Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 734
  • Visningar Visningar 101 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Tror jag ska ta ett spö..kanske det räcker att visa det.. x)

hehe...yah.. precis.. eller kanske lite lättsmält tyg..x)

*delvis knapplån :p*

Jag har lite funderingar på att sy någon form utav hösegel att ha i min transport, istället för hönät. Men jag skulle vilja ha 2 st. En i "normal" storlek och en som är mindre men djupare för att ha lusern i. Min pålle äter hellre lusern än hö under resan.

Vad ska man sy i för material? Några tips och ideer?
:bump:

Något som inte suger upp fukt så lätt? (= ofräscht rätt snabbt)
Du kan ju förstärka kanterna med rep eller nåt i en ''kanal''.. så slits den nog inte upp lika lätt även om tyget inte är jättestarkt:P

Smart :)
Men skulle typ vaxduk fungera? Det är ju stark + lite styvare än vanligt tyg. Sen finns det ju även "mjukare" vaxdukar som känns mer som vanliga dukar när man känner på dem. De är riktigt mjuka men ändå hyfsat starka.

Kan man sy i ovanstående material?

Är det bättre material än "vaxduk"?

Jag kan nada om sånt här, så ni kommer få många frågor :p

*KL*

Jag har hittat ett schackrutigt tyg som pojkvännen tycker jag ska göra en pad till westernsadeln av. Men vad ska man ha som stoppning? Har funderat på att stycka ett gammalt duntäcke men det kanske inte blir bra? Vill ju ha ganska så tjockt.. Tips tips, jag är ett blåbär!

Hade det inte varit för att symaskinen hatar mej hade jag antagligen pysslat ihop mer grejer, men jag undviker maskinen såhär på hösten/vintern. Och sen, när den minst anar det framåt april dyker jag på den igen med ett söndrigt eksemtäcke under varje arm!

om du ska ha padden till w-sadeln måste du ha ett annat material än duntäcke, snarare tjock ullfilt alt tjockt neoprene. Tänk på att en bladsadel inte har stoppning.

Man brukar säga att en bra padd till w-sadel ska vara såpass stabil+tjock att om man pressar fingrarna från båda hållen så ska man iallafall fortfarande ha ca 2,5cm tjock padd kvar.

Kan du inte klä om en befintlig padd istället :idea:

sytt en "bomlös" sadel
7480975.jpg
Hur gjorde du den?? :eek: vill också ha en! Kanske kan få mamma att göra en till mig ^^

Be mig att skriva nästa upplaga av nationalencyklopedin oxå :rofl:
jag sydde, stack mig i fingret, sydde, stack mig i fingret, sydde...:D

Jag äger bara en :rofl: Och de är ju så hiskeligt dyra att köpa!
Men så tjock ullfilt, finns det ens? Då måste man ju ha massa lager.. Finns det inget annat material? Kan man inte ha någon form av täcke i mitten och något stabilare runt?
Nästan så jag ska sprätta upp ett hörn på paden och kolla vad den innehåller :devil:

oftast är de uppbyggda på ull. Jo du får ha flera lager isåfall. tror du kan köpa ullfiltar på ÖB.

Mot ÖB!! :D

Fasen vad jag känner mej pysslig nu! Man får passa på när man är arbetslös.. Verkar vara lite som en drog om man tittar på "er pysslare" :p Hehe vänta bara, snart kommer jag med!

Men.. ullfiltar är ju bautatunna kom jag på nu. Det måste väl finnas något mer man kan ha i? Kan man inte ha vadd eller något sånt?

Jaså, har du snott dom? :eek:

He he jadå, jag smög in i ägarens trädgård och knep dem båda, inklusive den dyra röösli-sadeln :devil:

(förutom smygandet och stjälandet stämmer det, hästen bor hemma på ägarens lilla gård och går lös i trädgården :love: )

eftersom jag är lite jobbig och :love: när saker och ting matchar så bytte jag ut alla mässingspännen på mitt GL träns till snygga rosfria (slaktat ett CH Blaze träns)

16943885.jpg

16943888.jpg

16943884.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för... 39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 410
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka