bli lite litet :angel: men kanske ett tunnare ländtäcke ?!:)

*lånar sista knappen*
Nu har jag gjort en ridkapson fast den är inte riktigt klar på bilden, ska dit två ringar i piggarna som jag ska fästa riktiga tyglar i sen. Den består av ett böjt plattjärn med hål i och som jag skruvat fast på nosgrimman med piggarna om har invändiga gängor. På insidan har jag satt en sympatexpad så det ska vara mjukt.

Ridkapson.jpg

Oj, vad läckert!! Vad duktig du är :D
Vad har du gjort den i för material?

*kl*

Har länge följt tråden o kikat på alla fina grejer, jätteskoj, man får massa inspiration! :bump: Har inte hunnit/orkat lägga upp några bilder, otecknisk som man är, fast jag har sytt endel grejer, flera ridtäcken, benlindor, hjälmöverdrag, o lite annat. Har dock inte bilder på så mkt men fixade iaf bilder på mitt "finaste" ridtäcke, inspirerat av Sparfs(?) drakländtäcke, och på en repgrimma som jag knöt idag. :) Länkar till albumet på pixbox, hoppas det är ok då jag inte har lärt mig lägga in bilder direkt i inlägget än. :angel: :o

http://www.pixbox.se/alb_show_id232420_page0.html

Senast ändrad av en moderator:

Shit vilken asgrymt ridtäcke!! :eek: :love:
Det var ju skittufft!! Gör ett åt mig med :p

Äsch, det var jättelätt att göra, du kan säkert oxå knopa ihop det hur lätt som helst :idea:
Det är dubbelt fleasetyg, en röd filt från IK*A underst och drakfilten (oxå IK*A) ovanpå. Sedan vek jag bara över den röda filten o sydde kanten, klippte hålet o sydde kant där med, sydde fast kardborreknäppningen framför sadeln och svansremmen o gjorde F:et av de överblivna resterna av den röda filten och vips, klart! :D

Shir vad lätt det lät ;) Haha.
Jag får väl se om jag orkar. har läst så mycket kul i den här tråden, men inte kommit iväg för att köpa tyg till något :p

Det mesta är nog rätt enkelt om man bara tänker efter lite. :idea:

IK*A är mitt hetaste tips om du ska köpa fleasetyg, på metervara i vanliga tygaffärer är det jättedyrt! Tyvärr tycker jag färgerna på IK*A brukar vara lite si o så, ngn som har tips på billigt fleasetyg någon annanstans?

Asså, är det dyrt i tygaffärer? Jag vill ha ett vinrött till mitt ridtäcke :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka