Bukefalos 28 år!

Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Packa in hästen i åkan å åkt till djursjukhuset! Så är de bara DU måste nu ta dig i kragen å åka,vad dom än säger dom kan INTE neka dig vård när du väl är där med henne!

Vilka jävla vetrinärer du har!

Så packa in hästen å åk till vet vilken du vill skit i vad dom säger,har du otur kan du ju annars förlora hästen när hon är så dålg som du berättar,du får inte tveka här för i slut ändan hänger allt på dig som ägare att kräva vård för henne.

Jag vill inget hellre än det. MEN dom bryr ju sej INTE. Jag har ju gjort det innan, när hon vart på sin bästa sida givetvis & då trodde dom ju att "äsch, hon är ju inte dålig". Så för att bevisa att hon verkligen är dålig så måste jag åka med henne när hon ÄR DÅLIG, annars tar dom inte det på allvar.

Men grejen är ju att hon är ju "bra" nu, imorse hade hon ingen feber (37,6 grader), inga ödem, vart pigg, äter/dricker bra osv., dock ÄR hon ju BUKÖM. Men dom kommer ju inte att tycka att detta är akut, om jag åker in med henne akut. Utan, "vi har ju tagit så många prover osv & hon är frisk, det är inget fel på henne".

Det är inte så lätt att kräva vård, när alla anser att hon är frisk!!! Jag vill ju inget hellre... Men dom bara kollar på henne & sedan skickar dom hem henne igen. :( Så har dom ju gjort innan. Men sedan när hon kommer hem igen så börjar dom här febertopparna & hon blir hängig osv igen.


Jo det ochså när dom nu hålle rpå så här fram å tillbaka lovar men inte håller så blir d lättare för dem att skylla på den andre sedan ifall allt skulle gå åt pipsvängen så snälla åk in med henne

Jo, det har du rätt i...

Men vad gör man när alla anser att hon är frisk & veterinärerna säger att det inte är något fel på henne & för tillfället visar hon inte att hon är dålig, förutom att hon är buköm???

Fan jag blir så arg & less....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Detta har nog inte med hennes sjukdomstillstånd att göra men det var väldigt mycket mat för en häst som inte rör sig mer än i hagen.

Nu var inte tshalten med på höt och jag har inte värdena på lucernhack men är det en jättehäst.

En häst kan få mycket mörk illaluktande urin av överutfodring av protein - detta kanske är ett symptom som inte har med hennes övriga sjuka att göra. Har sett en fölunge få kolik vid överutfodring (enligt vet), den hade upprepade anfall tills kf drogs ner - ägaren var lite fnattig och tyckte att fölungen skulle kompenseras med kf när den inte längre diade. Korsförlamning är också möjligt.

Jag skulle ta bort lucernen så länge hon bara står i hagen. Jag kanske är helt ute o svävar men det låter som hon får VÄLDIGT mycket käk. Släng ut värdena på fodersidorna så kan experterna räkna, skriv att hästen är sjuk och vad det är för typ också.
Hoppas du får reda på vad det är för fel.
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Kommer det ingen uppdatering?? Hoppas inget tok har hänt nu! *inga nyheter är ju som vi alla kan, goda nyheter*
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Kommer det ingen uppdatering?? Hoppas inget tok har hänt nu! *inga nyheter är ju som vi alla kan, goda nyheter*

Jodå. Uppdatering kommer. ;) Inget tok har hänt nu, det har inte skett någon större förändring.

Söndag förmiddag
Ingen feber (37,6 grader), inga ödem, pigg, äter/dricker bra, dock fortfarande buköm.

Jag har fått hjälp med foderstatern till henne, för att jag hade rätt mycket protein i den, så nu går hon på en annan foderstat, får se vad det ger för resultat, om det kan ha något med hennes "sjuka" att göra.


Det första jag ska göra imorgon bitti är att ringa djursjukhuset & skälla ut denna veterinären. :mad: :mad: :devil: :devil: Få se när dom har tänkt att veterinären här ska komma & ta dessa prover. :smirk:


Väntar ivrigt på en uppdatering..
Har du sett denna tråd? Är det möjligtvis samma klinik?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=544858

Jo, jag har sett den tråden. & visst är det samma djursjukhus!!!! :devil: :devil: :mad: :mad:


Mvh Bella
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Uppdatering söndag kväll

19.30 Kollade tempen, 39,2 grader :eek: , jag trodde inte att det vart sant, hon vart pigg, åt/drack väldigt bra, provade med en annan febertermometer, dock visade den samma. Ringde veterinären här, men telefonsvararen kom på direkt " Tyvärr jobbar inte X 11-13 februari pga sjukdom. Återkom 14 februari på telefontiden. Vid akuta sjukdomsfall var vänlig & kontakta, X djursjukhus, X djursjukhus eller X djursjukhus. Välkommer åter!!! "

Ahhhh, jobbigt värre!!!! För vid så här hög feber borde hon kanske ha febernedsättande???? Jag vågar inte åka iväg med henne nu ikväll heller (närmsta djursjukhus är nog 10 mil, dock är det småvägar dit), det är upp mot en halv meter snö här, gårdslampan är sönder (stallägaren säger att hon inte "hunnit" fixa den = har inga pengar) så man ser inget, det är GLASHALT på gården, omöjligt att lasta där, det går knappt att köra bil UTAN transport här, så jag vågar inte ens tänka tanken hur det är att köra MED transport. Men har inte tempen släppt tills imorgon bitti, så kontaktar jag veterinären här, antagligen kan han kanske inte komma samma dag, då får jag väl på något sätt ändå åka iväg med henne. Men hur kan det komma sej egentligen att hon har så hög feber, men ändå är jätte pigg, äter/dricker bra osv??? Ödem/svullnader har kommit tillbaka igen, dock är dom mycket mindre denna gången.

*suck* vad krångligt det ska vara då!!! :( :crazy:

Jag ska gå ut igen om en stund & se vad tempen säger, samt hur hon mår osv. Hoppas tempen har gått ner & att hon har fortsatt äta/dricka som hon ska!!

Mvh Bella
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Ring Djursjukhus X redan nu och fråga dem hur de tycker du ska göra då, så kan du ju kanske känna dig lugnad så i alla fall?
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

När min fölunge fick lunginflammation så fick han pang bom över 40 grader i feber på kvällen och andades så han skakade i hela kroppen. Men han var ändå pigg, åt, drack och diade trots att han var riktigt dålig. :(
Så visst kan dom ha feber och vara sjuka även om dom verkar pigga. När en häst slutar äta är dom ju i regel väldigt sjuka... Iaf har jag den erfarenheten.

Jag skulle INTE vänta tills imorgon bitti, hon kan ju bli sämre under natten. Skulle iaf ringa till en vet och höra vad dom säger.

Din häst verkar ha väldigt diffusa symtom som kommer och går, har följt din tråd. Hon verkar vara riktigt dålig rätt som det är för att sedan piggna till igen. Tycker det låter väldigt oroväckande och då hon varit sådann så länge osså.

Jag skulle köra henne till någon klinik och vägra hämta hem henne förräns dom kollat upp henne en gång för alla. Så att dom kan få följa henne dygnet runt. Dom missar ju när hon är dålig, det är ju bara du som hinner se det. Och är hon då sedan bättre när vet kommer ut till dig, så ja, då "tror" dom dig ju ej...
Som det är nu så kommer du nog aldrig att få henne ordentligt kollad. JAG tycker det har gått alldeles för lång tid redan.

Hoppas att det ska rdna sig för din häst.
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Detta är ju fruktansvärt för dig och din häst,och att det är samma klinik gör ju en ännu mer mörkrädd!


Hur har det gått för dig nu på morgonen?

Har tänkt på dig i helgen men inte kunnat komm aåt data då jag inte varit hemma.

Nu är det ju sådant toppen väder ochså. Hoppas du får stöd av din pojkvän å föräldrar,vad säger dom om det hela?

kramar anna
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Finns det ingen annan klinik du kan vända dig till än den du har kontakt med nu?
Jag skulle vara beredd att åka långt bara jag fick ordentlig hjälp med hästen att kolla upp den och få en diagnos.
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Uppdatering

Jag ringde djursjukhuset vid 21 igår kväll, dock sa dom att jag skulle avvakta. Så det gjorde jag & vid 22 hade tempen sjunkit till 38 grader & det vart lugnt resten av kvällen/natten. I morse hade hon 37,7 grader, vart pigg, inga ödem, åt/drack precis som vanligt, fortfarande lite buköm. Men det som skrämde mej i morse var att stallägaren ringde strax efter 8 & sa att min pålla hade SPARKAT HENNE MED MENING!!!! :crazy: :( Jag vet inte hur det gick & VARFÖR hon gjorde det (jag va inte där när det hände), men stallägaren vart iallafall tvungen att åka in till akuten & kolla upp det. Så nu sitta jag här & försöker arbeta, men det enda jag tänker på är min pålla & stallägaren, har inte hört något från henne på ett par-tre timmar nu. :crazy: Börjar bli lite väl orolig....

Pratade med veterinären i morse också, han på djursjukhuset. Han lovade på heder & samvete (precis som han inte gjort det innan & inte hållt det) att han skulle ringa våran veterinär här under förmiddagen. Annars sa jag att, "ringer du inte innan lunch, så lovar jag att jag kommer in med pållan (även att hon verkar "frisk" för tillfället") & jag hämtar INTE hem henne förrens ni har hittat felet!!!" Han blev lite snopen, men nu får det vara NOG helt enkelt!!!! :mad: :( Jag har redan fixat transporten, den står på gården, bilen med dragkrok kommer hem efter lunch!! Det värsta är bara hur det ska gå & lasta på gårdsplanen, dock ska jag sanda som tusan & pållan brukar gå raka vägen in utan problem (*pepparpeppar*), så jag hoppas att det går bra. Sen är jag orolig över att dom inte kommer att bry sej om henne!!!! Men det kan dom väl inte göra!!???? Så nu väntar jag på samtal från veterinären, dock verkar det inte så lovande....

Mvh Bella - förbannad, arg, ledsen & orolig :devil: :mad: :cry: :crazy:
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Nu är det ju sådant toppen väder ochså. Hoppas du får stöd av din pojkvän å föräldrar,vad säger dom om det hela?

Mmm, vädret är verkligen HEMSKT!!! Få se om man måste ta sej ut i det med transport i eftermiddag, hoppas att jag inte behöver det!! Visst får jag stöd av pajken & päronen, dock kan dom INTE ETT DUGG om hästar, men dom försöker iallafall... Så jag får ta den biten själv, det är lite jobbigt...


*kram* Bella
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

inns det ingen annan klinik du kan vända dig till än den du har kontakt med nu? Jag skulle vara beredd att åka långt bara jag fick ordentlig hjälp med hästen att kolla upp den och få en diagnos.

Nja, det ligger ju en mindre klinik lite närmare mej, men det är massa småvägar dit (& det är HALT ute) & jag har aldrig vart där + att dom har inte så mycket folk som arbetar där, tar oftast inte in hästar där över natten & så, om det in är VÄLDIGT AKUT. Det vart meningen att jag skulle åka upp till Skara djursjukhus till en väl rekommenderad veterinär där, dock är det inte möjligt nu i detta väder, vill inte åka för långt just nu!!! Givetvis gör man ALLT i sin makt för att få ORDENTLIG hjälp med pållan & för att få en diagnos, men jag säger bara SKITVÄDER & jag vet inte vad jag ska vända mej riktigt för att hitta en BRA veterinär, som verkligen BRYR sej!!!??


Mvh Bella
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

"Det vart meningen att jag skulle åka upp till Skara djursjukhus till en väl rekommenderad veterinär där, dock är det inte möjligt nu i detta väder, vill inte åka för långt just nu!!!"

Men nu måste väl vägarna var iordning? Satsa på att åka dit istället!! Ring den kliniken och hör med dem om väder och väglag! De vet säkert om det är en risk att ge sig iväg dit.. din "nuvarande" klinik kan ju faxa över alla papper till denna klinik med prov svar osv..
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

zazzabella skrev:
Det vart meningen att jag skulle åka upp till Skara djursjukhus till en väl rekommenderad veterinär där, dock är det inte möjligt nu i detta väder, vill inte åka för långt just nu!!! Givetvis gör man ALLT i sin makt för att få ORDENTLIG hjälp med pållan & för att få en diagnos, men jag säger bara SKITVÄDER & jag vet inte vad jag ska vända mej riktigt för att hitta en BRA veterinär, som verkligen BRYR sej!!!??


Mvh Bella

Nu vet jag inte var du bor, men jag bor mitt i ingenstand (= mycket småvägar som i bästa fall är plogade, men aldrig sandas/saltas). Vi har 3 dm lössnö ovanpå blankis (dock är det ju plogat hyfsat iaf). Dvs det är inte sådär jättekul underlag.

MEN, det går att åka på, både med och utan transport. Jag tar inte ut transporten på någon nöjestur, och jag tar inte ut den med min lilla loppbilom det inte gäller livet. Däremot så med tyngre dragbil (mammas eller pappas) så åker jag. Det är nämligen så att ska man vänta in bättre väder kan man få sitta här tills i april.

Dessutom, kommer man ut på de större vägarna är det vinterväglag med modd, men det är saltat.

Dock får man ju anpassa körning och hastighet efter väglag och ta tillr ejält med tid. Men det går. Och jag har kört häst i sämre väder än det här när det handlat om vet.

Och på onsdag (när det kommit ÄNNU mer snö för övrigt) så har jag ett bokat ÅB på unghästen som hon kommer att åka på. Just för att jag vet att ska jag vänta in bättre väder kan jag sitta här och vänta tills i april.

Så JAG tycker d ska åka till Skara ändå, ta det bara lugnt och försiktigt, låt gärna någon erfaren köra (u hade väl aldrig kört släp lastat? Då kanske idag är dumt att ta premiärturen). LÄNGDEN anser jag inte vara något problem, kommer du bara ut på de större vägarna så kommer du ut på normal vinterväg, och det lär knappast vara småvägar ända tilL Skara? I värsta fall får du väl köra omvägar?

Men som sagt jag vet inte var du bor, det kan ju vara snöstorm där du bor, men vi som bor där det är vinter halva året vi får en lite annan syn på det där när det går att åka och inte går att åka. Och nu har du ju faktiskt chansen att FÅ hjälp på en bra klinik, av en vet du blivit rekommenderad, och då tycker jag du ska ta den, även om det innebär att krypköra dit och det tar tre gånger så lång tid som normalt?
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Ring dit säg att du kommer men det kan ta tid för dig pg av väglaget! DU kan åka dit! herre jisses här i södra norrland så är man van vid modd på vägarna nysnö med is under men de är bara att lasta in å åka,kryp kör skit i att de kommer att ta tid ÅK DIT!!! Var inte dum stridig nu och stanna hemma å vänta för vädret kan ju hålla i sig länge.

Jag är faktiskt redan bekymmrad att du inte tagit dig iväg,du undrar varför ingen vet vill ta dig på allvar,men du har velat här på buke lääääänge nu och då blir det så att man inte blir tagen på allvar hos vet,du måste själv agera som sagt. Jag skulle ha åkt om de så var snöstorm som här hemma igår,oavsett för är hästen sjuk och jag kan få hjälp hos bra vet då åker jag.

Hoppas nu att du kommer iväg. Kan du inte be stallägaren om hjälp??
Hur gick det med henne för den delen?

kramis anna
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

*Lånar knapp*

Ja... hur har det gått?????
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

*undrar också hur det går*
Skickar med lite kramar till er båda.
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Hur går de för er? funderar och tänker på er! skickar visuella tröst kramar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Viva
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 472
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp