Sydda knoppar

Anna-panna

Trådstartare
Någon här som är bra på att sy-fast knopparna. Jag har hört att det sitter mkt bättre då, men det verkar så svårt...
Någon som orkar förklara och kanske kan lägga in en(el fler) tydlig bild på hur slutresultatet blir?
/anna

Sv: Sydda knoppar

Anna-panna skrev:
Någon här som är bra på att sy-fast knopparna. Jag har hört att det sitter mkt bättre då, men det verkar så svårt...
Någon som orkar förklara och kanske kan lägga in en(el fler) tydlig bild på hur slutresultatet blir?
/anna

Jag har sytt knopparna ngn gång, det är ganska svårt tycker jag, blev säkert jättefula också, har tyvär ingen bild. men det jag kommer ihåg som aldra jävligast va att få ut dom sen.. var ju nästan tvungen att klippa..

Nu gör jag vanliga knoppar, med en snodd "flyingeknoppar" kanske dom het? sen spruta jag en massa hårspray eller något liknande och dom håller då för mig, en hel helg.. fre-sön

Visste inte ens att man kunnde sy fast knoppar:crazy:
Men jag brukar göra vanliga..om jag nu gör några..gillar ej att knoppa:smirk: Och det funkar hur bra som helst!

Bra och bra vet jag inte om jag är, men så här har jag fått lära mig att sy knoppar:

Börja med att dela in manen i önskat antal tofsar.

Blöt tofsarna, och fläta sedan så hårda flätor du bara kan.

Ta en nål med dubbel björntråd (se till att det är trubbig spets och ha gärna flera nålar förberedda med tråd och allt nerstoppade i en svamp, det tråkigaste är att trä nålarna!)

Dra in tråden vid gummisnodden på flätan och sno fram och tillbaka som en åtta så många varv som krävs för att tråden ska sitta ordentligt.

Dra sedan nålen underifrån, genom flätan så långt upp det går, så att flätan viks dubbel. Vik flätan ytterligare en gång (eller så många som behövs) och dra återigen som en åtta fram och tillbaka ett par varv innan du snor resten av tråden runt "roten" på flätan.

Jag sätter själv gärna på en gummisnodd ändå, bara för att få lite "midja" på flätan när den är klar.

Egentligen tar det här inte så mycket längre tid än att knoppa vanligt, däremot tar det en evighet att få ur knopparna, de brukar sitta som berg! Själv har jag en sån där liten praktisk sprättgrej som man har när man broderar till hjälp för att slippa riskera att klippa av en hel knopp:angel: det vore ingen höjdare!!!

Har inga bilder, du får själv testa och se hur det blir för dig!

jag gör precis som Curbitz sa. Dom blev jättefina men dom är lite jobbiga och ta ut men det är det värt:) .

Okej, det lät lite komplicerat! Är inte så himla "pillig" av mej:angel: . Men finns det vit björntråd? För det skulle nog se konstigt ut på en vit häst med svart tråd i manen... Men jag kanske ska ta och prova nån gång, det borde ju funka bra när man ska tävla flera dagar på rad. Tack för svaret:bow: :bow: .

Och det skulle vara kul att se en bild, om nån annan orkar knäppa en:angel: !
/anna

Här använder vi en fet tråd från Holland när vi syr knoppar. Då behöver man inte fästa tråden utan det är bara att sy ihop och klippa av. Sitter lika bra som med björntråd.

De sitter som berget, men jag är ändå inget fan av att låta knopparna sitta i över natten. Jag flätar om varje dag.

Du kan även använda dig av vanligt garn som du flätar in i flätan, knyter ihop på slutet av flätan, och sen syr ihop till en fin liten knopp. Enkelt och bra att hitta rätt färg - besök bara din lokala sybehörsaffär! ;)

Ja jag vill oxå se bild!! på färdiga knoppar iaf!

Puttar upp MKT!!
Fast nu är ju tävlingssesongen över, men någon snällis kanske kan lägga in bilder o förklaring här så att man kan öva över vintern o ha snyggaste knopparna på 2007's första tävling!:bump:

jag såg att nån använde hårsprej, kan man göra det? jag menar, det är ju ganska starkt och så, är det inte farligt? bara undrar, för om det inte är skadligt ska jag också börja med det

Du kan även använda dig av vanligt garn som du flätar in i flätan, knyter ihop på slutet av flätan, och sen syr ihop till en fin liten knopp. Enkelt och bra att hitta rätt färg - besök bara din lokala sybehörsaffär! ;)

Det lät väldigt smart! Du har ingen bild?? Förstod inte riktigt din instruktion...:confused:

jag har använt hårspray på min häst (dock ej på knoppar) och han har inte dött än iaf ;)

hårsprayen sitter ju bara på håren, och självklart tvättar man bort den efteråt :)

Det finns speciell flätgele för häst oxå!!! Med eller utan glitter på Hööks, jätte bra!!

jag har en kompis som hade flätat med gelé i manen (vet dock inte vilken sorts gelé det var), knopparna var jättefina ända tills hästen skakade lite på sig - då gled alla knopparna ur, och gummibanden lossnade åxå, så det var bara att börja från början.....

själv använder jag en fuktad svamp och blöter manen lite med innan jag flätar - funkar hur bra som helst!

jag har använt hårspray på min häst (dock ej på knoppar) och han har inte dött än iaf ;)

hårsprayen sitter ju bara på håren, och självklart tvättar man bort den efteråt :)
okej, tack då vet jag!! nu j*vlar ska jag få mina knoppar att hålla sig på plats!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
683
Relationer Funderat ganska mycket på det här med vänners betydelse på ålderns höst på sista tiden. När man är ung eller i en viss ålder så är ju... 13 14 15
Svar
280
· Visningar
13 959
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka