Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 734
  • Visningar Visningar 101 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Fint det blev :) Hittils är det väl bara jag som gjort lejontäcke här? Däremot finns det nu två draktäcken och draktäcket var först så det är nog snarare draktäckestrend:D

*Kl*

Har suttit hemma och knåpat lite....

Först blev det ett fleecetäcke
17290907.jpg

17290908.jpg

Och ett matchande schabrak. Schabraket är i stl ponny men jag hade bara en sadel för stor häst att prova med, därav blev det lite konstigt på bilden :crazy:
17290917.jpg

Håller på att göra matchande lindor och ländtäcke också.

ohh.. du måste berätta vad du har för mått osv på det du sytt.. Jag får snart hem en liten shettis på ca 110cm och han har INGET täcke eller dyl!!! :eek: stackars lille snutt juh.. men det ser juh ut att ha bra passform.

Hej alla läderfantaster!! Har nu en fråga till er!!
Om man köper en remontgrimma och en lös accenrem hade man kunnat bygga ett sådanthär utan att det blir sidepull??

18323293.jpg

Men då till frågorna..

BLÅ pil: Dessa ringarna är ju nödvändiga om jag ska kunna fästa den lilla käkremmen där oxå (väll??) men är det då bara till att kapa av lädret där och göra hål och sen sätta i sådana skruvar (vad heter det??) ser ju ut som typ platta nitar väll.. Men hur pass mucket kortare blir det då?? Räcker det runt nacken??

RÖD pil: den där käkremmen.. Kan man kapa av spännet på accenremmen och sätta fast den på samma vis som ringen ovan och sen sätta fast den kvarvarande stumpen i andra sidans ring?? Så man kan knäppa upp den osv.. Jag är inte jätte händig, men VILL verkligen göra detta.. är det det enklaste sättet??

Tack på förhand.. väntar otåligt på svar!!

Jag har använt ett gammalt täcke som mall när jag sydde detta.

Körtäcket har jag ingen bild på när det är på, men det ser ut ungefär som denna.

Ja, man kan göra så, men man kan också sätta dit käkremmen utan att sätta dit de där extra ringarna.

kapson005.jpg

Ingen bra bild, men det kanske syns lite i alla fall.
Jag har tagit en gammal snokrem, kapat en bit från spännet, vikt dubbel över nackremmen och sytt dit. Jag syr med vaxad lintråd och grova nålar, gör hål med syl, men man kan ju göra två hål med håltång eller borrmaskin och peta igenom tråd el snöre och knyta (som på westerntyglar t ex). Känns det tjockt och tungarbetat kan man tunna ut lädret lite med en vass kniv, t ex brytbladskniv. För att remmen ska vara still och inte halka har jag satt ett svart man-gummiband precis under, funkar finfint!

Fint det blev :) Hittils är det väl bara jag som gjort lejontäcke här? Däremot finns det nu två draktäcken och draktäcket var först så det är nog snarare draktäckestrend:D

Vilken tråd var draktäcket i?:love: Jag har bara sett lejon?:eek:

var inget, hittade den.. hade missat den totalt..:o fast mitt var mer annorlunda, lossade bara en tagg och huvudet..:D

*kl*
Ni som gjort gjort egna schabrak till bomlösa sadlar. Hur har ni fäst det i sadel så det går upp i ryggkanalen?

Har tillfälligt satt ett band som jag knyter i sadeln men är inte särskilt snyggt

Nu har jag byggt om mitt hackamore och sytt ett matchande pannband... Är riktigt nöjd med resuktatet!

hstarna063.jpg

hstarna062.jpg

Ohhh!!! Gud va najs!! Toksnygg färg!:love:

Tack :D
Tyckte att det var tyråkigt innan så vi byggde om det lite, har tagit ett par timmar, men jag lovar,. jag är nöjd!

Sydde det här igår till ponnyn, som lilla dottern skall tävla till helgen:
CIMG0414.jpg

Skall sy ett skrittäcke också i samma tyg.

*Kl*

Nu har jag producerat lite mer! Här om dagen fick jag klart ett ländtäcke, nosludd och lindor som matchar det rosa prinsess täcket som jag tidigare har visat.

Och idag sydde jag klart detta USA fleecetäcke till min andalusier :love:

Nu vill jag också börja sy!
Någon som har en sjysst beskrivning på måtten och hur man syr ett ländtäcke så skulle jag bli jätteglad! :love: Det är för en islänning modell slank på 142 cm.

du har inget annat ländtäcke? i så fall är det ju bara att rita av konturerna.

om inte, så kanske du har ett vanligt svettäcke (fleece, eller annat material).
i så fall sätter du det täcket på hästen, på med sadeln och sen tar du fram papper och penna. gör en skiss på hur ländtäcket ska se ut och rita in alla mått du kan tänkas behöva

KL

Förlåt om jag bara hoppar in i tråden så:crazy: men jag behöver en liten förklaring ;)

Hur flätar man diamantflätning? :confused:

Har kollat på massor av bilder och försökt, men inget har funkat..
Trodde inte att jag vart så blond :rofl:

Johanna

du har inget annat ländtäcke? i så fall är det ju bara att rita av konturerna.

om inte, så kanske du har ett vanligt svettäcke (fleece, eller annat material).
i så fall sätter du det täcket på hästen, på med sadeln och sen tar du fram papper och penna. gör en skiss på hur ländtäcket ska se ut och rita in alla mått du kan tänkas behöva

Nej jag har ju inte det. Men fleecetäcken har vi gott om så det ska jag prova. Tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för... 39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 410
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka