Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 668
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Riktigt fina! :bump: Hur lång tid har det tagit för dig att pyssla iordning dom? Var o en försig alltså. Och hur har du gjort?

Det tog några kvällar framför TVn....

Dom jag sydde om sprättade jag först isär nosgrimmorna och sen kortade jag av dom och sydde ihop dom igen.

Fick sy om den första några gånger så det blev bra när ringarna skulle dit...

Jag har sytt dom med "vanlig" rak lädernål och svart "björntråd" för hållbarhetens skull...

Har fått fatt i präglat syntetskinn som jag håller på att sy ett träns av...
Allt klart förutom att jag måste hitta spännen till käkrem och sidstyckena....
Allt i RÖTT :love:

Bilder kanske kommer senare :angel:

låter kanske som om en dagdrivare som jag skulle kunna klara av:p
tack för förklaringen!

Åååh! Jag skulle vilja ha ett riktigt klarrött träns till min pålle någon gång :love: inget sånt där plastigt eller med plastigt utséende utan det ska se riktigt äkta ut:D
Väntar med spänning på ditt!!

hehe har faktiskt ingen aning om vad det är för flätning, såg en bild på ett pannband som såg ur så och bestämde mig för att göra ett sånt, då jag tyckte det skulle matcha mitt hoppschabrak..

Det är klart mycket enklare att sy ihop dom nosgrimmorna jag bara kortade av då jag då använde dom hålen som redan fanns....

Fy för att göra "egna" hål :crazy:

Pärlorna var hur krångligt som helst att få dit:crazy: Men alltså först har jag trätt genom varje rad från båda hållen. Sen genom en pärlrad från båda sidorna, genom lädret från båda sidorna, upp igen genom pärlraden, in genom nästa, ner genom lädret osv osv. Jag är inte klar än för tråden trasslar sig de sista två centimetrarna. :mad:

Jordgubben: Skitsnygga pannband! Jag pärlade på ett pannband för ett tag sen ju, men dom rackarnas pärlorna lossnade :mad:
Jag får göra ett nytt försök:p

Angående så har väl b*rjes ett V-format platt pannband? Men dom vanliga raka är kanske svåra att få tag på för dom är väl ur modet nu:p ?
Börjes säljer inte enbart v-formade pannband utan bara raka.
I alla fall när jag var där sist.

Börjes säljer inte enbart v-formade pannband utan bara raka.
I alla fall när jag var där sist.
bildbomb och bildbomb. De e ju de som e vitsen i denna tråd ju!

kom på att jag har sytt ett par fruktansvert fula ridbyxor och även en vojlock på syslöjden som inte var särskilt fint!
slängt bägge delar!

*KL

Jag klippte loss tre kedjor som var på mitt nitbälte. Någon som har något förslag på vad man kan göra med dem? Kanske dekorera något pannband eller något sånt? vad tycker ni?
Alla kedjor är olika långa. 31, 37 och 44cm långa
Såhär ser de ut:
kedja002.jpg

Kom med massor av tips!!

*KL

Jag klippte loss tre kedjor som var på mitt nitbälte. Någon som har något förslag på vad man kan göra med dem? Kanske dekorera något pannband eller något sånt? vad tycker ni?
Alla kedjor är olika långa. 31, 37 och 44cm långa

Kom med massor av tips!!

Hm... pannband med lite rockarkänsla! :d Antingen bara kedjan eller sy på slätt läderpannband.

Eller dekorera på en grimma? Sy på utsidan av shortchapsen..?

Hmm.. kanske det kanske. Om man skulle köpa lite nitar och fästa på pannbandet också kanske. Kanske till och med kan bli snyggt ;)
fast jag är inte jätterockig av mig :p

Ja nitar och kedjor - snyggt och originellt! Som blingbling fast tuffare!

Knåpade ihop ett grimskaft på 45 min, mest för att jag ville göra nåt och prova på att göra ett grimskaft.
Låt oss kalla denna en "prototyp"... :o Fästena blev fula (och säkert ohållbara också) och materialet var inte det bästa... --> nylon som bränner... Man får ha handskar! :crazy: :p
Klippte 6 band av nylonsnöre (sånt som man binder presenningar med), brände ändarna. Knöt ihop änden med björntråd, flätade och knöt igen med tråd.
14541735.jpg

Knäppet tog jag från ett trasigt grimskaft i stallet!
14541736.jpg

Nån annan som gjort grimskaft? Visa bild!!

Slänger in bild på ländtäcket också!
14541733.jpg

Har gjort den vändbara padden också men den är "under arbete"... -saknas kantband.

Akta för att sätta på nosbandet bara..jag hade skruvnitar där (med rund skruvskalle infäst i lädret så att det inte stack ut) men hästen fick skav direkt. Och den var inte hårt spänd, fast iofs använd som hackamore.

Jag låg och funderade på det imorse. Men man kanske skulle ta en tunn nosgrimma, sätta fast nitar och sen sy på en fodring utanpå?! Då borde det ju inte skava. Visst, massor av jobb, men bättre. hade ju vart häftigt med ett nitat pannband, och ev. nosgrimma :D

Delvis knapplån :angel:

Hej allesammans!
Har sytt lite smågrejer, kan ta kort senare. Typ en tråkig vojlock och ett nosludd, men ändå. ;)

Funderar faktiskt starkt på att göra ett nit-pannband, med såna där "riktiga" kon-nitar! Problemet är att jag tror att det skulle göra rejält ont för hästen om den börjar klia sig... Vad är bäst, tror ni? Pyramider eller koner?

Pyramider ska jag köra på. eller fusknitar, som är runda.

Klia sig hur då? o_o Du sätter väl nitarna på utsidan av pannbandet? :rofl:
Eller menar du mot benet eller så? Jag tror inte den tar i mer än vad som känns bekvämt..gör det ont slutar den väl eller trycker emot mindre hårt..sen ska den väl inte gå runt och klia sig hela tiden när den har träns ändå..? Men det är ju värt att tänka på.

Det första jag tänker på är kedja under hakan på en arabgrimma, har just sytt en själv och den är klar sånär som på kedja under hakan, råkar ju inte äga något kedjegrimskaft..
Ska man göra träns med nitar kanske man kan kanta ett shabrak med kedjorna? Där inte sadeln ligger emot? Så blir det ännu mer "rockigt"..

Här kommer bilder på hur det blev när jag sydde om den engelska nosgrimman på Hööks billiga träns, 169:-.

14640555.jpg

Som sagt, det går fortare och fortare att sy om nosgrimmor än att sy "nya" :angel:
Sydde om denna på 1 kväll :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna