Sy om ridbyxor i skinn och mocka - värt att göra?

Ponnytant

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt två par underbara ridbyxor på radannons resp auktion. :love: Det ena paret är i skinn och mocka och det andra i "rånappa". MEN....
BÅDA är för små! Shit!

Fråga: Har någon av er sytt om eller fått ett par ridbyxor i skinn omsydda? Hur gjorde ni?

De är båda väldans välsydda med gubbveck och linning. Jag har själv sytt om / justerat flera par vanliga ridbyxor, men dessa vågar jag mig inte på.

Några tips???

Alternativet är väl att jag säljer dem igen och letar efter andra, men..... de ÄR läckra!

Sv: Sy om ridbyxor i skinn och mocka - värt att göra?

kan du inte testa att lägga ut ena benet först och prova? man kan ju inte lägga ut dem allt för mycket men om det bara är nån m,m för att få dem att sitta bekvämare så kan du ju alltid testa. och om benet fortfarande är för litet efter att du lagt ut det så kan du ju sy in det igen och sälja dem igen.

De är för små i midjan. Båda är ganska höga och har gubbveck / snedfickor och för-liten-välsydd) linning. Det ena paret är "helvida" över låren och det andra paret "halvvida" - så där är det inga problem.

Visst - jag överväger att sälja dem, men de är ju så jäkla snygga!

Ett alternativ är förstås att jag tar och slimmar mig själv istället :D Eller tar en korsett. Det skulle förresten se riktigt snofsigt ut!

:rofl: korsett är nog ett bra alternativ ^_^få rman rakare rygg också.

Hej!

Rent teoretiskt så kan du med gubbveck bara sprätta liningen och "vecka" ut dem och sen sy på en ny linning!

Nu när det är läder/mocka/skinn osv är att du får ju hål där den sprättade sömmen var, man syr dessa material med en "skärnål". En skärnål har som en liten kniv i spetsen för att du med maskinen lättare ska komma ner i materialet och det ska gå att sy i det över huvud taget :D

Materialet blir alltså försvagat just i den gamla sömmen om du ska sy igen i samma söm - vilket du gör om du sätter på en ny linning. Men nog går det!

I värsta fall - om de har lite högre midja - kan du ju sänka midjan om sömmen skulle ta sönder materialet. Men jag tycker du kan prova. Det finns stor chans att du klarar dig. Allt beror på hur tät sömmen har varit och om den är sydd två gånger osv. Lite sånna grejer man får se på när man sprättar. Undersöka läget och prova helt enkelt.

Tycker du ska tejpa fickorna med "målartejp" innan du sprättar bort linningen, så att de sitter där de ska. Det kan vara klurigt att få dem jämna senare om de har flaxat. Så det kan vara ett tips. Men som sagt, jag har ju inte sett dom och vet inte hur de är konstruerade, det vara bara en grej jag kom på...

Lycka till!

Du kommer ju att få köpa en ny linning, eller göra en i nåt annat material, eftersom du tar ut byxan.

Senast ändrad:

Ena paret fixades genom att flytta knapp och knapphål en aning. Tillsammans gjorde det 2 cm och det räckte bra. Jag ska lägga in en skrytbild på dem!

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra med de andra. Jag ska fixa ett foto på dem också. Synd att du bor så långt bort - annars hade jag tagit med mig brallorna och tittat över för rådgivning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka