Syncytia vann Riksstofinalen

Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

jodå bilderna är ok. Hästen var fantastisk, hon gick där hur cool som helst - svårt att fatta att det var en 3åring man såg - och vilken trav!!!
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

pialotta skrev:
En fin kopia av pappa Qiute Easy (-Maraton?) Qiute a miss y vann Hornsundspokalen också på 54 poäng
Himmel vilka underbara ston som visades!!

Nej, QE- Ralmé Z... :bow:
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

pialotta skrev:
En fin kopia av pappa Qiute Easy (-Maraton?) Qiute a miss y vann Hornsundspokalen också på 54 poäng
Himmel vilka underbara ston som visades!!


Nej, QE- Ralmé
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

elle12 skrev:
De döms väl under ryttare nu? I sådana fall betvivlar jag inte skillnaden på poängen då även hennes syster är mycket ridbar, det kan göra stor skillnad. Det är väl bara 1 p på benen som har ändrats då, det kan vara lite olika beroende på vem som dömer vad de tittar på.

Jo, men 5 poäng? Från 8 på traven till 10? Då kan hon inte ha visats till sin fördel. En 7:a på benen innebär normalt någon felaktig inskening som inte gärna kan ha försvunnit på några veckor...
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Håller med dig om benen, men domare dömer olika på olika avvikelser, därför visas vissa hästar inte för vissa domare.
Faktum är att en avkomma till ett sto jag lånat fick på kvalitetstävlan 786 på gångarterna vid hand på treårstest, 78 skritt och trav vid hand på kvaliteten ( gamla systemet så lös galopp var ej med) och 998 på gångarter när hon reds på kvaliteten samma dag, så visst kan gången förbättras avsevärt om hästen är mycket ridbar.
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Jag tycker att tvåan Gail var rolig att se. Efter Rambo u Abigail e Master u Czardas som själv gick svår hoppning och är mamma till Brigadör 1051. Rambo fick även i år en högt placerad dotter, och detta år tillhörde hon inte syskonskaran Hermes, Gicea, Istrea osv.
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

elle12 skrev:
Håller med dig om benen, men domare dömer olika på olika avvikelser, därför visas vissa hästar inte för vissa domare.
Faktum är att en avkomma till ett sto jag lånat fick på kvalitetstävlan 786 på gångarterna vid hand på treårstest, 78 skritt och trav vid hand på kvaliteten ( gamla systemet så lös galopp var ej med) och 998 på gångarter när hon reds på kvaliteten samma dag, så visst kan gången förbättras avsevärt om hästen är mycket ridbar.

Jag vet att det inträffar, men om det har så låg relevans vad hästen visar vid handvisning kan man verkligen fråga sig varför man ska visa rörelserna för hand över huvud taget. Snacka om att missa bra avelsämnen om man ger 6.or för hand om samma häst sedan får 8-or och 9-or vid ridning. Bara en fundering, men jag tycker det mesta tyder på ojämna bedömare/bedömningsgrunder.
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Och en kompis fick på sin häst 78 på gången för hand, och 55 uppsuttet... Nog kan det göra stor skillnad på hur ridbar hästen är!
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

*knapplån*

Syncytia hade 10 på skritt, inte på trav. Poängraden var 9981099=54p. Så hon har höjt sig 1 poäng per gångart sen 3-års alltså.

Var på Strömsholm idag och såg samtliga hästar i kvalet, både hopp och gångartshästarna.

Syncytia var naturligtvis en fantastiskt fin häst :bow: men inte min personliga favorit även om jag tyckte att hon var värd att placeras bland de högsta. Inte lika bra mekanik ffa bak (i trav och galopp då, skritten var väldigt fin) som några andra tycker jag och lite raka framben i traven, men detta är ju bara nyanser, utgångspunkten är ju väldigt bra.

Så all heder åt Lena Nyström och hennes fantastiska uppfödningar! Håller med Donauschwalbe - Savoia skulle man ha!! Tycker det är extra roligt att hon är så rent svenskstammad som ett sto kan bli nästan :bow:.

Personligen höll jag Gianna TP som den med mest kapacitet (dock var hon spänd i kvalet och bockade av ryttaren 2 gånger :crazy: så att hon inte skulle vinna misstänkte vi från början och tyckte tom var rätt eftersom hon onekligen var spänd och inte 100% till sin rätt). Hur hon såg ut i finalen såg jag dock inte, såg bara kvalet.

Av Don Primero-hästarna i kvalet gillade jag Dove bäst, med Prima Donna och Syncytia som goda tvåor.

I övrigt var Gail e. Rambo väldigt väldigt fin, mycket taktmässig och rörlig.

Vi roade oss med att göra en lista på de vi personligen ville se i finalen och en på de vi trodde att domarna skulle ta ut och 5 av 6 rätt prickade vi i alla fall ;) så i stort sett var det de vi gillade bäst som gick vidare.

Av hoppstona var vi inte riktigt lika nära domarna i smak, där var det ett par som vi inte trodde skulle gå vidare som gjorde det och tvärt om, men samtliga var naturligtvis mycket fina hästar. Vi trodde dock att QE-avkomman skulle vinna, den var väldigt jämn i sitt intryck och var väldigt trevlig exteriört :bow: (om man gillar QE-stuket dvs men det gör jag ;) ), men trodde att Baloubet-avkomman skulle placera sig bättre än delad 4:a. Dock var det samma med dessa, dvs att vi bara såg dem i kvalet och inte i finalen så hur de såg ut där har jag ingen aning om. Dock kan man misstänka att de var rätt rejält trötta vid det laget, det var en lång dag för dem.

Om ni har några specifika hästar ni är nyfikna på så fråga så ska jag svara så gott jag kan...
 
Senast ändrad:
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Jag tror det både handlar om att ridbarheten spelar stor roll för hur hästen visar sina gångarter och att domarna inte dömer lika.

Det var ju t ex väldigt olika procentuell fördelning av de olika siffrorna mellan de olika platserna på treårstesterna, på vissa platser användes hela skalan, på andra bara halva. Visst kan det finnas hästar som sticker ut och har en extremt bra eller dålig dag, men skillnaden var för stor för att det bara ska bero på det.
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

*kl*

Sitter här och river mitt hår! Tog kort på alla pristagare så jag skulle ha koll på vilken häst som var vilken, men på gångartsfinalen har jag alltså bara 5 hästar, och det var ju 6st med.

Vilken tjusig häst är det här:

060605-242.jpg
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Tack! Trodde det, men blev osäker.

Allvarligt, jag har 650 bilder att gå igenom... pust.
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Enligt LN´s hemsida hade Syncytia 10:an på traven, men om man tittar på hennes tidigare poängrad känns det mer rätt att den skulle ha varit på skritten.
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

.....och för er som fortfarande inte sett det så är vinnaren av Hornssundspokalen:

Quite a Miss Y (SWB)
e. Quite Easy 958 - u. Fräulein Fleur (36) (SWB)
Uppfödare o ägare: Ingegerd Halvarsson, Kisa
Poäng: 9 9 7 9 10 10= 54



Men mera kompletta resultat kan jag fortfarande inte hitta, dåligt att det tar sån tid är ju grymt nyfiken.
Är det någon här som vet vilka som gick till final?
 
Sv: Syncytia vann Riksstofinalen

Redan igår fanns finalisterna och deras inbördes placering på ASVH:s hemsida under ston...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 176
Senast: vallhund
·
Äldre Har ju en tråd om ev höstresa, och den planen ligger kvar. Men nu så ska ett par vi känner åka en vecka till grekland i sommar och vi...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp