Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 736
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

*kl*

Den här frågan borde ju platsa i den här tråden, så jag gör ett försök: Är det någon som vet var man kan få tag på färdigskuret läder i färgen havanna (alltså mörkt rödbrun) ca 1,2 cm? Hade tänkt försöka mig på ett hemmagjort träns så småningom, nämligen :D

Detta hittade jag i en annan tråd om "tränsmakeri" här på buke.

Jag har sytt ett och ett halvt :angel: .

Du köper läder, spännen, remskärare, kantjärn, skärflingsjärn, syl, vaxad lintråd eller rörspunnen syntettråd, sadelmakarnålar och ett jävla tålamod.
Titta på www.tjaderlader.se, de har grejer för läderhantverk och sadelmakeri.

Vill du gå en enklare och billigare väg så snokar du upp en kurs eller studiecirkel.

Tack, har tittat där men de har inga färdigskurna remmar vad jag såg :crazy:

Använd annars något coolt vitt tyg med mönster i väven som bara syns i vissa vinklar!!! Ta något möbeltyg i bomull. Det blir annorlunda!

Med fyrkanter menar jag när du syr ihop de tre lagren av tyg o mellanlägg till ett lager som ska bli själva schabraket. Det vanliga på schabrak är ju att det är som rutor påsytt så att det bubblar sig. Sy inte dessa rutor, för om du först syr raka streck över hela åt ena hållet o sedan vänder o korsar dem du tidigare sytt - då veckar sig tyget o fastnar. Alltså, som du ser på mitt så har jag gjort punkter istället. Då får tyget bubbla sig hur det vill.

Du kan ju köra vitt utanpå o marinblått på undersidan? Sedan marinblå kanter med två paspoaler. Ett i guld o ett i ljusare blått? Kanske tom paljetter i guld? Så det riktigt glittrar?

imorgon ska jag sy klart mitt 1800-tals schabrak. :p Det blev supercoolt! Ska hänga ut en bild sedan. Helt guldigt blev det. :love:

Tja!

Mjo, det var de rutorna jag menade ;) Men jag ska inte göra såna då ;) Hur gjorde du dina punkter? Har du sytt fast något speciellt där eller?

Man kanske ska ha paljetter i guld, och sy runt om. Kan bli svårt att tvätta, men jag tävlar ju inte så mycket :D
Hmm... det tål att tänkas på. Har så svårt att fantisera när jag inte har det framför mig så man kan prova. Säljs paljetter fortfarande :o

Glöm absolut inte att lägga in det, jag är spänd av förväntan :)

7bb422cfad87cecb140565fa0d2b39e8.jpg

Hur snyggt var inte det tyget då :eek: ??
Vart år man tag på sånt i vitt :D är det mycket dyrare än "vanligt" tyg? Ruggigt snyggt var det i alla fall. Måste lära mig att sy nu!

Hur snyggt var inte det tyget då :eek: ??
Vart år man tag på sånt i vitt :D är det mycket dyrare än "vanligt" tyg? Ruggigt snyggt var det i alla fall. Måste lära mig att sy nu!

hehe :o tack för komplimangerna.:D

Jag hittade det på rea, 35kr/m. Men det är rena turen jag hade där. Annars kostar sånna tyger typ 100-150kr/m. Kolla in tygaffärer o kolla in gardintyg o möbeltyg. Olssons tyger brukar ha stuvar o rea

Kolla in mitt inlägg #2187. Där beskriver jag lite mer hur jag sytt. Funderar på att fota nästa schabrak-projekt o göra en vettig beskrivning o lägga ut på någon hemsida. Jag säger till när det är klart - hoppas inte det tar för lång tid bara :D Ska sy ett till i veckan som kommer.:cool:

Mjo, det var de rutorna jag menade ;) Men jag ska inte göra såna då ;) Hur gjorde du dina punkter? Har du sytt fast något speciellt där eller?

Man kanske ska ha paljetter i guld, och sy runt om. Kan bli svårt att tvätta, men jag tävlar ju inte så mycket :D
Hmm... det tål att tänkas på. Har så svårt att fantisera när jag inte har det framför mig så man kan prova. Säljs paljetter fortfarande :o

Glöm absolut inte att lägga in det, jag är spänd av förväntan :)

Paljetter finns att köpa på "remsa" alltså att alla sitter ihop på en lång tråd, då e det bara att sy på för hand (det blir snyggare) eller om man e riktigt lat i maskin (men då får man hål efter nålen). Tjänar du både tid o tålamod än att sitta med varje liten paljett o fästa ;) Men som du sa så blir nog tvättningen lite av ett problem då. Jag ska höra med mamma, hon syr o tvättar paljetter dagligen så hon borde veta hur man får det att hålla. :idea:

Wihiii!! Hittade hit till tråden för några dagar sen och idag satte jag
igång mitt projekt: sy ett fleeceridtäcke/skritt täcke..

Såå har inga bilder än men har kommit en bit på vägen, broderade in
hästens namn på den delen som ska vara på rumpan. Så i morrn ska jag
väl klippa ur filten så den blir som jag vill ha den och använda mitt
andra ridtäcke som mall... Kan ju säga att det tog en tid att brodera för
hand när hästen har 15 bokstäver i namnet... :banana:

Kan ju avslöja att jag använder mig av en röd filt köpt på I*ea för
29 spänn..

NUU är jag klar med ridtäcket, blev ett schabrak också och nosludd + nackludd, padd till pullarnosgrimma och sadelgjordsöverdrag.. hehe.. var verkligen bästis med symaskinen idag.. :D

Senast ändrad av en moderator:

ekk ekk eeek :eek: Vad fint:D

btw, Jag har gjort ett rött sadelöverdrag idag:D Bilder kommer

Åh! Vad produktiv du varit!!! Härligt! Massa nya coola grejer! hehe!:bump:

Ridtäcket blev ju kanonfint! Brodyren ser ut att ha tagit tid. Har du kardborre framtill? Smart! Vad är det för snöre du använt bak? Eller har du gjort det själv?

Paljetter finns att köpa på "remsa" alltså att alla sitter ihop på en lång tråd, då e det bara att sy på för hand (det blir snyggare) eller om man e riktigt lat i maskin (men då får man hål efter nålen). Tjänar du både tid o tålamod än att sitta med varje liten paljett o fästa ;) Men som du sa så blir nog tvättningen lite av ett problem då. Jag ska höra med mamma, hon syr o tvättar paljetter dagligen så hon borde veta hur man får det att hålla. :idea:

Haha! Ja, gör det, hälsa från mig :p Men jag ska bara tjäna lite pengar först, sen ska jag börja sy! Såg att de hade rea på tyger här i stan, så jag ska dit med mor och kika någon dag! Får se vad jag spökar ut hästen i. Fotas ska det göra i alla fall :bump:

Tack för alla fina kommentarer :o

Snöret jag använde var vanligt ullgarn som jag snurrat ihop med flera lager så att det blev tillräckligt tjockt.. Nu har jag också fått hem vindtyg så det blir att sy ett regntäcke till hästen.. :D

kl

Hej alla duktiga skräddare. Såg att någon gjort padd till bomlös.
Har själv köpt en bomlös sadel, Fit Form. Men jag skulle vilja fixa en ny padd. Kan man köpa en ett vanligt schabrak eller nåt och sy om så man kan lägga i iläggen? Har inte hittat nån färdig padd som jag gillar.
/Angela

Jag tror det är ganska svårt eftersom tyget på ett vanligt schabrakl inte brukar räcka till för det. Och schabraken är dessutom ibland för korta för sadeln. Så det är nog lättast att sy en helt ny pad=) Inte så svårt som man tror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • Minska antalet fästingar på katt