Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 734
  • Visningar Visningar 101 304
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Smart :)
Men skulle typ vaxduk fungera? Det är ju stark + lite styvare än vanligt tyg. Sen finns det ju även "mjukare" vaxdukar som känns mer som vanliga dukar när man känner på dem. De är riktigt mjuka men ändå hyfsat starka.

Kan man sy i ovanstående material?

Vaxduk fungerar säkert! Men testa att sy in ett rep (som går runt i en cirkel, som ett D, istället för ett C som bara blir fästat i baksidan av ''påsen'') för att göra det starkare om hästen gräver och drar..
Är iofs inte helt säker på hur du vill att den ska se ut..

Pannband med stora vita pärlor
12149011.jpg

Hur fäste du det?

Fick en lite konstig ide.. jag har en tabaccofärgad sadel som jag inte kan hitta varken sadelgjord, träns eller förbygel till.. Kan man sy en sadelgjord?

klart man kan. gör den ordentligt stabil bara
eller så färgar du om sadeln ;)

sytt en "bomlös" sadel
7480975.jpg
Vad har du använt för material i själva sadeln?
Den såg så skön ut så jag blev sugen att göra en själv åt det hållet (mer dressyrmodell). Håller på att göra om min egna bomlösa och när jag är nöjd så blir den svart (av någon anledning så kostar svart syntet mocka dubbelt så mkt som det vinröda). Ska även lägga till 2 sadelstroppar så jag kan lägga en gjord bakom kalaskulan så vi slipper svanskappan.

Har skitoinläggen som bas och har byggt på med filt (ska byta mot liggunderlag i flera lager) så har ca 4cm höga bossor. Ovanpå det har jag lagt en plastskiva (ca 3mm med svikt och följsamt) som jag lagt teryleneband som på bilden (fast jämt :D) och fäst stiglädren i.

Just nu ser den ut så här efter en ridtur. Svanskappan drar ner bak så hela höjden på kanalen syns inte.
Sadelpadden-nov-07jpg.jpg

Tråd, varje pärla är fäst individuellt. När jag orkar ska jag dra en tråd genom allihopa för att de ska sitta mer rakt. Samma vaxade lintråd jag sydde själva pannbandet med har jag använt.

*kl*

Bilder på min delvis omklädda och blingade sadel, har visat bilder på den förut så jag länkar, men nu har jag tagit en ny efter-bild i annan vinkel (vilket är anledningen till att jag visar den igen).
Före:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/pixiprodukt/P134785001.jpg
Efter:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/pixiprodukt/DIV030.jpg

Dagens verk.
Pannband med bling (har inte klippt bort de band som blev över i slutet så ni får tänka bort dom), matchande nosgrimma men utan bling. Godisfärgat pannband.
pn002.jpg

tyvärr ser det snett ut och rosetten gjorde sig inte bra i den vinkeln, men det får gå ändå

Kl
Vad tror ni om iden att sy ett stalltäcke av fleece och täckestyg? :idea: Och sen att man syr "streck" på bredden så tygerna inte glider.
Borde ju bli varmt och gosigt!! :love:

det var en bra fråga.. har tyvärr inget svar på den. kan inte prova på min heller eftersom den redan är svart ;)

bara inte fleecen blir statisk.. förebyggs bäst genom att tvätta med sköljmedel

Ja just det! Det är inte så trevligt för varken häst eller människa att få en stöt varje gång man tar av eller på täcket... :crazy:
Tack för tipset!

Fleece som inte är tvättad i sköljmedel är också omöjlig att lägga i två jämna lager. Det tog mig fyra timmar och Många om-nålningar att upptäcka :angel:

Jag tror att jag hoppar över att ta några risker med att försöka fägra den då jag aldrig färgat förut.. ;) Jag får helt enkelt leta matchande utrustning ;)

Blir jätte sugen på att sy häst prylar, men har ingen aning om vad..

Eller jag ska göra ett pannband, som ni ska få se bilder på när det är klart :D

Men efter det har jag ingen aning om vad jag ska göra..

även till Josefiine:

man tackar :D
har nästan inga tråkiga pannband kvar nu :angel:
ska ta och göra några egna och dekorera dom med
men ni får inte se dom till häst förrän han genomgått ett julbad :devil: annars blir nog allt svart av smuts på den lilla tid det tar att ta ett kort

KL

Nu har jag pysslat! Jag har sytt en så kallad kameldrivarkudde :p Det var kul, funderar på att göra en till. Men då måste jag köpa en vojlock, använde min enda till den här (och den har jag med gjort själv, i mellanstadiet!)

Här kommer en liten bild på skapelsen
16-12-07_1112.jpg

och på ponnyn
16-12-07_1113.jpg

Stoppad med halm :D Har inhandlat en fleecepläd att ha över, kanske ska sy om den lite en gång i framtiden. Hade ingen ledig sadelgjord, så jag får använda en täckesgjord. Och sytråden tog slut, så en kanten på "korvarna" är tejpad med silvertejp så länge :rofl: Jag ska fixa imorgon innan jag provrider. Tycker den är ascool!

Det här var ju bara fööör snyggt!! Hur såg det ut innan du gjorde om det?! :bump:

Själv ska man nog ge sig på att sy en padd till tömgjorden, om man orkar :angel:Har ju inga tömmar än
Fleeceridtäcket klart nu i alla fall, men det blev inte så bra så jag använder ett vanligt :p Bild får väl komma ändå.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för... 39 40 41
Svar
812
· Visningar
158 410
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?